Nya Audi A6 3.0TDI årsmodell 2012 är en helt annan bil än den förra Audin jag Testade först (länk: Test av Audi A6 177hk) fast på utsidan kan jag inte skilja bilarna åt så lätt.
#Exteriör
Fronten är lika snygg på båda. Fälgarna ser också väldigt lika ut. På håll bakifrån ser man att detta är en Audi A6:a med lite större motor eftersom den har två utblås, ett på varje sida.
#Ekonomi
Denna bil hade även Audi’s fyrhjulsdrift Quattro och ett grundpris på 470000:- (140’ mer än den mindre 2.0 TDI modellen).
Skillnaden i grundpris är som en hel liten bil men så är också 3.0 TDI nåt i hästväg! Den stora 3-liters V6:an med Turbo trycker iväg bilen med alla sina 500 Nm och det är en sann njutning att få köra denna bil.
#Drivlina #Körglädje
En användbar funktion var HUD som visade hastigheten på vindrutan.
Trots torr fin sommarväg märks Fyrhjulsdriften Quattro och den hjälper till att suga fast bilen i vägen likt en osynlig kraft. När man lämnar Apex.. jag menar kurvor så känner man hur bakhjulen trycker fram bilen ut ur kurvan och det ihop med en stark kamin under huven gör att man gärna kör bilen länge. När jag var ute slocknade min lilla son till motorns morr och provturen blev tack vare detta extra lång.
Chassiet på 3.0TDI känns också fastare än på den mindre modellen men inte alls stötigt som vår lilla sänkta Polo. Ett bra test var precis utanför Audi där asfalten höll på att lappas och det fanns många skarpa och höga kanter. Nya Audi A6:an gick tyst och fint över dessa utan några missljud.
Efter den långa provturen hade färddatorn räknat ut att vi i snitt hade förbrukat 0,8 liter Diesel per mil. Enligt faktabladet skall denna monstermotor gå att köra blandat på bara 0,6 L/mil och då släpper den “bara” ut 158 CO2 g/km. Fantastiska siffror tycker jag för en bil som har en tjänstevikt på 1795 Kg och en glädjemotor!
#Dubbelkopplingslåda #MMI
Ännu fler rattar på denna mer välutrustade bil. Hann inte kolla vad allt var utan njöt av körningen istället :)
Bilens 7-växlade dubbelkopplingslåda S-tronic och jag kom däremot inte riktigt överens. Vid aktiv körning var det inga problem, då växlade den snabbt och effektivt, där har jag inga synpunkter. När man tog det lite lugnare däremot, vid rondeller och små köer så kändes den som en traditionell automat (varför jag även trodde det var en sådan?). Det finns kanske en teknisk förklaring till dess beteende som att växellådans dator måste lära sig “min” körstil under x antal mil men under min provtur önskade jag att den kunde bete sig lite mer som de DSG lådor jag kört med, t.ex. den i gamla Passat R36.
#Interiör #Stolar
Tittar man in i bilen så ser det nästan ut som i 2.0 TDI. Sätena är i stort sett lika men har mocka/alcantara i mitten. Känns lyxigt och man glider inte runt som på tyg.
#Funktioner
Start/Stopp tekniken används även på denna bil och fungerar bra. På en automat känns den extra naturlig på nåt sätt.
#Multimedia
En stor multimedia-bildskärm gled upp när bilen startades men inte heller denna hann jag titta närmare på idag. Den gled ner lika snyggt igen när motorn stängdes av och gömdes i instrumentpanelen.
#GamlaAudiA6Avant
Satt i kö bakom gamla A6 Avant:en en stund och kom fram till att jag gillar den förra modellens baklyktor bättre (utan att börja snacka lysen igen).
#AudiA6TDI3.0 #Summering
3.0 TDI är en väldigt dyr bil och går säkert att utrusta så att den går från att vara Dyr till Svindyr men är pengar inget hinder så får du en otroligt underhållande bil att ratta året om och du behöver inte heller köpa utsläppsrätter eftersom den har såpass ren andedräkt.
Det finns även en billigare 204 hästars 3.0 TDI motor ser jag i faktabladet som du får loss utan extrautrustning för precis under 400’000 men då med manuell låda och utan 4-krafs. Men jag skulle panta lite mer burkar och spara ihop till den största pjäsen istället – den som jag fick låna!
Läs gärna fler av mina #Biltester eller inlägg om endast #Audi.