Efter att ha slitit hårt på jobbet under flera nätter unnade jag mig idag en långlunch hos den lokala Volkswagen handlaren.
Där fanns det flera intressanta bilar att titta och känna på. Jag diskuterade bland annat om Passat R36:ans framtida ersättare och valde därför att provköra den nuvarande eftersom jag rankar den som en av de bästa inom kategorin KFR (KompromissFamiljeRäcer).
Passat R36 Fakta:
Motor: Bensin V6 på 3597 cm3
Max effekt: 300 hk/220 kW vid 6600 varv/min
Max vridmoment: 350 Nm vid 2400-5300 varv/min
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 s
Toppfart: 250 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning: 10,5 liter/100 km
Tjänstevikt: ca 1830 kg
CO2-utsläpp: 249 g/km
En Sleeper!
Utsidan på R36 är inte så vulgärt avslöjande men vi biltöntar ser direkt vad det är för bil ändå på fronten, de blåa oken, karosshöjden, utblåsen bak och det fina kjolpaketet..
Bilen är en snygg sleeper tills man startar VR6:an, OMFG!!
Första testet av DCC
Passat R36 har jag velat provköra en längre tid och speciellt med DCC chassi som provbilen hade.
DCC går att ställa i tre lägen: Standard, Comfort och Sport.
Under R36-provturen testade jag främst Comfort och Sport som faktiskt visade sig ge märkbar ändring i svajighet och styrrespons. Sport kändes standard, Comfort borde kanske heta “Svärmorsläget”?
Har numera skrivit ett helt separat inlägg om DCC ifall du är mer nyfiken på denna option.
Hög Tjänstevikt
Passat R36 ÄR en tung koloss, ingen nyhet kanske när man ser tjänstevikten men det är faktiskt det första man tänker på när bilen börjar röra på sig och man slutat lyssna på tomgångsmullret.
V6:an (som får en oscar för bästa motorljud!), DSG lådan och 4Motion från Haldex gör bilen ändå rapp iväg men den känns lite som en stel nyvaken brottare första metrarna. Kraften och kontrollen finns där, gäller bara få igång musklerna.
Bilen är såklart precis lika lättkörd som vilken annan Passat med DSG och är lika praktisk och fungerar i alla väderförhållanden.
Den riktiga festen börjar när man ska upp på motorvägen och inte har någon liten pensionärs-Corolla framför sig. Har man dessutom dragit ner växelväljaren i S-läge innan påfarten så har man en riktig röjarskiva att vänta.
R36 är som en tjuren Ferdinand när han sätter sig på biet. Först en lugn helt “vanlig” Passat sedan plötsligt ylar Motorn för fulla halsar och de breda däcken slungar karossen precis dit ratten pekar. Den enda kråksången är att festen oftast blir rätt kort för antingen har man kört i kapp en "Corolla" (Toyota får ta all skit) eller så sneglar man på hastighetsmätaren och tänker “hel*#¤te nu är det dags å släppa av”.
Summering Körglädje
DCC = SPORT
DSG = S
HÖGERFOT = TUNG
BRÄNSLEFÖRBRUKNING = SOM ETT REAPLAN
MOTORLJUD = SOM ETT REAPLAN
NÖJESFAKTOR = SOM ETT REAPLAN (ALLTSÅ SKYHÖGT!)
Det påstås att R36 är snålare än sin lillebror V6 4Motion eftersom R36 har FSI teknik (direktinsprutning). Testrundan visade runt 1,5 L/milen tills vi kom ut på motorvägen, sedan slutade jag kolla.
Varför köper man R36?
En R36 köper du inte för att spara pengar! Du köper den för att njuta bakom ratten hela vägen till mataffären och så en lång omväg tillbaka hem. Kjolarna, fälgarna och det låga chassiet ger bilen ett riktigt bra stuk som man inte skulle behöva pilla på alls efter köp. Fälgarna är snygga och passar bilen riktigt bra men börjar bli lite för vanliga tyvärr eftersom de även syns på mer på R-line smyckade Passat bilar.
Bitiga Blå Bromsar
Det som sitter innanför fälgen och lyser blått fungerar extremt bra. Bromsarna nyper nåt kopiöst och lite aktiv körning på vanlig väg får dem inte att skämmas det minsta. Fem bromsbelägg av fem möjliga!
Inredning
Inredningen går i temat diskbänk men är klart roligare än svart plast. De röda lamporna från växelväljaren reflekteras fint i den silvriga plasten i mörker.
Framstolar
I denna R36 sitter nog Volkswagens just nu skönaste stolar. Greppar nog kroppen bra även vid bankörning eftersom det är bra friktion i alcantara-mittenpartiet och rejäl skålning. Som grädde på moset är de på ren Svenska skitsnygga att titta på!
Och glömmer man bort i vilken bil man sitter i kan man bara vända sig om och kika i stolsryggen. R36 står det i varje ryggstöd, snyggt inpräglat i skinnet!
Multimediaskärm & Utrustning
Alla Volkswagen modeller just nu verkar har denna multimediaskärm. Park assist låter å piper när man fickparkerar men det är nog bäst att inte lita på tekniken för den gör inte alltid helt rätt. Mer om detta i Touran inlägget.
Elektronisk parkeringsbroms ska det vara för att.. fråga inte mig, säkert billigare att tillverka än det gamla hederliga?
Lite Mer Motorvrål Eller Inte?
Lite personliga önskemål. Motorljudet kunde varit lite högre tycker jag och minns jag rätt lät den mindre Passat syskonet V6 4Motion mycket mer likt Golf R32. Passat R36 är lite mörkare i tonen och inte lika framträdande när man kör som folk.
Kör du hårt får du höra sången och det är inte några småfåglar. R36 mullrar fint på tomgång så man lär imponera lite på grannen om denne nu är minsta intresserad av bilar. Så det kanske ändå vinner i längden att ha mer subtilt ljud när man glider..
Bränsleförbrukningen Då?
Soppaförbrukningen får man helt enkelt acceptera, bara tanka å se glad ut för du kör ju den perfekta KompromissFamiljeRäcern du kan köpa.. Eller kan man skita i att bilen smutsar ner som minst 3-4 snåla miljöbilar? Kan man försvara sig och säga att man kör 3-4 gånger mindre eller vad tycker du, är prestanda och ett underbart motorljud så viktigt i en familjebil?
Summering:
Ni som nu är sugna på R36, passa på och beställ – snart kommer nya Passat 2011 och då finns inte R36 modellen kvar i programmet, inte exakt i samma form i alla fall. Skall finnas en V6 GT som har samma antal hästkrafter men den lär inte bli lika hårig som denna R36:a tror jag, vi får väl se..
Update: Ovan ett par liknade Passat-testinlägg, besök gärna även mitt bloggarkiv där du hittar över hundra andra #Biltester.