-->

Test: Volvo XC90 D5 Aut R-Design

Volvo XC90 må vara en gammal dinosaurie som modell men få bilar jag provkör får min äldsta son att utbrista: “Shit Pappa!! den va coool”.

Front Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Jag förstår grabben, XC90 är coolare än den yngre och “smartare” XC60 som jag testade minuterna före (läs mer i nytt fönster).

Markfrigång Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Coolhetsfaktorn är som starkast när man står utanför den blanksvarta R-Design utrustade Volvo SUV:en (yep! Detta ÄR en riktig SUV).

Bilen ser ut att klara terräng bra men faktum är att XC60 har högre markfrigång än denna “2+ tonnare”.

Rear Bakifrån Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Fyra kromade utblås och en silverlackad plastsköld nertill livar upp bakdelen som är mer klassiskt Volvo-rak än den nyare och mindre XC60.

R-Design Fälgar Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Bakbeläggen går nästan att byta mellan ekrarna på 19-tumsfälgarna man får i R-Design paketet. Fälgar är som alltid en smaksak men jag hade utan att blinka lagt till 6000:- och valt Cratus 20" fälgar istället som bättre matchar den coola gamlingen bättre.

Nu känner jag att det börjar bli lite väl mycket fjäskande och prat om den “coola” bilen – Vi tar och sätter oss bakom ratten och kollar läget där.

Ratt Mätare Instrumentering Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Rätt moderna mätare men sedan pratar vi “Volvo @ 2000-tal” när det gäller resten av inredningen. Jag är personligen inte så kräsen men skillnaden blir stor när man kommer direkt från modernare XC60.

Radions display påminde om en gammal mobiltelefon innan dom fick färgdisplayer men känslan i knappar och reglade var ändå bra och kändes som de skulle hålla i 30’000 mil och fortfarande fungera.

Förarsäte Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Man sitter högt i XC90 och man gör det ruggigt bra. Dieselfemman på 200 hästar låter trevlig även i denna bil men man vill inte direkt piska en XC90 genom tajta krokiga landsvägsböjar som man gärna gjorde med den mindre XC60:n.

D5 motorn är lagom stark för att göra färden behagligt effektiv och lite “majestätisk” (det är ordet som la sig på tungan för att beskriva färden) men den måste piskas rätt hårt om stålberget ska nå motorvägsfart under 11 sekunder.

Trots åren är XC90 en komfortabel och bekväm kärra men börjar man wobbla lite med ratten känner man hur chassiet får panik och man lägger genast kurvkramartankarna på hyllan.

Automatlådan känns helt klockren i denna bil och jag hade gärna kört bilen i lite terräng..

Baksäte Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Ett baksäte för tre vuxna som var lätt att glida in i. Man böjde upp knät och så satt man på plats tack vare bilens höjd.

7-Sitsig Extrasäten Volvo XC90 D5 R-Design Black Test Provkörning

Provade även att fälla upp bilens två extrasäten (yes, bilen kan fås registrerad för 7 personer) i bagaget men kamikaze-klivet dit och sittutrymmet där var klart sämre än i vår gamla Touran med 7-platser.

Det som var bättre var dock att nackskydden kunde sitta kvar när man fällde ner extrasätena i golvet, våra måste man ta loss först.

Volvo XC90 D5 R-Design Metallic och 20-tums fälgar

Är man inne och bygger sig en XC90 på Volvos hemsida märker man att den är inne på sina sista år nu. Väljer man D5 motorn är både Automat och R-Design paket “standard”. Lägger jag till mina 20” fälgar hamnar priset på 486.900:-.

Skillnad på R-Design Volvo XC90 och XC60

Den Polestartrimmade XC60:n jag provade först (även den med R-Design paket) hamnade grundutrustad på 464.800:- men den är mindre, har lägre “coolhetsfaktor” om man söker sådan men är samtidigt mycket mer gas och svängvänlig.

Försäljningsstatistiken säger en sak men vilken av dessa två skulle du välja om valet stod mellan bilarna på ovan bild?

Eller vänta! Innan du bläddrar ner och skriver en kommentar om vilken du skulle välja, begrunda faktarutan nedan – Kolla t.ex. på bilarnas tjänste och släpvagnsvikter..

Faktajämförelse: XC90 D5 AUT XC60 D5 AUT (org)
Effekt 200hk/420Nm 215hk/440Nm
Tjänstevikt 2207 Kg 1941 Kg
Totalvikt 2770 Kg 2505 Kg
Släpvagnsvikt 2250 Kg 2000 Kg
Acc [0-100] 10.3 s 8,3 s
Toppfart 205 Km/h 205 Km/h
Förbrukning [bl.körn] 0,83 l/mil 0,68 l/mil
Markfrigång 21,8 cm 23 cm
Vadningsdjup 40 cm 35 cm
Skatt/år 6217:- 4177:-
Nyregistreringar under 2011 482 3647

Dela gärna detta inlägg på din Facebooksida (klicka Gilla nedan) om du orkat läsa så här långt. Gilla klicken ger motivation att fortsätta testa bilar och skriva dessa blogginlägg – Så tack på förhand!

Nu kan du skriva din kommentar och sedan läsa om andra bilar jag provat, du hittar dom alla här: fixarfarsan.se/biltester

4 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Jag hade nog valt klassikern XC90 eftersom den är rymligare men XC60 är ju såklart det vettigare valet då den är modernare /PV

Anonym sa...

jag gillar verkligen det du gör för oss bilintresserade "förnuftiga" pappor :)

Anonym sa...

jag kan dock säga som så att jag ägde en xc90 R årsmodell -10, som var väldigt svampig och gungig. den bilen var trevlig i "vanlig" hastighet men sedan skrämde den skiten av mig... haha. nu är xc90n från -12 betydligt bättre på vägen och mer tight (har jag hört från den lokala volvohandlaren i örebro...stämmer det?)

jag är ute efter en 7 sitsig bil gärna awd och testade en q7a i går. trevlig (som du själv tyckte) dessvärre är lastutrymmet kasst med alla säten uppfällda. tips på annat? galaxy...hmmmm ingen ford på våran gård :) , provade lancia/chrysler voyager för några helger sen. toppen men bussig... är nyfiken på mb r 350 4matic. mvh henrik

FixarFarsan sa...

Tack för en bra kommentar Henrik!

Gamla SUV:ar som XC90 ska man inte pressa hårt tror jag oavsett om de är från -10 eller -12 :D

En O-bussig 7-sitsare som dessutom kan lasta nåt med alla säten uppe.. hm.. Jag skulle personligen kolla på en Multivan med kort hjulbas men den är ju allt annat än "o-bussig".

Har MB R modellen kvar lastutrymme med 7 åkande?

Wee, det är nyårsafton :D