Volkswagen Touareg med en treliter stor bluemotion optimerad diesel V6:a på 245 hästar, 550Nm i vrid, luftfjädring sport och 8-stegad automat.
Detta är den bil jag just nu långtestar och jag kör den antingen avslappnad, med resta nackhår eller med alla sinnen på högspänn.
Läs gärna hela inlägget så förklarar jag mer vad jag menar..
Exteriör
Utsidan på Touareg är riktigt lyckad och den är lite extra läcker med 20 tums "Tarragona" fälgar. Skrev tidigare att bilen hade R-Line paket med det får jag äta upp eftersom den inte har det. Utsidan är både snygg, stilren, kraftfull och tuff på samma gång (även utan R-Line).
Bilen är faktiskt även lite skräckinjagande när dess luftfjädring har pumpats upp i sitt absolut högsta läge som på bilden ovan.
Touareg har samma stil på front och baklysen som sina mindre Volkswagen syskon men det går åt lite extra mycket material till t.ex ribborna fram eftersom vi i Touaregs fall pratar om en bjässe.
Touareg är precis över 2,2 meter mellan ytterbackspeglarna. På längden mäter bilen 4,8 meter och tjänsteviktsvågen säger 2,1 ton.
Volkswagens luftfjädring sport återkommer jag faktiskt till i ett eget separat inlägg, den finns som tillval även till lyxsedanen Phaeton.Interiör
Om man tror att Touareg är lika stor inuti som utanpå kommer man att bli lite besviken. Visst finns det gott om plats men fyrhjulsdriften gör kardantunneln rätt bred och med soltak blir takhöjden rätt modest.
Insidan är alltså en storlek mindre än utsidan men jag säger inte att den är dålig på något sätt. Tvärtom, den är i absolut toppklass! Man känner sig sjukt välkommen och hela inredningen känns gedigen och rejält sammansatt.
Ventilerade Säten
Ta den ventilerade förarstolen t.ex. - Ett stycke tysk ingenjörskonst!
Jag som har en småkrokig och klen rygg kunde pumpa upp sidorna på stolen så att den kändes som en turbostol (läs komfortabelt skruvstäd) lik den som satt i min gamla 911 Carrera.
Svankstödet kunde justeras på två olika höjder och nackstödet även det justerbart mot bakhuvudet. Allt detta ihop med ventilationen gjorde dessa bilstolar till de bästa jag suttit i hittills!
Om man fortsätter med bilens tillval så är det öppningsbara soltaket en riktigt trevlig kompis, man får bara inte glömma det öppet när man ställer bilen :D
Drivlina
Har tidigare testat Volkswagengruppens treliters V6 diesel i Audi A6 (läs mer här) och var då lika salig. Den är ett riktigt mästerverk och i Touareg levereras kraften till 27,5 centimeter breda däck via en 8-växlad Tiptroniclåda som pallar alla de 550 Nm som motorn vrider ur sig.
Drivlinan i Touareg är en fullträff! Den ger bilen bra knuff (0-100 på 7,6 s) och ett fantastiskt motorljud men det bästa av allt är den inte drar kopiösa mängder soppa heller!
Chassi
Chassiet är stumt, lite som en sportbil faktiskt och det beror på att bilen hade den luftfjädring som kallas "sport" och som även omfattar styvare krängare. Ihop med de breda mackorna finns det gott om grepp när man kör lite mer aktivt.
I rask motorvägsfart är luftfjädringen så vansinnigt tyst och bekväm att man bör sätta farthållaren för att inte köra dubbelt så fort som alla andra på vägen.
Körglädje
Jag njuter faktiskt av varje meter bakom ratten i Touareg så körglädjen finns oavsett hur man kör. På skogsstigar, på tomma motorvägar nattetid och på krokiga landsvägar.
Enda gången jag inte riktigt hoppar av kör-glädje är när man t.ex. kör på den tillfälliga smala filen på Essingeleden och får en krängande långtradare på sin högra sida och har betongblocken på sin vänstra - Då får man skärpa sina sinnen något :D Bilens yttermått tar lite tid att vänja sig vid.
Förbrukning
Provbilen ska enligt faktabladet ha en blandad förbrukning på 0,72 l/mil vilket nästan kräver en applåd. Jag utnyttjade bilens resurser rätt bra och fick färddatorn att stanna på 0,9 efter 30 mil och det var också hur bra som helst.
Familjebil
Tre barnstolar i baksätet gick men inte vidare bra i Touareg - Bilen är helt enkelt för smal inuti. På längden gick det något bättre men något överflöd av space var det inte.
På den utfällbara dragkroken hängde jag på barnens två cyklar och det gick hur bra som helst förutom att man var tvungen att stänga av ljudet på parkeringssensorerna vid backning.
Lastutrymme/Bagage
Lastutrymmet svalde inte vår normala semesterpackning och barnvagn utan vagnen fick släppa sina hjul och vår stora resväska ersattes med 2-3 mindre mjuka väskor.
Med fällda ryggstöd (fälls via knappar i bagaget, se nedan) kunde ungarnas små cyklar lätt kastas in och surras fast i lastöglorna.
Dragbil/Släpvikt
Dragkroken visar sig efter ett tryck på en knapp till höger i lastutrymmet. Dragvikten/Släpvagnsvikten på provbilen var hela 3500 kilo, dubbelkollade detta och det är 3,5 ton du får dra bakom bilen om du har E-behörighet. Helt sanslöst, 2 ton mer än många vanliga bilar.
Finesser/Utrusning
Blir inte riktigt klok på vad ovan lista innebär men jag tolkar det som att Touaregs som tas in i Sverige har dessa tillval allihopa? Om jag tolkat det rätt så har alla dragkrok vilket är helt klockrent eftersom bilen är som gjord för det ändamålet.
Ovan ser ni en översikt över demobilens alla tillval och det är lite rörigt med alla paket hit och dit som kräver eller tar bort vissa enskilda tillval (gäller nya bilar generellt, inte bara VW märket).
230 uttaget i baksätet var ett häftigt tillbehör för 1100:- som vi använde till barnens mediaspelare redan under dag ett.
Navigator
RNS 850 var den hittills bästa inbyggda navigatorn jag provat och förutom att den var logisk och snabb så var grafiken ovanligt exklusiv.
DynAudio
Provbilen hade DynAudio ljud som jag provade ordentligt kvällen före bilen skulle tillbaka. Under ett par timmar motorväg lyssnades det på bland annat Rammstein och trycket från de 12 högtalarna på totalt 630w var nästan som på konserten i Globen för ett gäng år sedan!
DynAudio är som balsam för en gammal bilstereobyggarsjäl!
Parkeringssensorer och Rear Assist (kamera) är nästan ett måste på stora Touareg.
Den adaptiva farthållaren kan du läsa mer om här, hann testa den mycket på siste kvällen innan bilen skulle tillbaka.
Förarassistanspaketet ger Lane och Side assistent som ger vibrationer i ratten (Tiguan och Passat har samma fast där griper systemet in och "styr" åt dig) om du byter fil utan att blinka samt varnar för bilar i döda vinkeln. Dessa tar nog lite tid att vänja sig vid och jag stängde faktiskt av dem båda två för att inte störa mig på dem.
Extrautrustning och Tillval är en högst personliga val men jag tycker alla bör välja till minst luftfjädring, parkeringssensorer med kameran och sportpaket light som lyfter interiören med aluminium och svart samt ger tonade rutor från B-Stolpen. Sedan är det en smak och prisfråga om man vill ha 20" fälgar eller inte och allt det andra som erbjuds..
Ekonomi
Volkswagen Touareg V6 TDI har ett grundpris på 489.000:- men jag tror i princip alla lägger till ett och annat paket så ett realistiskt pris kanske ligger runt 600.000:- för en färdigutrustad bil.
Bränslekostnaden är inte så mycket högre än för en dieseldriven Passat så länge man inte pressar sin Touareg maximalt eller endast kör stadskörning.
Skatten ligger på strax under 5000:-/år och en helförsäkring baserad på mitt personnummer går på 7176:-/år.
Summering | Poäng |
Exteriör: Med andra lite "tuffare" fälgar hade det blivit en 10:a från mig! Tänker på t.ex. Audi Q7:ans 21 tummare :D | 9 |
Interiör: Volkswagens raka tyska design med mycket svart ihop med borstad aluminium går hem hos mig! Grymma stolar! | 10 |
Drivlina: Helt enkelt en underbar drivlina i denna bil. Saknade aldrig mer effekt och att kunna komma ner under 0,7 liter milen imponerar med tanke på bilens vikt och fyrkrafs. Hade lådan varit en DSG hade det blivit toppbetyg! | 9 |
Chassi: Luftfjädringen är helt enkelt fenomenal ihop med de ställbara dämparna, man får både sköngung och kurvjärn. | 10 |
Körglädje: I nästa version får vikten gärna sjunka något, annars så nära en 10:a man kan komma i denna biltyp. | 9 |
Förbrukning: Det finns såklart snålare bilar men inte många SUV:ar med lite knuff på två ton klarar under 0,7 på motorväg. | 10 |
Familjebil: Ingen optimal familjebil för trebarnsfamiljer som fortfarande har barnvagn men för er med 2 större barn, halleluja! :D | 7 |
Dragbil: Backkamera, 3,5 ton i dragvikt och nästan helautomatisk in och utfällning av krok ger.. | 9 |
Finesser: Provbilen hade det mesta och adaptiv farthållare, stereo, GPS etc lirar alla i toppskiktet enligt mig. | 9 |
Ekonomi: Alltid dyrt med lyx eller premiumbilar som Touareg spelar i. Man får jämföra äpplen mot andra äpplen och därför ger jag Touareg ändå rätt höga poäng, mycket pang för varje krona så att säga :D | 8 |
Totalsumma (10-100): Touareg med V6 TDI är en optimal balans mellan prestanda och bränsleekonomi. Den kanske inte är den mest optimala familjebilen men 2 barn inklusive deras "tillbehör" är inga problem. Med tillvalet "luftfjädring sport" får du en bil som ändrar väldigt mycket karaktär beroende på höjd och dämparsättning. I det lägsta läget och med sportinställning på dämparna känner man nästan att bilen skulle kunna rastas på en racerbana. Terrängegenskaperna sägs vara väldigt goda men bilen är inte en renodlad terrängbil utan mer en hybrid mellan en modern SUV och en äkta Lyxbil med extraordinär komfort. Eventuellt får jag tillfälle att själv testa terrängkörning i Touareg men det får bli ett helt separat inlägg :D | 90 |
Läs gärna mina andra #Biltester där kommer du även hitta mitt test av Audi Q7, Cayenne och flera X5 modeller samt hundratals andra testade bilar.. Bilfreak? Det är jag med! :)