Test: Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel

Audi Q7 är verkligen en skitsnygg bil i just det utförande jag fått låna! Måste bara få inleda med det och liksom poängtera det viktigaste först och lägga ribban på rätt nivå :D

Den är faktiskt snyggare än både Touareg och Cayenne och kanske till och med snyggast av alla SUV:ar på marknaden just nu tycker jag!

Bakifrån Mugelloblå Audi Q7 V6 3.0 TDI Quattro Test RecensionAudi Q7 21 tums Exclusive 10Jx21 5-segmente

Audi Q7 Exteriör

Bilen var otroligt väl rengjord när jag hämtade ut den och vädret var kass så det blev att snabbt fota av bilens blanka kaross i Södertälje Hamn.

När jag såg en Q7:a för första gången för flera år sedan tyckte jag att den var smått vulgär men nåt har ramlat sönder totalt i skallen för jag tyckte precis tvärtom när jag hämtade ut denna vackra, slanka blåa skönhet!

21" Audi Q7 Fälgar

Vulgo? Den här? Inte någonstans, inte ens 21" fälgar ser vulgo ut utan passar bilen som ett par matchande pjäxor. Men det gör lite ont i själen när man ser ett fult skrapmärke på fälgen ovan från en tidigare testare :(

S-Line + Exteriörpaket

Min provbil är en S-Line Edition med exteriörpaket och sportpaket.

Mugelloblå Audi Q7 S-Line Exteriösrpaket Front Uppfart

Audi Q7 - Längd och Vikt

Även om bilen inte längre är vulgo enligt mig så är den ändå STOR med sina 5 meter i längd och 2 meter i karossbredd. TUNG är den också, som en elefant! Precis under 2,6 ton har den som deklarerad tjänstevikt. Släpvagnsvikten eller dragvikten som den också kallas är något lägre (3,2 ton) än hos Cayenne och Touareg som båda får dra hela 3,5 ton.

Att köra en Q7:a inne i en trång storstad med vägarbeten, cyklister, dubbelparkerade bilar och trånga garage kräver lite mer koncentration än normalt..

Adaptiv Luftfjädring Sport Testad Audi Q7 V6 TDI 3.0 245hk

Adaptiv Luftfjädring

Provbilen hade Audi's adaptiva luftfjädring sport (ett tillbehör för 34200:-) som jag tycker är ett måste i en Q7:a.

Ett fantastiskt bra tillbehör som gör bilen tyst, hög och bekväm ena stunden och när man dumpat passagerare kan den förvandlas till en underhållande körmaskin i dynamic-läget som är det samma som lägsta och hårdaste läget.  

Luftfjädring Sport till Audi Q7 3.0 TDI

Vi rundar av utsidan med en bild på luftbälgen och säger att exteriören får en stark 10:a av 10 möjliga, en mycket stark tia!

Förarplats Instrumentering Ratt Audi Q7

Interiör

Går man in i bilen så fortsätter det vara lika stilrent och även om stolarna var snäppet enklare än de ventilerade i Touareg så satt man självklart bättre än i de flesta andra bilar.

Audi Q7 Säten

Provbilen hade mocka i mitten och det var som en dålig skidvallning, det blev inte mycket "glid" i sidled när man körde mer aktivt.

Skjutsade lite "full-vuxna" i baksätet och de klagade inte över komforten i det justerbara sätena.

Det blev lite väl mycket lekande med AC reglagen så jag låste både dem och dörrarna med barnlåsknapparna i förardörren ;)

Audi Q7 insteget tredje sätesraden 7-sitsig

7-Sitsig Q7

Provbilen hade två extrasäten som man kan kliva in till via den högra bakdörren. På sätets ryggstöd finns en knapp som gör att singelsätet går att skjuta fram extra mycket så att man precis kan ta ett jättekliv in till "nödsätena".

Skriver så eftersom de verkligen är såna och jag med mina normala 186 cm kan inte sitta rakt som jag kan göra längst bak i vår sjusitsiga Touran.

Extrasäten för barn och unga alltså men med en väldigt sofistikerad fällningskonstruktion som viker in nackstöd och bildar ett helt plant golv.

Barnstolar hann jag inte testa i denna långtestbil utan konstaterar att den är aningen bredare i mittenraden bak och således minst lika bra (läs "säkert lite bättre") att surra fast en bakåtvänd stol + två kuddar som de andra två SUV:arna jag testat i sommar.

Barnvagn på längden bagageutrymme Audi Q7

Lastutrymme & Barnvagn

Audi'n är längre än både Touareg och Cayenne vilket innebär att vår gamla Emmaljunga barnvagn går in på längden med hjulen på. Som bonus går luckan att stänga och man kan fortfarande ha mittensätet i sitt bakersta läge. De rejäla yttermåtten kommer alltså till nytta även när man ska lasta.

På tal om att lasta, lyfter du i något tungt så kan du sänka ner luftfjädringen med knappar till höger i bagaget men det tar en stund så det går inte att göra varje gång man ska lasta i vagnar och matkassar.

Mätare Instrumentering dagtid Audi Q7

Audi Q7 Mätare

Låt oss gå tillbaka i förarstolen och prata mer om interiören. Skarpare mätare och mer distinkt känsla får man leta efter (Kan X5:an mäta sig, kanske? kanske inte?).

Toppklass utan tvekan men småsaker hittar man ändå som kan förbättras. T.ex. hade jag föredragit att man hade kunnat bläddra i färddatorns menyer via knappar på ratten som Touareg hade. På Q7:an bläddrade man runt med knappar i högra spakens ände, precis som på vår "gamla" Polo från 2009.

Även nattetid är instrumenten lika fina att vila ögonen på och GPS navigering mellan mätarna är både snyggt och praktiskt.

Hela bilen är för övrigt väldigt behagligt upplyst med små led slingor lite över allt som ger en maximalt ombonad myskänsla..

Värmereglagen i mittenkonsolen var avskalade och såg väldigt enkla ut för att vara "premi-mum" men hade ändå allt man behövde.

CD-Växlare mellan framsäten Audi Q7

CD-Växlare?

CD växlare är ett antikt tillbehör som jag garanterat aldrig kommer välja men på 90-talet hade även jag en sån i skuffen på Saaben.

Skrev på bloggens facebooksida om mina problem med fjärren och jag tänkte då läsa i instruktionsboken lite men fick inte upp handskfacket.

Det gjorde man via en knapp lärde jag mig senare. Kan vara bra att känna till om man inte vill göra bort sig..

Parkeringshjälp Sensorer kamera Audi Q7

Backkamera

I en stor bil som Q7:an måste man nog börja lära sig att lita på sensorer, kameror och annan parkeringshjälp men det tar lite mer än en vecka att släppa det gamla sättet. Sök på parkeringshjälp så hittar du andra inlägg jag skrivit om detta..

Hursomhelst fungerade dessa hjälpsystem bättre i Audin och var lite snyggare än i de flesta andra bilar. Nu ska vi se, vi har pratat om utsida, insida och finesser.. vad har vi kvar?

Audi V6 3.0 TDI 245hk

Drivlinan - V6 TDI 3.0

Achtung!!!! Vi har ju kraftwerket under huven kvar att prata om som är sådär klockren en motor kan vara 2012. Den ger den tunga bilen såpass mycket knuff att det säkert räcker för de flesta av oss (men vill du vara ännu snabbare tar du ut 200'000 till ur bankomaten och satsar på 4.2 TDI istället: 340hk, 760 Nm och 6,4 s till 100).

BränsleFörbrukning Audi Q7 V6 TDI Clean Diesel

Förbrukning Clean Diesel Q7

När man inte "kastar kassaskåpet" i kurvorna så går det att åka riktigt snålt med den stora Q7 SUV:en. 0,66 på landsväg känns lite lågt men enligt faktabladet ska det gå. Jag tycker en sån här pigg kluns får vara nöjd om den sörplar under litern med tanke på vad dom drog för några år sedan.

Sluttankningen visade att bilen dragit 1,16 liter per mil och det måste anses bra eftersom jag knappt kört någon långkörning alls utan mest korta sträckar, stadskörning eller "nöjeskörning" :D.

Q7 mot Cayenne och Touareg

Q7:an känns aningen tröttare än Touareg med samma motor (på pappret ser man att känslan stämmer, en halv sekund långsammare till 100). Audin liksom håller igen eller det gör den ju inte den bara kämpar med vikten men det känns så när man drar iväg med tung fot att den får jobba lite mer än Touareg gjorde. Cayenne hybriden i sportläget vinner dock överlägset över båda dessa dieslar i prestanda, den är ett par hundra kilo mer deffad än Q7:an, har 380hk El-Bensinhästar och är 1,5 sekunder snabbare till 100.

Audin är kanske inte trions snabbaste men den gör framfarten med aningen mer "finess" och "duktighet" än de andra två och "Vorsprung durch Technik" kanske stämmer - alltså att Audi har ett försprång med teknik eller vad det exakt betyder..

Tillbehör Extrautrustning paket Audi Q7 Priser

Ekonomi & Tillval

Ska inte vara tråkig och klanka ner på Audin's pris nu, självklart att en såhär grym kärra ska kosta men vi kan väl ändå kolla vad det rör sig om för pengar?

Ovan ser ni provbilens hela utrustningslista, koder och priser..

Provbilen min kostar 784'100:- och det betyder med dagens burkpant att man måste panta hela 784'100 ölburkar för att kunna köpa en. Det är mycket burkar det, för att vara exakt så krävs det 330 EU-pallar för att rymma den mängden öl så hitta ett bättre sätt att skramla ihop pengar till den här bilen tycker jag. :D

När du iaf har köpt bilen så ligger skatten på ett par kronor under 5000 varje år och en helförsäkring skulle kosta mig 8081:-/år.

Servicepriser kollade jag inte upp men det är ändå värdeminskningen som är den stora ekonomiboven på en Q7:e (som på alla andra dyra bilar för den delen).

Men Audi Q7:an är den duktiga snyggingen bland de tre SUV:ar jag testat i sommar och har enligt mig den absolut lyxigaste utsidan och är den hittills bästa allround SUV:en jag kört!

Summering Audi Q7 3.0

Dags att summera varje kategori och dela ut lite poäng..

Exteriör: Toppklass+ (10, helt solklar enligt mig!) 
Interiör: Toppklass- (10, inte lika solklar)
Drivlina: Toppklass- (9, när DSG pallar vridet blir det 10)
Chassi: Toppklass+ (10, adaptiv Luftfjädring)
Körglädje: Toppklass- (9, jag höjer om vikten sänks!)
Förbrukning: Toppklass+ (10, vikt kontra effekt)
Familjebil: Toppklass- (9, bra men hög lasthöjd bak)
Dragbil: Toppklass- (9, 3200Kg är bra men ingen automatisk elkrok)
Finesser: Tillräckligt (8, snäppet lägre än Touareg)
Ekonomi: Dyrare men lyxigare (8, samma som Touareg) 
Helheltsintryck: Lyxpremium+ (92 totalt av 100)

Q7:an fick 2 poäng mer än Volkswagen Touareg som har varit min SUV favorit nummer ett. Audi Q7 är lite rymligare och mycket lyxigare men Touareg känns lite snabbare och kaxigare, lite som en muckig lillebror. Porschen Cayenne är i så fall den vältränade större brodern som visar vem som är kralligast när det kommer på tal, men snyggare är han ju inte tycker jag - Ska vi säga att storebror har fått lite tonårsfinnar? Ni som har läst Cayenne testet vet vilken del jag inte gillade alls på Porschen men jag kan ju inte skriva att han har Acne där bak heller.. Blir ju sista gången jag får låna en Porsche om jag skriver så? Mohaha :)

92 av 100 är väldigt högt eller hur! Sätter jag för höga poäng tycker ni? Säg gärna din åsikt genom att lämna en kommentar..

Läs gärna fler av mina #Biltester (klicka på #SUV för att komma till den sektionen direkt där jag långtestat Touareg, X5 och Cayenne).

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

9 Besökare har kommenterat :
Tobbe sa...

Alldeles lagom betyg för en Audi :) Tänkte skriva att det är att Q7 är VAGs första SUV, mne minns jag inte helt fel så är Touareg den SUV som funnits längst..

FixarFarsan sa...

Jag tror Touareg:en var ett par år före va? 2002 säger google och 2006 för Q7:an?

Erik sa...

En Q7 är inte fel men f-n vet om inte en Touareg i R-kostym smäller högre
http://db.tt/z8CN0KXH

Blir det test av AmArok nu då (aaaaamaaaaarok)

FixarFarsan sa...

Jag hade gärna velat ha R-Line lite "mer" på just Touareg:en men V8:an lär smälla högt oavsett kjolar eller ej..

Ska smutsa ner "Taro 2.0" nästa Tisdag ;)

Danni sa...

En fantastisk bil, men jag kan känna, både av dina kommentarer och sådär rent i största allmänhet, att den ligger lite efter tidsmässigt. Aningen föråldrad, och borde få det generationsskifte som syskonen redan fått gå igenom. Jag var inte överdrivet förtjust i först generationerna av vare sig Touareg eller Cayenne men tycker att de nu är bland de tuffaste bilarna som finns. Tänk då hurdan Q7 kommer bli när den fått motsvarande generationsskifte!

Erik sa...

Apropå poängen...

Så länge det är inom samma kategori av bilar är det väl ok (men jag förmodar tanken är så) annars kan det kännas liiiiiite missvisande med t.ex en 8 för ekonomi på en bil för +700 loppor och förbrukning som 3 miljöbilar.

Amarok by the way ;-)

FixarFarsan sa...

Erik: Är bilen "helt värd sitt pris" och har den rätt "ägandekostnader" så kan en bil för en mille får en 10:a.. Lite så jag tänker, mer min personliga känsla bara - absolut ingen vetenskap :D

Danni: Jag knatade runt en Gen1 Q7:a ikväll och den om någon känns gammal och inte alls lika smäcker som nya karossen fast vi säkert pratar samma mått..

Unknown sa...

Nu när du testat tre SUV'ar från VAG koncernen borde du väl testa den stora konkurrenten utanför VAG.....BMW X5.

FixarFarsan sa...

Jonas, BMW har fått frågan om X5 men jag har inte hört något så jag förmodar att de inte vågar ställa upp :P