-->

Test: Touareg V6 TDI

Volkswagen Touareg med en treliter stor bluemotion optimerad diesel V6:a på 245 hästar, 550Nm i vrid, luftfjädring sport och 8-stegad automat.

Detta är den bil jag just nu långtestar och jag kör den antingen avslappnad, med resta nackhår eller med alla sinnen på högspänn.

Läs gärna hela inlägget så förklarar jag mer vad jag menar..

Touareg-V6-TDI-TestTouareg-Front-2012-with-20-inch-RimsTouareg Silver Leaf Luftfjädring

Exteriör

Utsidan på Touareg är riktigt lyckad och den är lite extra läcker med 20 tums "Tarragona" fälgar. Skrev tidigare att bilen hade R-Line paket med det får jag äta upp eftersom den inte har det. Utsidan är både snygg, stilren, kraftfull och tuff på samma gång (även utan R-Line).

Bilen är faktiskt även lite skräckinjagande när dess luftfjädring har pumpats upp i sitt absolut högsta läge som på bilden ovan.

Touareg har samma stil på front och baklysen som sina mindre Volkswagen syskon men det går åt lite extra mycket material till t.ex ribborna fram eftersom vi i Touaregs fall pratar om en bjässe.

Touareg är precis över 2,2 meter mellan ytterbackspeglarna. På längden mäter bilen 4,8 meter och tjänsteviktsvågen säger 2,1 ton.

Volkswagens luftfjädring sport återkommer jag faktiskt till i ett eget separat inlägg, den finns som tillval även till lyxsedanen Phaeton. 

Interiör Touareg 2012 Sport Light paket

Interiör

Om man tror att Touareg är lika stor inuti som utanpå kommer man att bli lite besviken. Visst finns det gott om plats men fyrhjulsdriften gör kardantunneln rätt bred och med soltak blir takhöjden rätt modest.

Insidan är alltså en storlek mindre än utsidan men jag säger inte att den är dålig på något sätt. Tvärtom, den är i absolut toppklass! Man känner sig sjukt välkommen och hela inredningen känns gedigen och rejält sammansatt.

Ventilerade Komfortstolar Framsäten Volkswagen Touareg 2012

Ventilerade Säten

Ta den ventilerade förarstolen t.ex. - Ett stycke tysk ingenjörskonst!

Jag som har en småkrokig och klen rygg kunde pumpa upp sidorna på stolen så att den kändes som en turbostol (läs komfortabelt skruvstäd) lik den som satt i min gamla 911 Carrera.

Svankstödet kunde justeras på två olika höjder och nackstödet även det justerbart mot bakhuvudet. Allt detta ihop med ventilationen gjorde dessa bilstolar till de bästa jag suttit i hittills!

Sollucka Soltak Touareg 2012

Om man fortsätter med bilens tillval så är det öppningsbara soltaket en riktigt trevlig kompis, man får bara inte glömma det öppet när man ställer bilen :D

Touareg V6 TDI Blue Motion Emblem

Drivlina

Har tidigare testat Volkswagengruppens treliters V6 diesel i Audi A6 (läs mer här) och var då lika salig. Den är ett riktigt mästerverk och i Touareg levereras kraften till 27,5 centimeter breda däck via en 8-växlad Tiptroniclåda som pallar alla de 550 Nm som motorn vrider ur sig.

Drivlinan i Touareg är en fullträff! Den ger bilen bra knuff (0-100 på 7,6 s) och ett fantastiskt motorljud men det bästa av allt är den inte drar kopiösa mängder soppa heller!

Luftfjädring Sport Touareg 2012

Chassi

Chassiet är stumt, lite som en sportbil faktiskt och det beror på att bilen hade den luftfjädring som kallas "sport" och som även omfattar styvare krängare. Ihop med de breda mackorna finns det gott om grepp när man kör lite mer aktivt.

I rask motorvägsfart är luftfjädringen så vansinnigt tyst och bekväm att man bör sätta farthållaren för att inte köra dubbelt så fort som alla andra på vägen.

Körglädje Touareg V6 TDI R-Line Test

Körglädje

Jag njuter faktiskt av varje meter bakom ratten i Touareg så körglädjen finns oavsett hur man kör. På skogsstigar, på tomma motorvägar nattetid och på krokiga landsvägar.

Enda gången jag inte riktigt hoppar av kör-glädje är när man t.ex. kör på den tillfälliga smala filen på Essingeleden och får en krängande långtradare på sin högra sida och har betongblocken på sin vänstra - Då får man skärpa sina sinnen något :D Bilens yttermått tar lite tid att vänja sig vid.

Touareg V6 TDI Test Drivlina

Förbrukning

Provbilen ska enligt faktabladet ha en blandad förbrukning på 0,72 l/mil vilket nästan kräver en applåd. Jag utnyttjade bilens resurser rätt bra och fick färddatorn att stanna på 0,9 efter 30 mil och det var också hur bra som helst.

Tre barnstolare Touareg V6 TDI Test

Familjebil

Tre barnstolar i baksätet gick men inte vidare bra i Touareg - Bilen är helt enkelt för smal inuti. På längden gick det något bättre men något överflöd av space var det inte.

Touareg V6 TDI Dragkrok Cykelhållare Familjebil

På den utfällbara dragkroken hängde jag på barnens två cyklar och det gick hur bra som helst förutom att man var tvungen att stänga av ljudet på parkeringssensorerna vid backning.

Bagage Lastutrymme BarnVagn Touareg

Lastutrymme/Bagage

Lastutrymmet svalde inte vår normala semesterpackning och barnvagn utan vagnen fick släppa sina hjul och vår stora resväska ersattes med 2-3 mindre mjuka väskor.

Touareg med fällda säten bak lastar cyklar

Med fällda ryggstöd (fälls via knappar i bagaget, se nedan) kunde ungarnas små cyklar lätt kastas in och surras fast i lastöglorna.

Touareg Dragpaket Dragkrok

Dragbil/Släpvikt

Dragkroken visar sig efter ett tryck på en knapp till höger i lastutrymmet. Dragvikten/Släpvagnsvikten på provbilen var hela 3500 kilo, dubbelkollade detta och det är 3,5 ton du får dra bakom bilen om du har E-behörighet. Helt sanslöst, 2 ton mer än många vanliga bilar.

Touareg Tillbehör Svensk Standardutrustning

Finesser/Utrusning

Blir inte riktigt klok på vad ovan lista innebär men jag tolkar det som att Touaregs som tas in i Sverige har dessa tillval allihopa? Om jag tolkat det rätt så har alla dragkrok vilket är helt klockrent eftersom bilen är som gjord för det ändamålet.

Touareg Tillval FixarFarsan Provbil

Ovan ser ni en översikt över demobilens alla tillval och det är lite rörigt med alla paket hit och dit som kräver eller tar bort vissa enskilda tillval (gäller nya bilar generellt, inte bara VW märket).

230 uttaget i baksätet var ett häftigt tillbehör för 1100:- som vi använde till barnens mediaspelare redan under dag ett.

RNS 850 Navigator Test i Touareg

Navigator

RNS 850 var den hittills bästa inbyggda navigatorn jag provat och förutom att den var logisk och snabb så var grafiken ovanligt exklusiv.

DynAudio 630w 12 högtalare volkswagen Touareg

DynAudio

Provbilen hade DynAudio ljud som jag provade ordentligt kvällen före bilen skulle tillbaka. Under ett par timmar motorväg lyssnades det på bland annat Rammstein och trycket från de 12 högtalarna på totalt 630w var nästan som på konserten i Globen för ett gäng år sedan!

DynAudio är som balsam för en gammal bilstereobyggarsjäl!

Rear Assist Backkamera VW Touareg

Parkeringssensorer och Rear Assist (kamera) är nästan ett måste på stora Touareg.

Adaptiv Farthållare Touareg

Den adaptiva farthållaren kan du läsa mer om här, hann testa den mycket på siste kvällen innan bilen skulle tillbaka.

Förarassistanspaketet ger Lane och Side assistent som ger vibrationer i ratten (Tiguan och Passat har samma fast där griper systemet in och "styr" åt dig) om du byter fil utan att blinka samt varnar för bilar i döda vinkeln. Dessa tar nog lite tid att vänja sig vid och jag stängde faktiskt av dem båda två för att inte störa mig på dem.

Extrautrustning och Tillval är en högst personliga val men jag tycker alla bör välja till minst luftfjädring, parkeringssensorer med kameran och sportpaket light som lyfter interiören med aluminium och svart samt ger tonade rutor från B-Stolpen. Sedan är det en smak och prisfråga om man vill ha 20" fälgar eller inte och allt det andra som erbjuds..

Ekonomi

Volkswagen Touareg V6 TDI har ett grundpris på 489.000:- men jag tror i princip alla lägger till ett och annat paket så ett realistiskt pris kanske ligger runt 600.000:- för en färdigutrustad bil.

Bränslekostnaden är inte så mycket högre än för en dieseldriven Passat så länge man inte pressar sin Touareg maximalt eller endast kör stadskörning.

Skatten ligger på strax under 5000:-/år och en helförsäkring baserad på mitt personnummer går på 7176:-/år.

Summering

Poäng

Exteriör:
Med andra lite "tuffare" fälgar hade det blivit en 10:a från mig! Tänker på t.ex. Audi Q7:ans 21 tummare :D

9

Interiör:
Volkswagens raka tyska design med mycket svart ihop med borstad aluminium går hem hos mig! Grymma stolar!

10

Drivlina:
Helt enkelt en underbar drivlina i denna bil. Saknade aldrig mer effekt och att kunna komma ner under 0,7 liter milen imponerar med tanke på bilens vikt och fyrkrafs. Hade lådan varit en DSG hade det blivit toppbetyg!

9

Chassi:
Luftfjädringen är helt enkelt fenomenal ihop med de ställbara dämparna, man får både sköngung och kurvjärn.

10

Körglädje:
I nästa version får vikten gärna sjunka något, annars så nära en 10:a man kan komma i denna biltyp.

9

Förbrukning:
Det finns såklart snålare bilar men inte många SUV:ar med lite knuff på två ton klarar under 0,7 på motorväg.

10

Familjebil:
Ingen optimal familjebil för trebarnsfamiljer som fortfarande har barnvagn men för er med 2 större barn, halleluja! :D

7

Dragbil:
Backkamera, 3,5 ton i dragvikt och nästan helautomatisk in och utfällning av krok ger..

9

Finesser:
Provbilen hade det mesta och adaptiv farthållare, stereo, GPS etc lirar alla i toppskiktet enligt mig.

9

Ekonomi:
Alltid dyrt med lyx eller premiumbilar som Touareg spelar i. Man får jämföra äpplen mot andra äpplen och därför ger jag Touareg ändå rätt höga poäng, mycket pang för varje krona så att säga :D

8

Totalsumma (10-100):
Touareg med V6 TDI är en optimal balans mellan prestanda och bränsleekonomi. Den kanske inte är den mest optimala familjebilen men 2 barn inklusive deras "tillbehör" är inga problem.

Med tillvalet "luftfjädring sport" får du en bil som ändrar väldigt mycket karaktär beroende på höjd och dämparsättning. I det lägsta läget och med sportinställning på dämparna känner man nästan att bilen skulle kunna rastas på en racerbana.

Terrängegenskaperna sägs vara väldigt goda men bilen är inte en renodlad terrängbil utan mer en hybrid mellan en modern SUV och en äkta Lyxbil med extraordinär komfort. Eventuellt får jag tillfälle att själv testa terrängkörning i Touareg men det får bli ett helt separat inlägg :D

90

Läs gärna mina andra #Biltester där kommer du även hitta mitt test av Audi Q7, Cayenne och flera X5 modeller samt hundratals andra testade bilar.. Bilfreak? Det är jag med! :)

14 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Kul att äntligen få läsa lite om denna underbara kärra! Är det sport-, komfort- eller standardstolar du har på ditt provex?

Det där med måtten tänkte jag på när jag provkörde också. Den känns bra mycket mindre än min Passat inuti. Min fru anmärkte på att dörrarna är otroligt tjocka och att det knappt blir nåt kvar åt själva bilen.

I övrigt håller jag med om allt - en bil som verkligen har klass och känns som en lyxbil. Litegranna busskänsla men inte för mycket. Otroligt fin komfort i alla fall. 0,9 liter / mil är också väldigt imponerande, blir nästan sugen på att åka och byta bil direkt för att slippa stå vid pumpen varje dag!

FixarFarsan sa...

Det tog inte lång tid innan du hittade hit, kul!

Dörrarna är enorma på alla ledder men är sköna att stänga (ljudet) och dämpar fint.

Provbilen har "WLC - Läderpaket Nappa Komfortstol" med "Aktiv Klimatisering".

"Range 1210 Km" stod det när jag hämtade bilen och vad jag förstår har bilen "bara" en 100 literstank så förbrukningen är verkligen fin!

Fyller på med mer saker senare, ville bara få ut första högen noteringar..

Danni sa...

Ja, man får ju ladda om den här bloggen ofta så man inte missar nåt bildquiz och får skämmas ;)

Danni sa...

Ska förresten passa på att säga att det är skitroligt att se att din blogg blivit så stor att biltillverkarna bjuder in dig på events och lånar ut bilar till långtester!

FixarFarsan sa...

Ja Fredde missade idag (fel veckodag eller så sitter han i sin Xc70 och montetar barnstol än ;-)

Kul att du också tycker det, man får en lite annan bild av en bil under en vecka jämfört med en halvtimme..

Anonym sa...

En fråga, provade du om bluetooth handsfreen i touareg stöder a2dp. har förgäves försökt läsa mig fram till det.
/Henrik K

FixarFarsan sa...

Jag provade inte HF i Touareg tyvärr men beställer man bilen med "Mobiltelefonförberedelse Premium" som inte kostar extra så ska det stödja Handsfree Profile, rSAP och A2DP..

Har inte järnkoll på dessa bitar längre, när jag höll på "multimedia" i bil så körde man NMT 450 telefoner och bryggkopplade slutsteg för att få mest dunka dunka i skuffen.. Bazookas och sånt :D

Anonym sa...

Bra skrivet om en flücker suv

Johan sa...

Hej tittar på av dessa mycket trevliga bilar, vilken årsmodell testade
Du ? Jag tittar på en 09 nu som gått ca 8500 mil o är mycket fin

FixarFarsan sa...

Denna Touareg V6 TDI som jag långtestade 2012 hade tillverkats 2011-09. Hoppas du får till köpet, en fenomenal bil att köra, speciellt med luftfjädring..

Mangan sa...

Hej,
Köpte en Touareg 2011, 3.0 TDI, 240hk med i stort sätt all utrustning. (panorama, luftfjädring sport, area view m.m.) Men den saknade BT handsfree! Mycket märkligt! VW ville ha runt 10.000 inkl allt för att få igång BT. Men jag läste lite om detta på olika forum, och fick veta att om man har RNS850-stereon så finns redan hade allt i bilen. Man behöver bara aktivera funktionen. Kostade mig ca 2500kr och nu har jag original handsfree och kan streama musik från mobilen m.m. Så om det är någon annan Touareg ägare med samma problem, googla så hittar ni billiga alternativ :)
Är förövrigt väldigt nöjd med bilen och håller med om allt du skriver. Min luftfjädring sport gick dock sönder efter bara 8600mil och 6år. Har därför precis fått byta ventilblock och kompressor. Men då luftfjädringen är en av sakerna som jag gillar mest med bilen, så tycker jag att det är värt att lägga lite "underhållspengar" på den.

FixarFarsan sa...

Tack för en trevlig Touareg-ägar-kommentar och ett bra tips det där med RNS850 aktiveringen!

Luftfjädring i en #SUV är så himla skönt och nästan ett måste, synd att du råkade ut för ett haveri så tidigt bara! :(

Mangan sa...

Hej igen,
Nu har de även bytt båda "bälgarna" bak och hoppas att de nu ska ha fått bukt på problemet. Trist att det känns som att VW inte har kol på sina bilar, utan byter delar på "måfå" för att se om det löser problemen. Fina bilar, men jag är alltid lika besviken efter varje besök på någon av VWs verkstäder. Notan ligger i dagsläget på drygt 55000. Men de kan ändå inte garantera att detta kommer att lösa problemen jag haft. Tur att jag har en bra försäkring!

FixarFarsan sa...

Jag håller alla tummar jag har att din Touareg och dess grymma luftfjädring fungerar som den ska nu!

Om du har möjlighet, försök höra runt ifall det finns någon annan VW verkstad som har en Touareg mekaniker, någon som är lite extra insnöad på denna fina SUV..