Test: Luftfjädring Sport Touareg

I testinlägget kring Touareg V6 TDI nämner jag att det ska komma lite mer om bilens fjädring och nu mina vänner är det dags att snacka Luftfjädring Sport (ett tillval för runt 32000:-).

Touareg 2012 V6 TDI med Luftfjädring Sport Test

Mellan framstolarna har du ovan knappar och vred där du höjer och sänker bilen samt justerar dämparnas hårdhet.

Luftfjädring Sport är 20 mm lägre än den vanliga luftfjädringen utan "sport" tillägget och har även adaptiva krängningshämmare.

Jag har tidigare skrivit om Volkswagens justerbara chassi DCC men det är nåt annat, läs mer här.

Special Off Road läge Touareg

Touareg Luftfjädring Maximal Höjd

Höjer man upp luftfjädringen maximalt får man lite monstertruck-feeling men i det läget kan man endast krypa fram.

Luftfjädring Sport Högsta Lägsta läget

Vill man ha en låg lasttröskel bak kan man via knappar till höger i bagageutrymmet sänka baken till lägsta nivån och jag tyckte bilden visar rätt bra hur stor skillnad det är på högsta och lägsta höjden.

Luftfjädringen ger din Touareg även automatisk nivåreglering vilket innebär att bilen alltid har en bra hållning oavsett hur mycket och var i bilen du lastar, riktigt användbart när du t.ex. hänger på 3500 kilo på kroken bak.

Närbild fjäder Luftfjädring Sport Touareg

På dåliga, gropiga och tjälskadade vägar är det nästan olagligt bekvämt att glida fram med dämparna satta i comfort och bilen i normalhöjd. Är man ute efter riktig überkomfort får man tänka till innan man väljer de största 20"-21" fälgarna och kanske sikta på lite mindre fälgar med mer gummi på.

Dampers Normal Touareg

När man kommer till kurviga landsvägar eller snabb motorväg sänker man karossen maximalt och sätter dämparna i Sport, då har man i stället en stum bil som inte har mycket SUV-gung kvar.

Om du funderar på en Touareg utan Luftfjädring, testa för guds skulle en som har innan du beställer - kan nästan lova att du efter provturen ansluter till min luftiga ideologi och lägger till ett kryss :)

Kommentarer är alltid välkomna, säg gärna emot det jag skriver (är van vid mothugg med tre trotsiga söner hemma).

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

7 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Ja, det här är ju ett problem med att beställa Touareg. Jag har inget emot baspriset på 480 loppor, det skulle jag kunna hosta upp. Men det finns ju så mycket mumsgodis som verkligen är obligatoriskt! Och när varje ruta kostar 30 lax, ja, då springer det iväg till ouppnåeliga nivåer direkt!

FixarFarsan sa...

Ja det är lite läskigt att utrusta för samma pengar man får en eller två småbilar för :)

Sen är det inte helt självklart vilka paket och komponenter som ger vad och vilka som inte kan kombineras.

Anonym sa...

Jag funderar på att köpa en Touareg, men undrar hur jag kan se om den har luftfjädring-sport, eller "vanlig" luftfjädring? Den jag har tittat på har exakt de knapparna som du har med i din artikel.
Man kan välja on/off road på ratten till vänster, och Comfort, Normal eller Sport på det lilla vredet i mitten.
Vet du om man kan se det på knapparna i mittkonsolen, eller måste man kolla specen hos VW?
Det är en 2011 3.0tdi bmt 240hk.
Tack på förhand!

Nils sa...

Hej, jag tror du kan se detta på "http://volkswagentillbehor.se/" om du har ett reg.nr på bilen?

Nils sa...

Du borde hitta en rad där som säger "PSM Luftfjädring Sport" om din bil har tillvalet.

Anonym sa...

Hej Nils,
Tack för ett väldigt bra tips! :)
Det visade sig att den har PSM Luftfjädring Sport!

FixarFarsan sa...

Tack Nils för Supporten medan jag jobbade, bra tips! Kunde inte gett ett bättre själv faktiskt! :)