Volvo 760 GLE – En kantig 30-åring

I Februari 1982 presenterades denna Volvo som faktiskt har betytt mer än man anar för Volvos nuvarande ställning på marknaden.

Volvo 760 och den senare 740 sålde bra och gjorde att företaget hade resurser att ta fram den framhjulsdrivna 850 modellen som också blev en stor succé. Den i sin tur bidrog till att det fanns pengar att utveckla dagens modeller.

1982_Volvo_760_GLE_Kaross

Idag riktar sig Volvo S80 till samma typ av köpare som 760 gjorde för 30 år sedan. Läser man Volvos pressmaterial kring denna kantiga 30 åring så står det att just denna modell “räddade Volvo Personvagnar” så vi firar en historiskt viktig modell.

1982 Volvo 760 GLE Interiör

Detta är en klassisk Volvo förarplats, linjaldesign som gick hem och fortfarande ser man spår av denna design i de nyare Volvobilarna som jag provkört (läs alla mina #Biltester).

När 760 lanserades 1982 kunde man beställa den för precis under 100000:- som då var en smärtgräns för många. För 99800:- fick köparen en fullutrustad 760 med bland annat V6-motor och automatlåda, airconditioning, sollucka samt servostyrning.

760 Turbo Intercooler Emblem

De tre motoralternativen vid lanseringen var..

B23ET

Först en Turbomatad 2,3 liters bensinfyra (B23ET) som drev bakhjulen via en 4-växlad manuell låda med OD, “Overdrive” eller elektronisk överväxel. Tunga grejjer med OD, hur många minns den lilla knappen på växelspaken?

PRV

Sedan fanns det en glidarmotor, V6:a på 2,8 liter (PRV) som gillade bensin och hade lite problem överhettning (motorn kokade). En nyutvecklad mindre energikrävande automatlåda var standard men bilen drog ändå runt 1,4 liter milen.

D24, D24T och D24TIC

Slutligen kunde man även köra på “olja” och beställa sin nya 760 med en rak sexcylindrig diesel (D24, D24T och D24TIC). Då fick du en bil som accelererade från 0-100 Km/h på “bara” 11 sekunder och kunde stå vid din radhusgranne och skryta att du hade den snabbast accelererande dieselbilen.

Kan skriva i stort sett hur mycket som helst om dessa gamla bilar men jag tror jag slutar här och säger, grattis Volvo 760 på 30 års dagen och jag hoppas “vi rullar” ihop någon mer gång i framtiden!

Avslutningsvis.. Jag såg många roliga Volvo under mina yngre år då min far, hans bröder och ingifta män i släkten alla jobbade med bilar, varav tre hos eller med Volvo. Så medan de vuxna satt och åt släktmiddag smet jag ut och gick runt bland alla bilarna på gården. Minns flera välpolerade ljusblåa Volvo 760 men den Volvo som jag stod mest vid var en svart Bertone ritad Volvo 780 som hade ljusbrun läderklädsel. Den gillade jag skarpt som 10 årig fjunis och gör det faktiskt fortfarande som något äldre fjunis! :D

Har du några minnen till just Volvo 760? Du kanske har svurit åt din kokande PRV eller drömmer tillbaka till din Turbo Intercooler, skriv då gärna en rad ock förgyll detta blogginlägg!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :