Detta är ett sub-inlägg till den Touareg jag långtestat och handlar lite om den adaptiva farthållaren som även kallas ACC med Volkswagen termer (ACC står för Adaptive Cruise Control).
Jag går inte in på tekniken bakom ACC utan mer hur den kändes att använda.
Man aktiverar med en kort liten spak snett till vänster om ratten och sätter en hastighet precis som på en vanlig farthållare.
Hinner man ikapp en långsammare bil blir man först bara "promptad" med en bild mellan mätarna när radarn upptäcker bilen.
Fortsätter avståndet att minska så börjar systemet snart sänka farten och hålla ett "lagom" avstånd till bilen framför (avståndet går delvis att ställa in).
Säg att du kör på 120 väg som ovan och har farthållaren på lite "moms". Du hinner snart ikapp en husvagn som kör i lagliga 80 Km/h, systemet bromsar då ner och håller avståndet åt dig. När vägen sedan får en till fil byter du till den och bilen gasar upp till den inställda farten.
Lite det här man har saknat med gamla hederliga farthållare att man ska slippa bromsa, gasa förbi och sedan "resuma" för att sedan göra om samma sak vid nästa husvagn :D
Givetvis finns det situationer som inte har testats i VW's testbänk där systemet inte fungerar precis som du vill men det är bra mycket smartare än den antika farthållaren från förr.
Det man också får på köpet med detta tillbehör är Front Assist som kan bromsa farten vid fara eller varna med ljud och bild om bilen framför gör en hastig inbromsning (City Emergency Brake kan automatiskt även bromsa bilen till stillastående i hastigheter mellan 0-30 km/h).
Hände faktiskt mig en gång första dagen när jag låg och körde i en ryckig rullande kö, bilen framför nitade och även om avståndet inte var akut kort så dök det upp ett rött argt varningsmeddelande och en stark varningssignal hördes.
Man ska kunna använda "stop & go" funktionen i köer för att låta bilen köra "åt dig" men detta hann jag inte prova.
Det har faktiskt skrivits om detta tillbehör tidigare på bloggen, läs Danni's rapport om sin fullutrustade Passat GT här.