High UP! gör 0-100 Km/h på 13,2 sekunder och toppfarten enligt faktabladet är 171 km/h. Den lilla trecylindriga MPI motorn (Multi-Point Injection) på 999 kubikcentimeter levererar 95Nm mellan 3000-4300 och 75 hästkrafter vid 6200 varv per minut.
Det var lite fakta, nu öppnar vi huven!
Motorhuvspinnen, alltså den som håller upp huven var så gömd att jag fick leta efter den. Kort pinne istället för dämpare sparar vikt!
Här har vi den lilla söta drivkällan, lite större än en gräsklipparmotor.
Till vänster på bild ser man ett svart rör som får mig att tänka på Paintball – det ser ut som behållaren man har kulorna i :)
Gissar att “behållaren” är en resonanslåda eller ett membran för att skapa lite extra motorljud men det finns dåligt med fakta om själva motorn på nätet.
Så lite från körningar jag gjort..
Varvar man den lilla motorn över 3000 varv låter den rätt skoj och UP! skottar på hyggligt för att vara en city-bil. På landsväg, upp till 60-70 har bilen helt acceptabla acc och fartresurser eftersom den är så lätt.
Men på motorväg då?
Att accelerera upp till motorvägsfart gör man lätt på 4:ans växel på mindre än 10 sekunder och när man fått i femman låter motorn inget alls.
Varvtalet ligger på nästan exakt 3000rpm vid 100Km/h och det enda man hör då är en del vind/vägljud. Inga problem alls att hänga med i trafiken och färden går behagligt tyst och bekvämt.
Update #1: Min kollega åkte med en dag och dom har precis köpt en liten Toyota Aygo som andrabil och han reagerade också på att UP! var så mycket tystare och bekvämare än deras nya minibil.
Kör man förbi långtradare eller när det blåser kraftigt får man vara lite på sin vakt då bilen är en lättviktare och därför känslig för sidovindar.
Såg häromdagen på Twitter att ordet “Körglädje” bara skulle användas i samma mening som BMW :) Håller inte med om det alls men att sätta Körglädje och UP! i samma mening känns ändå lite fel, man kanske kan kalla färden i UP! för “åkglädje”? :)
Chassiet är mjukt och bilen niger rätt bra när man kör på lite hårdare och servot är optimerat för “Citykörning” så man slutar att gasa runt rondeller rätt fort och tittar mer på hur snålt man kan köra med hjälp av Blue index indikatorn (läs mer här).
Prestandan som 3,3 deciliter per cylinder ger är på en helt lagom nivå för denna typ av bil tycker jag så jag ger drivlinan klart godkänt.
Vill du läsa mer om UP! så rekommenderar jag att du klickar [här].