Nya Volkswagen Tiguan är nu släppt i Svedala och känns direkt igen på den uppdaterade kostymen med grill och lysen i samma stil som övriga koncernsyskon.
Jag har fått förmånen att under en ledig semesterdag få provköra flera olika motoralternativ och verkligen testa dem på olika typer av vägar och underlag (alltså även i lite gyttjepölar men det kommer i ett separat inlägg).
Länkar: Mina andra Tiguan tester
Test: Tiguan 2012 TDI 140 MAN (Bluemotion)
Test: Tiguan Lerig Terrängkörning Skogstig
Test: Tiguan TDI 170 R-Line (Förra Gen/Årsmodell 2011)
Sport & Style
Fronten ovan heter för övrigt “Sport and Style” och Volkswagen spår att 94% av alla köpare väljer denna. Den mer offroad betonade Track and Field har en “28 graders front” och kan klara lite tuffare terräng. På DN går det även att läsa om ett tredje alternativ kallat Track & Avenue men inget VW pratade om.
Tiguan TDI 170
Detta är mitt första inlägget i en hel serie om nya Tiguan 2012 och handlar om min långa provkörning i den starkaste dieseln, TDI 170 som alltid är ihopkopplad med en 6-växlad manuell låda.
Denna motor är som ni kanske gissar ingen miljöklassad sak utan du får snällt betala 3106:- varje år i fordonsskatt.
Längd: 4,5 Meter
Bilens design känns kompakt (4,5 meter lång med dragkroken utfälld) och är lite rundare och bredare än den förra generationen som jag provade i våras. Den nya grillen och de plattare lysena fram hjälper till att ge bilen en bredare look.
Liggande Baklysen
Bakdelen med de nya mer liggande lamporna ger också ett bredare intryck än tidigare och det faller mig i smaken. Provbilens 19” fälgar (är tillval och kallas Savannah), den svarta lacken och de lätt tonade bakrutorna tuffar till looken ett par hekto ytterligare.
LED Varselljus
Varselljus av LED i numera typisk VW slinga får man om man utrustar bilen med Xenon.
Läder/Skinnklädsel
Denna bil var extrautrustad med Svart Läder/Skinnpaket. Skönt och lyxigt men lite halt när det senare gick undan. Storleken på stolarna liknade de i Touran och var något mindre än i t.ex. nya Passat.
Baksäte / Lekbord
Bakom mig själv (känns som jag tjatar men jag gillar detta test) satt mina 186 cm rymligt och kunde byggt lite Lego på de uppfällbara lekborden som jag tror tidigare bara fanns i minibussarna Sharan och Touran (som vi själv kör).
Precis som i Touran som också är en kompakt bil sitter man väldigt upprätt och lite som på en “pall” men det är som sagt gott om utrymme både för “höga” huvuden och “långa” knän.
En praktisk sak är att hela stolsraden bak går att justera i längstled så att man kan prioritera ben eller lastutrymme. Denna finess fanns för övrigt redan på förra generationen av Tiguan.
Bagage / Lastutrymme
Skuffen var inte mycket att skryta med eftersom fyrhjulsdriften snor en hel del utrymme. Inga problem att åka och storhandla med bilen dock. Långa prylar går att stuva in genom att fälla hela högra raden av ryggstöd så att det bildas ett helt platt utrymme fram till handsfacket längst fram. En nyhet i nya Tiguan 2012.
Startknapp
Motorn fick man igång genom att ha med sig nyckeln, sätta foten på bromsen och trycka på ovan knapp.
Elektronisk Parkeringsbroms
Elektronisk parkeringsbroms (som på alla nya bilar) och denna bil hade även hjälpmedlet “auto hold” som hjälper till att hålla lite broms vid backstarter.
Förarplatsen
Förarplatsen var som i vilken annan ny Volkswagen, väldigt stilren och funktionell. Väldigt lätt att komma överens med.
Navigator
Den stora skärmen i mitten av instrumentpanelen omringad av runda luftutsläpp kännetecknar en Tiguan och känns väl igen från förra generationen.
Jag säger ibland att man klarar sig bra på mobiltelefonens GPS men när en bil väl har fabriksmonterad GPS så är det riktigt smidigt.
På nya Tiguan ser man anvisningar mellan mätarna och får engelska direktiv i högtalarna. En annan nyhet för Tiguan 2012 är att alla menyer numera går att ställa in på Swedish, dock verkar GPS rösten ha svårt för att lära sig Svenska.
Panoramatak i Premiumpaket
Panoramataket får du i Premiumpaketet (där även läderklädseln Vienna, Elstolen och Xenonlysen ingår i) som just nu kostar 24.900:-.
Glastaket ökar trivseln och ljuset i bilen men går att täcka för med en utdragbar gardin om man är ljusskygg.
19" Savannah Fälgar
Nu tycker kanske någon att jag ska sluta gaffla om interiör och alla finesser och skriva hur TDI 170 var att köra?
Provbilen med 170 hästars diesel (TDI 170) ihop med de breda 255x40xR19 däcken och manuell växellåda var som att köra en sportbil med höjningssats monterad.
Körglädje
Den starka varvvilliga motorn får ner kraften i asfalten via fyrhjulsdriften och man känner hur alla hjulen skjuter bilen ut ur kurvorna. En sanslöst kul bil på kurviga landsvägar och efter ett tag blev man så pass kaxig att däcken började visa tendenser till att hasa så allt har en gräns.
Förbrukning
Efter en timmes rätt aktiv körning mest på 4:ans växel meddelade bilens färddator att bilen snittat 0,8 l/mil. Faktabladet säger 0,6 l/mil vid blandad körning så det stämmer nog rätt bra!
Sportchassi
När jag kramat kurvor ett bra tag svängde jag av och provade bilen på lite smala grusvägar med massor av gropar samt lösgrus och även där imponerade bilen genom att inte slå och studsa utan fjädringen dämpade fint men visst kändes det att bilen hade rätt platta breda sulor. Grusvägar med lösgrus ihop med en stark motor och fyrkrafs var också väldigt underhållande :)
På motorväg är bilen förvånansvärt tyst och även här hjälper fyrhjulsdriften till att göra bilen kursstabil och ihop med den starka motorn med 350 Nm vridmoment så blir bilen en effektiv motorvägskryssare med en toppfart på 201 Km/h.
Markfrigång + Grundpris
Vem köper då detta sportiga högbygge med 195 mm markfrigång som du kan börja utrusta från grundpriset 324 000:-?
Vem Köper Tiguan?
Måste man ha behov av att dra 2,2 ton tunga släp?
(95% av alla köpare väljer för övrigt till dragpaketet)
Måste man ha behov av bilens terrängegenskaper?
Måste man ha behov av en snål och effektiv vinterbil?
Nej, visst kan du köpa den bara för att den matchar din coola Image men jag tycker man kan förena bilens nytta med nöje! Tiguan TDI 170 är både tuff, sportig och stark och lämpar sig till Fixaruppdrag samtidigt som den inte är en äkta SUV.
Dela gärna blogginlägget om du gillade det och besök sedan mina arkiv för #Biltester eller mina övriga #Volkswagen inlägg.