Test: Volvo XC60 D5 Polestar

Roligare än såhär kan nog Volvo XC60 inte bli tror jag! Fyrhjulsdrift från Haldex, en 230 hästar stark Polestar optimerad morrande D5:a, automatlåda och ett utseendehöjande R-Design paket.

Fronten Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

XC60 är precis sådär “lagom” stor för att inte väcka anstöt hos miljövänner och SUV-hatare men samtidigt ändå såpass mycket högre så att den skiljer sig markant från personbilen V60.

Rear Bakifrån Baklysen Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

Bra snits på bakdelen tycker jag. Precis “lagom” mycket nya linjer för att inte sudda ut de som kännetecknar en modern Volvo och introducerades i samband med S80 en gång i tiden..

Monterar du en dragkrok här bak får du med rätt behörighet dra hela 2 ton med just denna Polestar D5:a! Gör du det och lastar bilen full har du ett 4,5 ton tungt ekipage att hålla på vägen.

Förarmiljö Instrument Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

Interiören i Volvon kändes lyxig, modern och fräsch. Skärmen mitt på panelen var det enda jag tyckte drog ner kvalitetsintrycket något.

Förarstol Skinnklädsel Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

Man satt föredömligt bra i sportförarstolen och hela kupén kändes ljus och luftig tack vare..

Taklucka Soltak Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

..det stora öppningsbara soltaket.

Lastutrymme Baklucka Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

I baksätet sitter man som normalstor riktigt bra och även lastutrymmet får godkänt även om golvet sluttar mot luckans öppning.

Väghållning Krokiga Körglädje Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

Testade denna XC60 på samma krokiga testslinga där jag tidigare provade V60 D5 Polestar och Black-R (se länkar nedan).

Länk till V60 Black-R Länk till V60 D5 Polestar

Karosshöjden, krängningen och den höga vikten var såklart påtaglig men D5 motorns morr, maffiga vrid och de breda däckens grepp trollade fram väldigt mycket körglädje. Jag hade gärna kört denna slinga fram och tillbaka resten av dagen, så kul var det :D

Efter testkörningen tyckte färddatorn att förbrukningen låg på precis under litern och det var rätt imponerande. Deklarerad förbrukning vid blandad körning ska vara 6,8 L/100 Km.

Grill Volvo XC60 D5 AWD 2012 Polestar R-Design Test

Jag gillar R-Design konceptet men hade jag fått bestämma hade det varit ännu mer “R” – T.ex. lite mer vågade fälgar, större luftintag och mindre kromad plast.

Update: Såg precis att man för 9500:- extra kan uppgradera till 20” R-Design Cratus fälgar som verkligen gör enorm skillnad!

Jämför jag denna XC60 med två konkurrenter jag också provat så känns just denna XC60 lyxigare, tyngre, starkare, bredare än t.ex. sin tyska rival Tiguan TDI 170. Ford Kuga är också en liknande bil med spelar inte riktigt i samma division som Volvon (eller Tiguanen).

Länk till Tiguan TDI 170 Länk till Ford Kuga

Om man inte har oändligt med pengar så kanske det kan vara intressant att veta priset på denna körglada SUV? Grundpriset på en XC60 D5 AUT Polestar med R-Design är 464.800:-.

Länk till XC90 testet

Update 2017:

Du hittar mina tester av nya V90, V90 CC och nya XC90 under arkivtaggen #Volvo.

Jag tror det får avsluta detta blogginlägg, dina synpunkter och kommentarer är som alltid välkomna! Dela gärna inlägget genom att klicka “Gilla” nedan!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

8 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Skulle aldrig köpa en sur Volvoholk för en halv mille!! /PetterNiklas

FixarFarsan sa...

Undrar hur mycket en likvärdig sur X5:a eller Q5:a går på?

Danni sa...

Jag provkörde en XC60 D5 AWD (förvisso utan Polestar) inför förra bytet och tyckte den var bedrövligt tråkig, ärligt talat. Traktorkaraktär på den väldigt högljudda motorn, seg automatlåda, och köregenskaper ungefär som en V70, dvs man vet inte riktigt om man kör bil eller båt. Tillråga på allt med de typiska platta, mjuka, sätena som gör att man ömsom ramlar ut genom rutan, ömsom sitter på växelspaken (köper man R-design får man tack och lov mer skålade säten).

Den finns i T6-utförande vilket säkert är lite skojigare, men T6:an fanns inte på svenska marknaden på den tiden och dessutom får man samma sega köregenskaper ändå.

Du ska nog förresten inte jämföra XC60 med X5, snarare X3. Men både Q5 och X3 är sanslöst mycket dyrare när man är klar med utrustningslistan.

FixarFarsan sa...

Mohaha.. Hör motorsågen ända hit, shit vad du sågar :D

Danni sa...

Jo, men jag blev faktiskt genuint jättebesviken, för jag tycker XC60 är så jävla apsnygg, jag gillar inredningen, och utrustningsmöjligheterna, så jag trodde verkligen jag skulle köpa en sån. Och när man går in med en sån inställning så ska det ju till rätt mycket för att man bara ska ändra sig sådär.

FixarFarsan sa...

Jag förstår det! Själv hade jag inga förväntningar alls så den överträffade dem med råge :D

Om du har möjlighet, testa en Polestar version. Vore kul att göra du upplever den roligare?

Danni sa...

Jag har kört en Polestar-version. Min svägerskas man köpte sig en sån i somras, som jag tagit på en liten provtur. Varenda liten sak jag ogillade med den var ju samma - motoroljudet, köregenskaperna, styrningen, stolarna. Som jag skrev, T6:an är säkert trevligare på första punkten men resten är ju tyvärr detsamma. Den är jättefin när man kommer ut på motorväg och sätter farthållaren, men i vardagstrafik, not so much.

FixarFarsan sa...

Jättefin vid Motorväg och farthållare, det är verkligen inget vidare bra betyg du ger en Volvo för en halv miljön.

Vore kul å höra vad en jag-rullar-frälst säger om denna bil?