En av bloggens trogna läsare har äntligen fått sin efterlängtade Volkswagen Passat V6 GT. Ägaren Danni är en hejare på att skriva och har författat en detaljerad recension om den nya bilen som jag får publicera som ett gästinlägg!
Mina två egna inlägg om Nya Passat (Provkörningen av TDI140 och Leveranstiderna) har varit de mest lästa sedan bloggen startade så det är extra kul att få publicera hans välskrivna testrapport!
Nedanstående text/bilder kommer alltså från Danni så jag tar och lämnar över ordet till honom..
Inledning
Nu efter två veckor och 120 mil med min Passat V6 GT är det dags för en sammanfattning av intrycken! Kortfattat så är det en riktigt jävla fantastisk bil.
Jag var nöjd redan med min förra Passat (en EcoFuel -09) och den här är lite eller mycket bättre i så gott som alla avseenden, vilket dels är för att de faktiskt ändrat rätt mycket vid generationsskiftet även om det vid första anblick inte känns så, och dels för att jag nu valt en mer påkostad modell med fler tillval.
Inredning och Känsla
Den känns mer tight i alla detaljer, såsom inredningsdetaljer, dörrklangen, styrningen. Bilen har en helt annan närvaro, vilket till stor del kan skyllas på ändringarna i utseende på B7:an (en kollega sa att den nya modellen ser mer "executive" ut och jag är benägen att hålla med) men även förstås färgen och de större fälgarna.
Känslan höjs ytterligare av att bilen är markant tystare, och ligger mycket bättre på vägen med DCC-fjädringen.
Glidare, Racer eller Busbil?
En viktig sak att klargöra redan från början är att Passat V6 definitivt inte är en racer eller en busbil. Den är i allra högsta grad en glidare, en lyxig, komfortabel bil med mer än tillräckliga fartresurser. Faktum är att överlag kör jag nog lugnare med V6:an än vad jag gjorde med min förra. Känslan jag får är att allting är så oerhört ansträngningslöst för motorn, den räcker till i alla lägen utan att ens svettas, och det gör att den passar riktigt bra just till glidarkörning.
Det kan också vara som så att när jag väl kittlar busnerven så blir den kittlad så att det räcker och blir över, och därför har jag inte samma behov att gasa i alla lägen.
Prestanda och Acceleration
Att bilen är så tyst och ansträngningslös i kombination med sugmotorns breda register (det kommer aldrig nån sån där riktig smäll i magen som jag är van vid från turbobilar, då alla mina tidigare bilar haft överladdning) kan dock bidra till en känsla att den inte är fullt så snabb som den faktiskt är - det är ganska odramatiskt att gasa på rejält. Men faktum är att jag väldigt sällan varvar ur den - gör man det är man så fort uppe i alldeles för höga hastigheter.
Förbrukning i Snitt
Trots all glidarkörning ligger bilen i snitt på 1,45 l / mil hittills enligt färddatorn (innefattar allt från en resa till Jönköping som hamnade runt 1,05, och kortare stadsturer som alltid hamnar över 2,0) så det är en törstig jävel.
DSG6 Växellådan
DSG6-lådan måste jag säga är bra mycket trevligare än den modernare och snålare DSG7-lådan, då den känns mycket mjukare och lyxigare, och den passar verkligen perfekt till motorn. DSG7:an har en tendens att vara lite ryckig och hård - kanske det pris man får betala för den lägre förbrukningen som den lådan ger. Det är lite mer skön automatkänsla på DSG6:an vid växlingar och framförallt när man drar iväg.
Än så länge har jag kört mindre i sport- och manuellt läge (trots paddlar på ratten) än med min förra bil, och det beror nog också på att det knappt behövs. Med DSG-lådan ligger närmaste lägre växel aldrig mer än ett par millisekunder bort, och i ärlighetens namn behöver den inte tagga ner mer än så för att skjuta på rätt bra.
Dock är den väldigt villig att växla ner fort när man ger lite mer än försiktig gas, vilket också bidrar till att bilen känns extremt responsiv.
Manuell Växling och Paddlar
De gånger jag kört i manuellt läge har jag märkt att den faktiskt är väldigt orkeslös om man glömmer bort sig och ligger på för hög växel. Baksidan av detta är förstås att jag kan sakna en del av det jag upplevde när jag provkörde R36:an. Motorn tar aldrig riktigt centerplatsen, och det fina ljudet hålls liksom lite i bakgrunden. R36:an hade ett härligt dovt basljud från avgaset vid uppväxling på fullgas som man bara precis märker av på den här bilen, och det kan jag tycka är synd för jag älskade det ljudet på R36.
Därför funderar jag lite på om det skulle hamna ett sportigare avgassystem på bilen. Samtidigt - vill jag överhuvudtaget tumma på bilens fina komfort och härliga glidarkänsla? Jag får nog suga på den karamellen lite. Kanske ett sånt där avgassystem med ventiler som öppnar sig när man gasar tillräckligt mycket, men det låter dyrt.
Fyrhjulsdriften
Fyrhjulsdriften har för övrigt redan visat vad den går för, och jag är fantastiskt nöjd. Bilen greppar klart bättre när man gasar sig ur kurvor, och även om det är trygg och klassisk understyrning som gäller när man når gränsen, så får man faktiskt anstränga sig rätt bra för att nå över gränsen, så bra greppar den. I vått väder är det som dag och natt. Dessutom känns det helt naturligt, märker aldrig när fyrhjulsdriften går in och styr om kraften. Det finns ett par rödljus i hyfsat uppåtlut här i närheten, där min EcoFuel alltid spann loss om jag inte körde riktigt försiktigt, och i vått väder kunde jag stå och spinna hur mycket som helst. Med nya bilen finns det inte en tillstymmelse till tveksamhet när jag ska iväg vid dessa ställen. Underbart! Ska bli väldigt skoj att se vad den går för i vinter. Jag har funderat på en Haldex-uppgradering för att ändra beteendet när man väl går över gränsen för greppet, men med tanke på hur man måste köra för att det ska bli aktuellt öht så vettesjutton om det är värt besväret. Kanske i vinterväglag.
Tänkte också jag skulle skriva lite om de olika tillval jag valt, för det kan säkert hjälpa de som står i stånd att beställa en ny Passat:
DCC / Adaptiv fjädring
Jag tycker fjädringen på den här bilen är helt överlägsen den på min gamla EcoFuel. Verkligen otroligt mycket bättre. Bilen ligger mycket bättre på vägen. Komfortnivån är minst lika bra, men uppförandet är otroligt mycket bättre. Efter ett farthinder skulle EcoFuelen gärna hålla på att gunga i minst en kvart. V6:an vill helst inte gunga alls, utan att för den delen behöva bli stötig över själva hindret.
Sen om det är så stor skillnad mot vanligt sportchassi kan jag faktiskt inte svara på, för jag har inte kört det. Det hade varit kul att jämföra någon gång (ifall någon i Götet vill hjälpa till med den jämförelsen så får ni höra av er). Det är trevligt att kunna byta läge också, och jag märker definitivt skillnad. Själv ligger jag oftast i standardläget. Ibland när jag kör runt familjen byter jag till comfort, men jag tycker faktiskt det är lite för gungigt för min smak. Sportläget använder jag faktiskt inte så ofta - det känns inte som att det ger ett särskilt stort övertag över standardläget, även om det är märkbart stötigare. Det är i alla fall ett tillval jag hade valt igen alla gånger.
ACC / Adaptiv farthållare
Överlag är det här ett fantastiskt tillval. Körningen blir så mycket mer avslappnad och för den delen säkrare när man inte behöver fokusera på att anpassa hastigheten efter bilen framför hela tiden. Sen är jag inte kompis med systemet på riktigt alla fronter. I motorvägshastighet tycker jag det kortaste avståndet ändå är lite för långt - det är inte alltid bilen framför fattar att man vill förbi när man ligger i vänsterfilen bakom någon.
Dessutom tar det ganska hyfsad stund innan bilen kommer förbi framförvarande om de går in för att släppa förbi mig, vilket kan vara lite irriterande om det är vältrafikerat i högerfilen, så då får jag rätt ofta gå in och hjälpa till med högerfoten. Trots att jag har ACC inställt i "sportläge". Dessutom kan den vara lite dum på att hantera filbyten. Om någon går in tight i luckan framför mig är systemet nästan lite väl snabbt på att bromsa in och öka avståndet. Ibland kan systemet också missuppfatta vilken fil framförvarande fordon ligger i, och ett par gånger har jag själv fått nödbromsa rätt kraftigt för att radarfarthållaren varit på väg in i bilen framför. En till liten detalj som stör mig, men som jag tror mest är en vanesak, är att om jag ligger på farthållare med fritt framför och minskar hastigheten med några tiotal km/h så börjar den genast bromsa ner mig till vald hastighet, när jag själv hellre lugnt och stilla hade låtit bilen motorbromsa ner.
I ACC ingår ju även Front Assist, och även om bilen aldrig behövt gå in och nödbromsa åt mig så har den rätt många gånger varnat mig för kollision. Ibland kan den vara lite irriterande mammig, men överlag är det faktiskt ett riktigt bra system tycker jag. Häromdagen var jag i en situation där systemet kanske räddade mig - både jag och bilen framför höll på att bromsa inför ett vägarbete, men plötsligt ökade han sin bromskraft rätt rejält, och det kan vara svårt att upptäcka, men bilen pep till nästan direkt, och jag kunde nypa till på mina bromsar.
All in all är jag ändå jättenöjd med att ha valt ACC.
Lane assist
Lane assist känns mindre påtaglig än jag hade trott, och det är ett trevligt system att ha. Man ska dock överhuvudtaget inte lita på systemet, utan se det som ett rent skyddsnät för den där gången då saker annars hade gått åt pipan, för jag tycker det är rätt ofta som det överhuvudtaget inte har koll på var filen tar slut.
Som skyddsnät betraktat är det förstås lite dyrt, men jag tycker ändå det är tryggt att veta att det finns där och att risken att jag åker av om jag t.ex. somnar på en lång motorvägskörning är rätt låg.
Panoramasoltak
Skitnöjd med detta! Bilen blir ljusare, luftigare, lyxigare. Av alla tusen tillval och dyra detaljer på bilen så var det just panoramataket som fick ovan nämnda kollega att utbrista att "du tjänar ju alldeles för mycket, det ser jag".
Nu under sommaren har jag kört med taket öppet i stort sett varje dag som det varit fint väder och det är en grym känsla, särskilt mitt på dagen när solen skiner ner på ansiktet genom det öppna taket. Min tjej tycker också det är grymt att ha när hon sitter bak med lillan, som för övrigt också tycker det är jättehäftigt, trots sin ringa ålder (7 månader).
Dynaudio-ljudpaket
Också jättenöjd med det. Säljaren som när jag köpte min EcoFuel sa att det nästan inte var någon skillnad på VW Sound och Dynaudio kan ju fara och flyga, för han har trasiga öron.
Dynaudio-ljudet är kristallklart, detaljerat och helt underbart. Det fyller kupén väldigt bra och det märks att det är anpassat efter just den här bilen. Ljudet blir helt enkelt väldigt naturligt. Är det något man kunde önska så vore det kanske lite mer djupbas.
Navigation RNS510
Bra system, och det är verkligen skitsmidigt att ha det integrerat med bilen och alla system i bilen. Det går inte ens att jämföra med att fippla med telefonen eller en fristående enhet. Redan första dagen hade jag jättenytta av det.
En nackdel är förstås att när det är så smidigt att köra efter bilens anvisningar så slappnar man av, och skulle man behöva hitta utan GPS nästa gång har man inte en chans. En annan nackdel är att systemet tar en sjujävla tid på sig att starta upp, så om man vill börja dagen med att välja musik efter dagshumör innan man kör iväg, vilket jag väldigt ofta vill, så får man stå ut med att vänta alldeles för länge på att komma åt musikgränssnittet. Jag tycker också fortfarande att 16 000 kr är alldeles för mycket pengar.
Färddator Premium
Den lyfter verkligen känslan på bilen väldigt mycket - fräschare, modernare, snyggare.
Så för min del är det ett självklart tillval till Passat. Särskilt om man har många andra tillval som flitigt använder sig av färddatordisplayen, som ACC, navigation, mobilförberedelse, etc.
Mobiltelefonförberedelse
ÄNTLIGEN har VW dumpat det totala skräp som det var innan och gjort nåt ordentligt! Gränssnitten både i färddatordisplayen och på huvudenheten är grymma. Jag gillar att jag kan snabblagra favoriter. Ringa, svara, och lägga på funkar fantastiskt bra. Lösningen med BlueTooth-ljud är riktigt schysst också, särskilt att man kan initiera uppspelningen från bilen. Men avsaknad av artist/titel och möjlighet att byta låt med rattknapparna samt navigera ljudet öht från bilens gränssnitt är lite av en dealbreaker för mig, så jag kör på med min trogna iPod på 120 gig istället.
Keyless Access
Jag gillar principen bakom det här, särskilt som förälder, då jag ofta har lillan i famnen när jag kommer till bilen och då är det grymt att inte behöva fippla efter nyckeln. Dessutom störde jag mig förut ofta på att behöva hålla inne nyckeln ända till bilen hade startat - det är en fördröjning som jag hellre ägnar åt att ta på mig säkerhetsbältet eller göra nåt annat som jag behövde göra innan jag kom iväg. Nu blir hela processen mycket smidigare.
Men tyvärr är det så att systemet inte funkar så jättebra för mig. Starta och stoppa motorn funkar helt felfritt. Däremot att låsa och låsa upp är skitjobbigt. Särskilt låsa. Den missuppfattar mig ofta och jag får försöka både tre och fyra gånger innan det går, och ofta har jag gett upp och tagit fram nyckeln istället. Nu har jag kommit fram till att det verkar som om det är galet dålig räckvidd. Jag måste ställa mig så att fickan med nyckeln nästan vidrör bilen för att det ska fungera bättre, och till och med då missuppfattar systemet mig ibland. Kan det vara dåliga batterier i nycklarna? Jag har i alla fall en tid på verkstan för att de ska titta närmare på det här.
Akustikrutor (vindruta och sidorutor fram)
Också ett tillval som det är svårt att uttala sig om utan att ha jämfört, men min bil är bra mycket tystare än min förra så nån nytta gör det säkert. Till det låga priset så tycker jag inte det är nåt att snacka om.
Fjärrstyrd parkeringsvärmare
Ja, inte mycket att säga om den här mitt i sommaren! Längtar nästan till vintern. Men den har ju också ett ventilationsläge som jag använt ett par gånger, vilket är jävligt smidigt.
Däremot kan jag konstatera att fjärrkontrollen, som ska räcka 600 meter enligt säljaren, inte räcker 50 meter om man råkar befinna sig i ett betonghus. Så i vinter kommer jag få gå ut på en snöig balkong för att köra igång värmaren på morgonen.
Sen har jag ytterligare en bunt tillval som jag tycker att det inte finns så mycket att säga om, de är rätt självklara - som elstolar, elbaklucka, etc.
Ett stort TACK till Danni för hans utförliga recension och fina bilder!
Läs gärna läsa fler Biltester eller inlägg taggade med Volkswagen.
Danni, tack för en bra och utförlig recension!!
Jag har oxå tänkt att recensera min 170 Gt 4-M men har skjutit på detta med ursäkten att jag knappt kört bilen. Nu har bilen gått 976 mil så det börjar bli dags.....
Dock kommer ambitionen inta att vara att toppa din fantaskiska recension av din fantastiska bil!!
Återkommer inom kort!
//M
Jag delar Dannis intryck - en kanonbil!
Jag har själv nu kört ca 500 mil (varav 80% landsväg) och ligger på 1.04 i förbrukning på färddatorn. Så har man inte lika tung gasfont som Danni så blir man inte ruinerad :-)
ACC:n är guld på långfärd men även i kökörning typ Stockholms infarter.
/Jonzy
Snacka om att bränna pengar! Varningsklockor när du typ köper alla tillbehör som finns i världen men har egentligen ingen användning av dem. WTF Lane assist! Du är ju ung och småbarnspappa! Det är ju för gamla gubbar!
Å andra sidan... prylar är riktigt kul!! :)
Tobbe! Finns inte ett enda tillval på den här bilen som jag ångrar :) Lane assist är i min värld ett rent säkerhetssystem. Det behöver nästan aldrig jobba alls. Men den där gången man är distraherad av nåt eller råkar somna vid ratten - sjukt bra att ha.
Och mjo, man kan väl anse att jag mest brände pengar... Men med tanke på att alternativen jag tittade på var typ BMW 5-serie och Audi A6 så tycker jag att jag fick hur mycket som helst för ungefär inga pengar alls. Tillvalen till "premiumtyskarna" kostar ju ofta 2-3 gånger så mycket.
Har också en likadan bil med V6, angående bränsleförbrukning har jag lyckats komma ner i 9,7 L/100km (i broschyr 9,3) då med lätt gasfot.
Konstigt, då min tidigare bil (A6 2,4 V6) drog ungefär lika mycket men deklarerade 10,9 L/100km i broschyren
Anonym: Kom du ner i 9,7 blandad eller vid långkörning? Jag hade färddatorn på 8,8 när jag verkligen snålkörde och försökte pressa ner siffrorna på 70- och 90-vägar: https://dl.dropbox.com/u/599230/IMG_0715.jpg
Har nått runt 8,9 över 10 mil på motorväg i dåligt väder med farthållaren på 100 också. Men i snitt över lång tid ligger jag på 14,0. Du kan följa min förbrukning här: http://www.fuelly.com/driver/danniefraim/passat
Jag får köra en liten uppdatering här! Häromveckan fick jag min nyckel utbytt (för att den hade slutat fungera att öppna bakluckan med) och sen dess har Keyless access fungerat mycket, mycket bättre. Så det var nog mer fel på min nyckel än på själva Keyless-systemet.
Tack för en bra beskrivning!
Är du fortfarande av samma positiva uppfattning om bilen nu när den har rullat några mil? En kompis till mig beställde just en med R-line.
Hur fungerar den på vinterväglag?
Tack igen/
Nils
Hej Nils!
Jag har nu kört ca 3300 mil och är fortfarande lika nöjd. Ännu mer nöjd efter två vintrar faktiskt, för den är grym på vinterväglag. Perfekt framkomlighet. När andra bilar kör fast har jag bara glidit förbi. Det går att leka en hel del även om inte antisladd går att stänga av helt, men då får man ha ganska mycket plats, för det krävs att man ska gå all-in för att bilen ska tillåta det. Litegranna kontrollerad sladd är svårare utan att bilen ingriper. Men framkomlighetsmässigt är den på topp (ska man köra i väldigt dåligt väglag kunde högre markfrigång varit bra men det är väl det enda).
Det är sammantaget en grym bil som dessutom är väldigt prisvärd. Jag sneglar såklart mycket på andra bilar också, och skulle gärna bytt upp mig till en 5-serie eller XF Sportbrake, men man får så mycket mindre för pengarna med de modellerna.
/Danni
Tack! Det låter väldigt bra. Har själv en passat 08:a och jag minns att jag blev överraskad första gången jag provkörde en passat. Har alltid gillat chassit, så jag antar att DCCn gör bilen ännu mer kompetent.
Gäller inte talesättet om Jaguar längre? Att du måste ha två jaguarer, en som du kör med och en som står på verkstaden. Nej, den är riktigt nice men än mer gillar jag 5-serien. Kan inte hitta några svagheter på den bilen, det skulle vara priset på den med tillbehör. Dock är BMW ganska billiga att äga med tanke på serviceavtal och andrahandsvärde.
För mig lär det snart bli en ny passat. Kanske en med fler pollar. Men frågan är om jag behöver all den kraften. För jag anar att få andra kan utmana dig på asfalten.
Jag vet faktiskt inte hur det är med Jaguarer på den fronten längre, men jag var och provkörde XF Sportbrake igår och nu är jag inte alls lika sugen längre. Fortfarande sugen på en 5-serie, men den blir svindyr även sett till totalkostnaderna. Serviceavtal fick jag gratis till Passaten också, men det handlar ju ändå om småslantar i sammanhanget - kanske 5000 kr under den treårsperiod jag har bilen. Andrahandsvärde gör inte så stor skillnad för mig som har bilarna i min firma.
Alla de där pållarna är väldigt sköna att ha tillgängliga under högerfoten, men det är såklart ingen livsnödvändighet :) Samtidigt gör det ju också att bilen orkar mer och går lugnare och finare även vid vardagskörning. En svagare motor känns ju lätt ansträngd så fort man ökar tempot minsta lilla.
Provkörde en 535 xDrive och den var självfallet helt fantastisk. Jag upplever kupén dock som mindre än passatens, vilket jag även tror att den är. Baksätet var inte lika generöst, men bilen i sig andas premium och motorn är bara outstanding.
Jag tycker dock att mellanskillnaden är för stor mellan passaten och 5:an för att jag skulle välja BMW:n. Å andra sidan är de bra på att bygga stora motorer som drar lite, fast så jävla snåla är de inte om man gillar att köra roligt.
Ska bli kul att testa V6:an. De sa att leveranstiden skulle vara ca 10 veckor. Vi får se om de håller det.
Mvh
Nils
Jag nöjde mig med att provköra en 530d och var helsåld. Så genombra bil att det är äckligt. Men den landar ändå på 700-800 laxar med utrustning, vilket är alldeles för mycket.
Hej, när det gäller key less är det samma system som Skoda har. När man låser upp måste gå runt handtaget på insidan. När man låser så lägg pekfingrets fingeravtryck mot konkaviteten på handtaget så fungerar det perfekt.
Anonym:
Jag vet exakt hur systemet fungerar. Men som jag skriver så fungerar det inte jättebra. Om du läser min kommentar från 2012-09-25 så ser du att det började fungera bättre efter att jag fått nyckeln utbytt. Men det var ändå inte perfekt - bilen missade ganska ofta att jag ville låsa eller låsa upp. För snart ett år sen bytte jag bilen mot en Audi A6, och det var samma där, fast den fungerade nästan alltid. Men ibland var även den på humör att krångla med låsningen/upplåsningen.
Tre "skit" och tre "jävla". Sänker intrycket en del.
Ja han är en jävel på att svära @TheDannix ;)
Bah! Tre "skit", ett "jävla", ett "jävel" och ett "jävligt" om jag får be! Ska man anmärka så ska man göra det rätt.
Ja, det är förjävla synd att jag har ett så inihelvetes grovt språkbruk. Du får nog välja ett annat bilfanskap istället då, Anonym, ett som brukas av lite mer kristligt folk. En Toyota, kanske?
Hur ligger förbrukningen nu? En som ville sälja hävdade 0,8 lugn blandad körning... Känns som lite friserad sanning, eller?
Körde förvisso en Corvette Z06 på 0,7 lugn landsvägsfart (max 100). Fast minsta rörelse på gasen gjorde sugvirvlar i tanken...
Hur förbrukningen ligger nu får du fråga den nuvarande ägaren, om du får fatt i henom. Jag har aldrig varit särskilt duktig på att hålla kvar i bilar och sålde den här våren 2013 (den hamnade nere i Skåne såvitt jag vet).
Förbrukningen när jag hade den snittade runt 1,4 - som bäst 1,15 för en hel tank och som sämst 1,7 (jag körde ca 35 mil och tankade sen 60 liter). 0,8 lugn blandad körning är ren och skär lögn och fysiskt omöjligt, till och med om man går på de optimistiska siffrorna som visas i färddatorn. 0,8 kanske, kanske är möjligt vid landsvägskörning. I låg hastighet. Med lätt utförsbacke. Är man fruktansvärt varsam kanske man ligger på 1,1 vid blandad körning. Men varför i hela världen skulle man köpa en fantastiskt morrande VR6:a med 300 hk för att vara fruktansvärt varsam?