Test: Tiguan TDI 170

Nya Volkswagen Tiguan är nu släppt i Svedala och känns direkt igen på den uppdaterade kostymen med grill och lysen i samma stil som övriga koncernsyskon.

Nya-Tiguan-Sport-Style-Front

Jag har fått förmånen att under en ledig semesterdag få provköra flera olika motoralternativ och verkligen testa dem på olika typer av vägar och underlag (alltså även i lite gyttjepölar men det kommer i ett separat inlägg).

Länkar: Mina andra Tiguan tester

Test: Tiguan 2012 TDI 140 MAN (Bluemotion)

Test: Tiguan 2012 TSI 180 DSG

Test: Tiguan Lerig Terrängkörning Skogstig

Test: Tiguan TDI 170 R-Line (Förra Gen/Årsmodell 2011)

Sport & Style

Fronten ovan heter för övrigt “Sport and Style” och Volkswagen spår att 94% av alla köpare väljer denna. Den mer offroad betonade Track and Field har en “28 graders front” och kan klara lite tuffare terräng. På DN går det även att läsa om ett tredje alternativ kallat Track & Avenue men inget VW pratade om.

Test-Tiguan

Tiguan TDI 170

Detta är mitt första inlägget i en hel serie om nya Tiguan 2012 och handlar om min långa provkörning i den starkaste dieseln, TDI 170 som alltid är ihopkopplad med en 6-växlad manuell låda.

Denna motor är som ni kanske gissar ingen miljöklassad sak utan du får snällt betala 3106:- varje år i fordonsskatt.

Svart-Tiguan-Bild

Längd: 4,5 Meter

Bilens design känns kompakt (4,5 meter lång med dragkroken utfälld) och är lite rundare och bredare än den förra generationen som jag provade i våras. Den nya grillen och de plattare lysena fram hjälper till att ge bilen en bredare look.

Test-Tiguan-2.0-TDI

Liggande Baklysen

Bakdelen med de nya mer liggande lamporna ger också ett bredare intryck än tidigare och det faller mig i smaken. Provbilens 19” fälgar (är tillval och kallas Savannah), den svarta lacken och de lätt tonade bakrutorna tuffar till looken ett par hekto ytterligare.

Tiguan-HeadLight-LED

LED Varselljus

Varselljus av LED i numera typisk VW slinga får man om man utrustar bilen med Xenon.

Vienna-Tiguan-Stolar

Baksäte-Tiguan

Läder/Skinnklädsel

Denna bil var extrautrustad med Svart Läder/Skinnpaket. Skönt och lyxigt men lite halt när det senare gick undan. Storleken på stolarna liknade de i Touran och var något mindre än i t.ex. nya Passat.

Barnbord-Tiguan-Baksäte

Baksäte / Lekbord

Bakom mig själv (känns som jag tjatar men jag gillar detta test) satt mina 186 cm rymligt och kunde byggt lite Lego på de uppfällbara lekborden som jag tror tidigare bara fanns i minibussarna Sharan och Touran (som vi själv kör).

Precis som i Touran som också är en kompakt bil sitter man väldigt upprätt och lite som på en “pall” men det är som sagt gott om utrymme både för “höga” huvuden och “långa” knän.

En praktisk sak är att hela stolsraden bak går att justera i längstled så att man kan prioritera ben eller lastutrymme. Denna finess fanns för övrigt redan på förra generationen av Tiguan.

Tiguan-Bagage-Lastutrymme-Barnvagn

Bagage / Lastutrymme

Skuffen var inte mycket att skryta med eftersom fyrhjulsdriften snor en hel del utrymme. Inga problem att åka och storhandla med bilen dock. Långa prylar går att stuva in genom att fälla hela högra raden av ryggstöd så att det bildas ett helt platt utrymme fram till handsfacket längst fram. En nyhet i nya Tiguan 2012.

Tiguan-Start-Stop

Startknapp

Motorn fick man igång genom att ha med sig nyckeln, sätta foten på bromsen och trycka på ovan knapp.

Tiguan-Elektronisk-Handbroms-P-Broms

Elektronisk Parkeringsbroms

Elektronisk parkeringsbroms (som på alla nya bilar) och denna bil hade även hjälpmedlet “auto hold” som hjälper till att hålla lite broms vid backstarter.

Mätare-Förbrukning-Tiguan-TDI

Förarplatsen

Förarplatsen var som i vilken annan ny Volkswagen, väldigt stilren och funktionell. Väldigt lätt att komma överens med.

Test-Navigator-Tiguan

Navigator

Den stora skärmen i mitten av instrumentpanelen omringad av runda luftutsläpp kännetecknar en Tiguan och känns väl igen från förra generationen.

VW-Navigator-Mellan-Mätartavlor

Jag säger ibland att man klarar sig bra på mobiltelefonens GPS men när en bil väl har fabriksmonterad GPS så är det riktigt smidigt.

På nya Tiguan ser man anvisningar mellan mätarna och får engelska direktiv i högtalarna. En annan nyhet för Tiguan 2012 är att alla menyer numera går att ställa in på Swedish, dock verkar GPS rösten ha svårt för att lära sig Svenska.

Panoramatak-Tiguan

Panoramatak i Premiumpaket

Panoramataket får du i Premiumpaketet (där även läderklädseln Vienna, Elstolen och Xenonlysen ingår i) som just nu kostar 24.900:-.

Glastaket ökar trivseln och ljuset i bilen men går att täcka för med en utdragbar gardin om man är ljusskygg.

19-Tummare-Tiguan

19" Savannah Fälgar

Nu tycker kanske någon att jag ska sluta gaffla om interiör och alla finesser och skriva hur TDI 170 var att köra?

Provbilen med 170 hästars diesel (TDI 170) ihop med de breda 255x40xR19 däcken och manuell växellåda var som att köra en sportbil med höjningssats monterad.

Körglädje

Den starka varvvilliga motorn får ner kraften i asfalten via fyrhjulsdriften och man känner hur alla hjulen skjuter bilen ut ur kurvorna. En sanslöst kul bil på kurviga landsvägar och efter ett tag blev man så pass kaxig att däcken började visa tendenser till att hasa så allt har en gräns.

Förbrukning

Efter en timmes rätt aktiv körning mest på 4:ans växel meddelade bilens färddator att bilen snittat 0,8 l/mil. Faktabladet säger 0,6 l/mil vid blandad körning så det stämmer nog rätt bra!

Sportchassi

När jag kramat kurvor ett bra tag svängde jag av och provade bilen på lite smala grusvägar med massor av gropar samt lösgrus och även där imponerade bilen genom att inte slå och studsa utan fjädringen dämpade fint men visst kändes det att bilen hade rätt platta breda sulor. Grusvägar med lösgrus ihop med en stark motor och fyrkrafs var också väldigt underhållande :)

På motorväg är bilen förvånansvärt tyst och även här hjälper fyrhjulsdriften till att göra bilen kursstabil och ihop med den starka motorn med 350 Nm vridmoment så blir bilen en effektiv motorvägskryssare med en toppfart på 201 Km/h.

Markfrigång + Grundpris

Vem köper då detta sportiga högbygge med 195 mm markfrigång som du kan börja utrusta från grundpriset 324 000:-?

Vem Köper Tiguan?

Måste man ha behov av att dra 2,2 ton tunga släp?
(95% av alla köpare väljer för övrigt till dragpaketet)

Måste man ha behov av bilens terrängegenskaper?

Måste man ha behov av en snål och effektiv vinterbil?

Nej, visst kan du köpa den bara för att den matchar din coola Image men jag tycker man kan förena bilens nytta med nöje! Tiguan TDI 170 är både tuff, sportig och stark och lämpar sig till Fixaruppdrag samtidigt som den inte är en äkta SUV.

Dela gärna blogginlägget om du gillade det och besök sedan mina arkiv för #Biltester eller mina övriga #Volkswagen inlägg.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

6 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

bra artikel, var Tiganen utrsutad med sportchassit?

FixarFarsan sa...

Tack, jag ska se om jag kan få fram info om sportchassi eller inte!

Andrea sa...

Bra artikel!
Är vi idioter om vi som småbarnsfamilj med två barn under 2,5 år vill köpa denna bil?
Vi har syskonvagn med liggdel som får plats med baksätet justerat i steget näst längst bak, dvs med nästan så bra plats i baksätet man kan få.
Liggdelen till vagnen kommer inom tre månader inte att användas mer och syskonvagnen har vi i max ett år till.
Takbox ser vi som ert måste inför semestrar, och syskonvagnen kommer INTE vara med vid tex mathandling.
Är vi dumsnåla som inte köper en XC60? Vi tycker egentligen inte om Volvo särskilt mycket, och så ligger den lite för dyrt.
Kör idag en vw passat diesel 2007, men ska byta bort denna då den släpper i galven.
Skulle bli jätteglad för ett mailsvar!
Med vänlig hälsning, Andréa (småbarnsmorsa som inte vill ångra sitt bilköp :-). )

FixarFarsan sa...

Tack Andrea, kul att en morsa skriver en kommentar på ett biltestinlägg! :)

Publicerar din intressanta fråga här så att andra kan ta del av den..

Om du har varit och tittat på Tiguan, provkört den och "fallit" för bilen så har du nästan hela svaret där, brukar bli bra om man följer magkänslan och då kan man aldrig vara en idiot :D.

Jämför man lastutrymmet med er nuvarande Passat så får du ett mindre och ett som är högre upp i Tiguan men så skulle det vara även i XC60. Inte många bilar förresten där man kan ha med sig en syskonvagn på storhandling.

Köper ni en TDI 170 Tiguan får du en riktigt rapp liten cool familjebil som jag njöt av att provköra. Känns lättare och alert än en XC60 om du frågar mig.

Någon annan läsare kanske har kanske mer att tillägga, flera som hänger här brukar ha riktigt bra synpunkter..

Andrea sa...

Tack snälla, man kan inte bara köpa bil beroende på barnvagn. Blir nog en Tiguan på vår gård. :)

FixarFarsan sa...

Blir nog väldigt bra det :)

Glöm inte dragkroken - Tiguan är bra att dra hem virke och annat till er husrenovering.