Framför mig står en vit Ford Kuga som jag tänkte provköra på hala vintervägar i Stockholm och just idag känns det extra skönt att bilen har fyrhjulsdrift i kombination med bra vinterdäck.
Ford Kuga är den lite mindre sortens högbygge eller SUV och kan jämföras med bland annat Volkswagen Tiguan eller Volvo XC60.
Jag tycker Ford har lyckats bra med denna “Facelift” och bilen känns inte överdesignad någonstans men dimljusen i fronten är som tagna från min gamla Fiesta ST150 från 2005 (klicka här och jämför)?
Varselljusen har samma drag som de som sitter på Ford’s stora minibuss S-Max men precis som på bussen så lyfter de frontens utseende.
Öppnar man den manliga bakluckan (läs tunga) öppnar sig lastutrymmet som..
..är ungefär lika stort som på en Tiguan och här märker man även nackdelen med dessa höga bilar. Alla saker man lastar in måste lyftas bra mycket högre än på en vanlig bil.
Men jag stänger bakluckan (som förresten även går att öppna the american way, alltså bara glaset) och stiger in bakom ratten.
Ford har lyckats att göra kupén ombonad, precis som jag tyckte när jag provade S-Max.
Det stora glastaket (ingår i bl.a. Sol och siktpaketet för 9300:-) släppte in massor med Februariljus och hjälpte till att göra kupén luftig.
Den lite råa dieselmotorn fick man igång genom att bromsa och samtidigt trycka på startknappen mellan ventilationshålen.
Mittenkonsolen känns dock väldigt plottrig, knapparna hala och billiga och den lackerade plasten känns inte helt rätt i en bil som ändå börjar på 330500:- grundutrustad.
Trots att man får rätt mycket SUV för pengarna så är mittkonsolen inte helt rätt, ett stort silverlackat “–” för den!
Mätarna framför ratten däremot tycker jag är helt ok och där har jag inget att anmärka på.
Fords Powershift är en sexväxlad dubbelkopplingslåda (MPS6) och passade denna bil med den starka Duratorq dieseln (163hk/340Nm) som handsken.
Cirkus 1,7 ton bil rörde på sig riktigt bra (9,7 sek från 0-100 enl. faktabladet) och bilen kändes riktigt körglad. Haldex fyrhjulsdriften gjorde också framfarten stabil och trots att jag provocerade lite på hala isiga vägar gick bilen som på räls.
Jag hade gärna provkört denna bil mycket längre. Tänk denna bil på en plogad sjöis, det vore väldigt underhållande :D
Om man inte får köra bilen utan blir placerad i baksätet så sitter man rätt högt, alltså även högt inne i bilen och det gör att man ser bra framåt.
Jag kunde utan problem sitta bakom mig själv men så jättemycket plats var det inte kvar, mest trångt nertill vid vaderna faktiskt om man satt bekvämt i övrigt.
Ford Kuga är ingen jättebil, skillnaden mot vår Polo är inte så stor.
I Expressens test läser jag att bilen får kritik för sin förbrukning och färddatorn på min provbil visade 0,81 men då hade jag inte nollat den före provturen så den visar nog rätt bra “vardagssanning”.
Deklarerad förbrukning vid blandad körning ska vara 0,68 l/mil och 179 g/km i koldioxidutsläpp.
Vem köper då en Ford Kuga? Samma typ av köpare som tittar på XC60 eller Focus/Mondeo ägaren vars barn växt upp och som vill testa något nytt?
Är 330000:- verkligen rätt grundpris för denna Titanium S utrustade bil tycker ni?
Jag fick förmånen att testa i stort sett alla Tiguan modeller under en heldag förra året och en sådan med en likvärdig motor (TDI 170) som också var väldigt rolig att köra har nästan samma grundpris så jag vet nog vad jag skulle välja..
Har du synpunkter, kommentarer eller åsikter kring detta inlägg så går de bra att skriva av sig genom att klicka på kommentarslänken här nedan till höger..
Läs nu gärna mina andra #Biltester eller hoppa direkt till #SUV.
Ford gör välbyggda bilar som är roliga att köra och ligger ganska hyfsat i pris. Jag tänker t.ex. på Mondeo nu - den lastar mer än de flesta av sina konkurrenter, men är ändå rätt smidig och trevlig.
Det som däremot är totalt avtändande för mig är interiörerna. De är så fantastiskt hemska, tråkiga, billiga och fula. Bara det räcker faktiskt för att helt stryka alla Ford-modeller från listorna när jag väljer bil.
Ja, delar av inredningen borde aldrig ha släppts vidare till produktion, mittkonsolen stör mig allra mest!
När det gäller förbruking så går min Kuga 2011, m powershift o 163 hk ca 0.71 på cinterno 0.73 på sommaren.
Långfärd till fjällen gick på ca 0.56 (enl färdd) men sen när motorvägarna kom så gick det upp till ca 0.62 a 0.65. Motorväg straffar i allmänhet crossovers.
/k
Tack Klas för lite feedback från verkliga livet med Kuga :-)
Jag har precis hämtat ut en ny Kuga 2013 2.0 Disel 163 4x4 med automat och den drar betydligt mer än vad jag hade räknat med, även fast det skall gå ned efter x antal mil vad jag förstår.
På motorvägen i 110km/h snittar jag på ca 0,9L/milen med farthållare och blandad körning på 1.1L/mil vilket är VÄLDIGT mycket.
Kan det vara något fel på min bil?
Lars, hade jag varit du så skulle jag åkt till handlaren och ställt samma fråga?
Vet att en diesel inte kommer ner i dekl. förbrukning förrän efter ett antal tankar men 1,1 liter låter lite högt trots det?
Det låter jättejättemycket, Lars. Visst ska det gå ner efter inkörning, men inte så mycket. Jag har en ny Audi A6 3.0 TDI quattro som gått 70 mil och om jag ligger i 110 på motorvägen så drar den runt 0,6, blandad körning runt 0,75. Tycker inte att din Ford ska dra mer än så.
Danni!
Aha, du har nu fått din Allroad, grattis!!
Är du lika nöjd som du hoppades?
När får vi en recension?
//M
M: Det är en vanlig A6 Avant, ingen Allroad (dessvärre - hade gärna haft en Allroad men bilen blev för dyr redan som det var). Men jag är helt otroligt nöjd med den än sålänge. Audi har byggt en helt grym bil. Det är en bil att må bra i!
Nu har ju redan Fixarfarsan själv recenserat både modellen och motoralternativet och flera närliggande syskon, så jag vet inte hur mycket jag har att tillföra, men om det finns intresse kan jag skriva ett litet gästinlägg med ägarintrycken om ett par veckor.
Saknar du GT:n?
//M
Väldigt lite. Jag saknar det otroligt härliga ljudet (hade ju moddat avgassystemet lite dessutom) och känslan när jag tryckte plattan i mattan och bara flög fram som en raket. Och så saknar jag en del av utrustningen som jag inte hade råd att välja till Audin, typ navigator, radarfarthållare och panoramasoltak.
Men i övrigt är det inte mycket att sakna. Audin är så stark på alla varvtal så till vardags känns den minst lika snabb som Passeratin. Och den är som sagt en helt fantastisk bil både att köra och åka i.
Kan ju updatera livet med min Kuga nu när jag snubblade in här igen. Nu är förbruknignen (efter dryga 13000 mil) nere på ca 0,65-0,68 på vintern och ca 0,70 på sommaren. Jag misstänker att breda sommarsulor drar upp här - för även när jag numer kör dubbat är det lägre på vintern.
Och som tidigare så straffas man direkt i en SUV/CUV när man kommer över 100, höjd och markfrigång ger mkt luftmotstånd...
När det börjar bli bilbyte hade jag kunnat tänka mig en ny Kuga, men med all utrustning jag vill ha blir det rätt dyrt, och den nya har dessutom en väldigt plottrig inredning :/