I testinlägget kring Touareg V6 TDI nämner jag att det ska komma lite mer om bilens fjädring och nu mina vänner är det dags att snacka Luftfjädring Sport (ett tillval för runt 32000:-).
Mellan framstolarna har du ovan knappar och vred där du höjer och sänker bilen samt justerar dämparnas hårdhet.
Luftfjädring Sport är 20 mm lägre än den vanliga luftfjädringen utan "sport" tillägget och har även adaptiva krängningshämmare.
Jag har tidigare skrivit om Volkswagens justerbara chassi DCC men det är nåt annat, läs mer här.
Höjer man upp luftfjädringen maximalt får man lite monstertruck-feeling men i det läget kan man endast krypa fram.
Vill man ha en låg lasttröskel bak kan man via knappar till höger i bagageutrymmet sänka baken till lägsta nivån och jag tyckte bilden visar rätt bra hur stor skillnad det är på högsta och lägsta höjden.
Luftfjädringen ger din Touareg även automatisk nivåreglering vilket innebär att bilen alltid har en bra hållning oavsett hur mycket och var i bilen du lastar, riktigt användbart när du t.ex. hänger på 3500 kilo på kroken bak.
På dåliga, gropiga och tjälskadade vägar är det nästan olagligt bekvämt att glida fram med dämparna satta i comfort och bilen i normalhöjd. Är man ute efter riktig überkomfort får man tänka till innan man väljer de största 20"-21" fälgarna och kanske sikta på lite mindre fälgar med mer gummi på.
När man kommer till kurviga landsvägar eller snabb motorväg sänker man karossen maximalt och sätter dämparna i Sport, då har man i stället en stum bil som inte har mycket SUV-gung kvar.
Om du funderar på en Touareg utan Luftfjädring, testa för guds skulle en som har innan du beställer - kan nästan lova att du efter provturen ansluter till min luftiga ideologi och lägger till ett kryss :)
Kommentarer är alltid välkomna, säg gärna emot det jag skriver (är van vid mothugg med tre trotsiga söner hemma).