Audi Q7 är verkligen en skitsnygg bil i just det utförande jag fått låna! Måste bara få inleda med det och liksom poängtera det viktigaste först och lägga ribban på rätt nivå :D
Den är faktiskt snyggare än både Touareg och Cayenne och kanske till och med snyggast av alla SUV:ar på marknaden just nu tycker jag!
Audi Q7 Exteriör
Bilen var otroligt väl rengjord när jag hämtade ut den och vädret var kass så det blev att snabbt fota av bilens blanka kaross i Södertälje Hamn.
När jag såg en Q7:a för första gången för flera år sedan tyckte jag att den var smått vulgär men nåt har ramlat sönder totalt i skallen för jag tyckte precis tvärtom när jag hämtade ut denna vackra, slanka blåa skönhet!
21" Audi Q7 Fälgar
Vulgo? Den här? Inte någonstans, inte ens 21" fälgar ser vulgo ut utan passar bilen som ett par matchande pjäxor. Men det gör lite ont i själen när man ser ett fult skrapmärke på fälgen ovan från en tidigare testare :(
S-Line + Exteriörpaket
Min provbil är en S-Line Edition med exteriörpaket och sportpaket.
Audi Q7 - Längd och Vikt
Även om bilen inte längre är vulgo enligt mig så är den ändå STOR med sina 5 meter i längd och 2 meter i karossbredd. TUNG är den också, som en elefant! Precis under 2,6 ton har den som deklarerad tjänstevikt. Släpvagnsvikten eller dragvikten som den också kallas är något lägre (3,2 ton) än hos Cayenne och Touareg som båda får dra hela 3,5 ton.
Att köra en Q7:a inne i en trång storstad med vägarbeten, cyklister, dubbelparkerade bilar och trånga garage kräver lite mer koncentration än normalt..
Adaptiv Luftfjädring
Provbilen hade Audi's adaptiva luftfjädring sport (ett tillbehör för 34200:-) som jag tycker är ett måste i en Q7:a.
Ett fantastiskt bra tillbehör som gör bilen tyst, hög och bekväm ena stunden och när man dumpat passagerare kan den förvandlas till en underhållande körmaskin i dynamic-läget som är det samma som lägsta och hårdaste läget.
Vi rundar av utsidan med en bild på luftbälgen och säger att exteriören får en stark 10:a av 10 möjliga, en mycket stark tia!
Interiör
Går man in i bilen så fortsätter det vara lika stilrent och även om stolarna var snäppet enklare än de ventilerade i Touareg så satt man självklart bättre än i de flesta andra bilar.
Audi Q7 Säten
Provbilen hade mocka i mitten och det var som en dålig skidvallning, det blev inte mycket "glid" i sidled när man körde mer aktivt.
Skjutsade lite "full-vuxna" i baksätet och de klagade inte över komforten i det justerbara sätena.
Det blev lite väl mycket lekande med AC reglagen så jag låste både dem och dörrarna med barnlåsknapparna i förardörren ;)
7-Sitsig Q7
Provbilen hade två extrasäten som man kan kliva in till via den högra bakdörren. På sätets ryggstöd finns en knapp som gör att singelsätet går att skjuta fram extra mycket så att man precis kan ta ett jättekliv in till "nödsätena".
Skriver så eftersom de verkligen är såna och jag med mina normala 186 cm kan inte sitta rakt som jag kan göra längst bak i vår sjusitsiga Touran.
Extrasäten för barn och unga alltså men med en väldigt sofistikerad fällningskonstruktion som viker in nackstöd och bildar ett helt plant golv.
Barnstolar hann jag inte testa i denna långtestbil utan konstaterar att den är aningen bredare i mittenraden bak och således minst lika bra (läs "säkert lite bättre") att surra fast en bakåtvänd stol + två kuddar som de andra två SUV:arna jag testat i sommar.
Lastutrymme & Barnvagn
Audi'n är längre än både Touareg och Cayenne vilket innebär att vår gamla Emmaljunga barnvagn går in på längden med hjulen på. Som bonus går luckan att stänga och man kan fortfarande ha mittensätet i sitt bakersta läge. De rejäla yttermåtten kommer alltså till nytta även när man ska lasta.
På tal om att lasta, lyfter du i något tungt så kan du sänka ner luftfjädringen med knappar till höger i bagaget men det tar en stund så det går inte att göra varje gång man ska lasta i vagnar och matkassar.
Audi Q7 Mätare
Låt oss gå tillbaka i förarstolen och prata mer om interiören. Skarpare mätare och mer distinkt känsla får man leta efter (Kan X5:an mäta sig, kanske? kanske inte?).
Toppklass utan tvekan men småsaker hittar man ändå som kan förbättras. T.ex. hade jag föredragit att man hade kunnat bläddra i färddatorns menyer via knappar på ratten som Touareg hade. På Q7:an bläddrade man runt med knappar i högra spakens ände, precis som på vår "gamla" Polo från 2009.
Även nattetid är instrumenten lika fina att vila ögonen på och GPS navigering mellan mätarna är både snyggt och praktiskt.
Hela bilen är för övrigt väldigt behagligt upplyst med små led slingor lite över allt som ger en maximalt ombonad myskänsla..
Värmereglagen i mittenkonsolen var avskalade och såg väldigt enkla ut för att vara "premi-mum" men hade ändå allt man behövde.
CD-Växlare?
CD växlare är ett antikt tillbehör som jag garanterat aldrig kommer välja men på 90-talet hade även jag en sån i skuffen på Saaben.
Skrev på bloggens facebooksida om mina problem med fjärren och jag tänkte då läsa i instruktionsboken lite men fick inte upp handskfacket.
Det gjorde man via en knapp lärde jag mig senare. Kan vara bra att känna till om man inte vill göra bort sig..
Backkamera
I en stor bil som Q7:an måste man nog börja lära sig att lita på sensorer, kameror och annan parkeringshjälp men det tar lite mer än en vecka att släppa det gamla sättet. Sök på parkeringshjälp så hittar du andra inlägg jag skrivit om detta..
Hursomhelst fungerade dessa hjälpsystem bättre i Audin och var lite snyggare än i de flesta andra bilar. Nu ska vi se, vi har pratat om utsida, insida och finesser.. vad har vi kvar?
Drivlinan - V6 TDI 3.0
Achtung!!!! Vi har ju kraftwerket under huven kvar att prata om som är sådär klockren en motor kan vara 2012. Den ger den tunga bilen såpass mycket knuff att det säkert räcker för de flesta av oss (men vill du vara ännu snabbare tar du ut 200'000 till ur bankomaten och satsar på 4.2 TDI istället: 340hk, 760 Nm och 6,4 s till 100).
Förbrukning Clean Diesel Q7
När man inte "kastar kassaskåpet" i kurvorna så går det att åka riktigt snålt med den stora Q7 SUV:en. 0,66 på landsväg känns lite lågt men enligt faktabladet ska det gå. Jag tycker en sån här pigg kluns får vara nöjd om den sörplar under litern med tanke på vad dom drog för några år sedan.
Sluttankningen visade att bilen dragit 1,16 liter per mil och det måste anses bra eftersom jag knappt kört någon långkörning alls utan mest korta sträckar, stadskörning eller "nöjeskörning" :D.
Q7 mot Cayenne och Touareg
Q7:an känns aningen tröttare än Touareg med samma motor (på pappret ser man att känslan stämmer, en halv sekund långsammare till 100). Audin liksom håller igen eller det gör den ju inte den bara kämpar med vikten men det känns så när man drar iväg med tung fot att den får jobba lite mer än Touareg gjorde. Cayenne hybriden i sportläget vinner dock överlägset över båda dessa dieslar i prestanda, den är ett par hundra kilo mer deffad än Q7:an, har 380hk El-Bensinhästar och är 1,5 sekunder snabbare till 100.
Audin är kanske inte trions snabbaste men den gör framfarten med aningen mer "finess" och "duktighet" än de andra två och "Vorsprung durch Technik" kanske stämmer - alltså att Audi har ett försprång med teknik eller vad det exakt betyder..
Ekonomi & Tillval
Ska inte vara tråkig och klanka ner på Audin's pris nu, självklart att en såhär grym kärra ska kosta men vi kan väl ändå kolla vad det rör sig om för pengar?
Ovan ser ni provbilens hela utrustningslista, koder och priser..
Provbilen min kostar 784'100:- och det betyder med dagens burkpant att man måste panta hela 784'100 ölburkar för att kunna köpa en. Det är mycket burkar det, för att vara exakt så krävs det 330 EU-pallar för att rymma den mängden öl så hitta ett bättre sätt att skramla ihop pengar till den här bilen tycker jag. :D
När du iaf har köpt bilen så ligger skatten på ett par kronor under 5000 varje år och en helförsäkring skulle kosta mig 8081:-/år.
Servicepriser kollade jag inte upp men det är ändå värdeminskningen som är den stora ekonomiboven på en Q7:e (som på alla andra dyra bilar för den delen).
Men Audi Q7:an är den duktiga snyggingen bland de tre SUV:ar jag testat i sommar och har enligt mig den absolut lyxigaste utsidan och är den hittills bästa allround SUV:en jag kört!
Summering Audi Q7 3.0
Dags att summera varje kategori och dela ut lite poäng..
Exteriör: Toppklass+ (10, helt solklar enligt mig!)
Interiör: Toppklass- (10, inte lika solklar)
Drivlina: Toppklass- (9, när DSG pallar vridet blir det 10)
Chassi: Toppklass+ (10, adaptiv Luftfjädring)
Körglädje: Toppklass- (9, jag höjer om vikten sänks!)
Förbrukning: Toppklass+ (10, vikt kontra effekt)
Familjebil: Toppklass- (9, bra men hög lasthöjd bak)
Dragbil: Toppklass- (9, 3200Kg är bra men ingen automatisk elkrok)
Finesser: Tillräckligt (8, snäppet lägre än Touareg)
Ekonomi: Dyrare men lyxigare (8, samma som Touareg)
Helheltsintryck: Lyxpremium+ (92 totalt av 100)
Q7:an fick 2 poäng mer än Volkswagen Touareg som har varit min SUV favorit nummer ett. Audi Q7 är lite rymligare och mycket lyxigare men Touareg känns lite snabbare och kaxigare, lite som en muckig lillebror. Porschen Cayenne är i så fall den vältränade större brodern som visar vem som är kralligast när det kommer på tal, men snyggare är han ju inte tycker jag - Ska vi säga att storebror har fått lite tonårsfinnar? Ni som har läst Cayenne testet vet vilken del jag inte gillade alls på Porschen men jag kan ju inte skriva att han har Acne där bak heller.. Blir ju sista gången jag får låna en Porsche om jag skriver så? Mohaha :)
92 av 100 är väldigt högt eller hur! Sätter jag för höga poäng tycker ni? Säg gärna din åsikt genom att lämna en kommentar..
Läs gärna fler av mina #Biltester (klicka på #SUV för att komma till den sektionen direkt där jag långtestat Touareg, X5 och Cayenne).