Det här med sänkning har varit rätt vanligt på mina bilar eftersom jag tycker det "lyfter" bilens utseende samt ger lite hårdare färd som oftast är en fördel när man svänger lite med bilen på bana.
Här en bild på min gamla Fiesta ST (läs gärna mer om bilen här) med originalfjädrar monterade.
Samma kärra men med karossen runt 4,5 centimeter närmare backen.
Efter sänkning bör man alltid ställa in hjulvinklarna igen hos en duktig däckfirma, jag brukar dock se till att köra ett par dagar så att fjädrarna verkligen hinner sätta sig först.
Om du vill veta mer hur man monterar sänkningssats (byter fjädrar) så kan du läsa [detta inlägg] där jag gör samma operation på vår nyare Polo GTi från 2009 - I princip samma monteringsförfarande.
Fiestan är en lättmekad och relativt ny bil så bultar har inte rostat sönder riktigt än men bytet tar ändå ett par timmar för oss amatörer.
För mig som är IT-nörd tog bytet i runda slängar en "eftermiddag" men det är kul att meka bil (för det mesta) så varför stressa?