Test: Ford Kuga (163hk+MPS6)

Framför mig står en vit Ford Kuga som jag tänkte provköra på hala vintervägar i Stockholm och just idag känns det extra skönt att bilen har fyrhjulsdrift i kombination med bra vinterdäck.

Front Grill Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (13)

Ford Kuga är den lite mindre sortens högbygge eller SUV och kan jämföras med bland annat Volkswagen Tiguan eller Volvo XC60.

Snett framifrån Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (11)

Jag tycker Ford har lyckats bra med denna “Facelift” och bilen känns inte överdesignad någonstans men dimljusen i fronten är som tagna från min gamla Fiesta ST150 från 2005 (klicka här och jämför)?

Varselljus LED Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (12)

Varselljusen har samma drag som de som sitter på Ford’s stora minibuss S-Max men precis som på bussen så lyfter de frontens utseende.

Tung baklucka Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (9)

Öppnar man den manliga bakluckan (läs tunga) öppnar sig lastutrymmet som..

Lastutrymmet bak Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (8)

..är ungefär lika stort som på en Tiguan och här märker man även nackdelen med dessa höga bilar. Alla saker man lastar in måste lyftas bra mycket högre än på en vanlig bil.

Framsäten Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (6)

Men jag stänger bakluckan (som förresten även går att öppna the american way, alltså bara glaset) och stiger in bakom ratten.

Ford har lyckats att göra kupén ombonad, precis som jag tyckte när jag provade S-Max.

Bakåtsikten Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat

Det stora glastaket (ingår i bl.a. Sol och siktpaketet för 9300:-) släppte in massor med Februariljus och hjälpte till att göra kupén luftig.

Mittkonsolen Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (3)

Den lite råa dieselmotorn fick man igång genom att bromsa och samtidigt trycka på startknappen mellan ventilationshålen.

Mittenkonsolen känns dock väldigt plottrig, knapparna hala och billiga och den lackerade plasten känns inte helt rätt i en bil som ändå börjar på 330500:- grundutrustad.

Ratt instrumentpanel Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (14)

Trots att man får rätt mycket SUV för pengarna så är mittkonsolen inte helt rätt, ett stort silverlackat “–” för den!

Mätare Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (2)

Mätarna framför ratten däremot tycker jag är helt ok och där har jag inget att anmärka på.

Växelspak Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (5)

Fords Powershift är en sexväxlad dubbelkopplingslåda (MPS6) och passade denna bil med den starka Duratorq dieseln (163hk/340Nm) som handsken.

Cirkus 1,7 ton bil rörde på sig riktigt bra (9,7 sek från 0-100 enl. faktabladet) och bilen kändes riktigt körglad. Haldex fyrhjulsdriften gjorde också framfarten stabil och trots att jag provocerade lite på hala isiga vägar gick bilen som på räls.

Jag hade gärna provkört denna bil mycket längre. Tänk denna bil på en plogad sjöis, det vore väldigt underhållande :D

Baksätet Plats Utrymmen Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (7)

Om man inte får köra bilen utan blir placerad i baksätet så sitter man rätt högt, alltså även högt inne i bilen och det gör att man ser bra framåt.

Jag kunde utan problem sitta bakom mig själv men så jättemycket plats var det inte kvar, mest trångt nertill vid vaderna faktiskt om man satt bekvämt i övrigt.

Polo 2009 bredvid Ford Kuga 2012 2.0TDCi 163hk Vit Titanium S Powershift Automat (15)

Ford Kuga är ingen jättebil, skillnaden mot vår Polo är inte så stor.

I Expressens test läser jag att bilen får kritik för sin förbrukning och färddatorn på min provbil visade 0,81 men då hade jag inte nollat den före provturen så den visar nog rätt bra “vardagssanning”.

Deklarerad förbrukning vid blandad körning ska vara 0,68 l/mil och 179 g/km i koldioxidutsläpp.

Vem köper då en Ford Kuga? Samma typ av köpare som tittar på XC60 eller Focus/Mondeo ägaren vars barn växt upp och som vill testa något nytt?

Är 330000:- verkligen rätt grundpris för denna Titanium S utrustade bil tycker ni?

Jag fick förmånen att testa i stort sett alla Tiguan modeller under en heldag förra året och en sådan med en likvärdig motor (TDI 170) som också var väldigt rolig att köra har nästan samma grundpris så jag vet nog vad jag skulle välja..

Har du synpunkter, kommentarer eller åsikter kring detta inlägg så går de bra att skriva av sig genom att klicka på kommentarslänken här nedan till höger..

Läs nu gärna mina andra #Biltester eller hoppa direkt till #SUV.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.