Test: Passat V6 4Motion DSG

En riktig sleeper, det är precis vad en Volkswagen Passat V6 4Motion är! Den lever i skuggan av storebror Passat R36 (läs om den här) men slår från sitt underläge som småbröder alltid får göra.. :)

Front - Passat Variant V6 4Motion 2009 Test

Säljarna var som alltid trevliga och lät mig låna nycklarna till bilen men tyvärr endast en begränsad tid då den skulle användas till annat redan efter 10-15 minuter.

Den silverlackade Passaten hade ett R-Line paket monterat som gjorde att den exteriört utmärkte sig och därför hade lockat till sig mitt intresse (Mer om R-Line i ett separat inlägg).

Back - Passat Variant V6 4Motion 2009 Test

När förardörren öppnats möttes man av en vacker inredning i form av ruskigt snygga lädersportstolar, knivskapa stilrena mätare och aluminiumdekorinlägg i paneler (här har VAG lyckats bra med materialvalet, plasten både såg och kändes som riktig aluminium).

Stolarna var dessutom lika sköna för kroppen som för ögonen och helt lagom skålade för en vardagsbil.

Inredning - Passat Variant V6 4Motion 2009 Test

Satte bilnyckeln i hålet och ett tryck på den startade motorn. Växelväljaren i "drive-läge" och vi var i rullning. Första intrycket var att bilen inte alls hade DSG utan en gammal Tiptronic låda - Trots att det stod DSG på växelväljaren så var känslan som att åka i en gammal Taxi med automatlaggning.

Säljaren förklarade efteråt att lådan är adaptiv och lär sig hur föraren kör och anpassar sig till detta vilket måste innebära att bilens ägare förmodligen var en gammal taxiförare?

Väl ute från VAG området accelererade jag lite mer och fick då under ett par sekunder höra ett bekant Golf R32 ljud från bilens bakre regioner och smilbanden pekade genast uppåt. Vad jag kan förstå delar dessa två bilar motorbas då effekt (250hk) och volym (3,2L) är den samma men i Passaten är VR6:an direktinsprutad, alltså en FSI med VAG termer.

Den andra smilbandshöjaren kom när det var dags att bromsa, herrej*vlar vad bromsarna bet bra. De är helt klart rättdimensionerade för bilens kraft och vikt men vad jag kan se i faktabladet är det samma bromsar som i övriga passat modeller. Lite skeptisk till detta eftersom det skiljer runt 200 kg mellan lättaste och tyngsta Passatmodellen. Skivdiametern borde rimligen vara aningen större på V6 modellerna med fyrhjulsdrift?

Mätare - Passat Variant V6 4Motion 2009 Provkörning

Nollställde färddatorn och körde runt på mindre lokalgator samt lite landsväg och under denna körning låg snittförbrukningen på ca 0,85 liter/mil vilket var rätt ok med tanke på bilstorlek, fyrhjulsdrift och motorvolym. Skulle tro att dessa siffror har FSI tekniken att tacka för. Under mina Golf R32 provturer har jag aldrig varit under 1 liter milen oavsett körstil.

V6 Passaten går stumt och dovt över ojämnheter och känns väldigt bra ljudisolerad. Inget slammer eller gnäll från kaross eller chassi.

Jag börjar nu närma mig en motorvägspåfart och lägger ner växelväljaren i S (som i sport) läge. Servot styvas upp, tiproniclådan "byts ut" mot DSG och växlar ner och hela bilen - likt en transformer ändrar karaktär.

En tungt lastad hantverksbil från utlandet hindrar framfarten och jag trycker till gasen för att köra om - R32:an är tillbaka fast i XL kostym.. Det underbart rejsiga VR6 ljudet fyller kupén och bilen slungas framåt som besatt, jag styr in bilen i en skarp vänsterkurva och fortsätter accelerera ut ur den. Fyrhjulsdriften och de breda 18 tums fälgarna med lågprofildäck (235 mm breda däck!) suger fast bilen i asfalten och kompenserar att kombiöverhänget ökar sidokrafterna. Släpper av gasen något, R32an kryper tillbaka in i sitt gömställe och allt är åter fridfullt när bilen susar fram i motorvägsfart.

Jag styr tillbaka till VAG för att hålla den utlovade tiden och bläddrar genom färddatorns menyer, snittförbrukningen har ökat till 1,5 liter/mil efter den lite hårdare körningen. Inga exakta siffror givetvis men en fingervisning vad det kostar att locka fram R32 monstret ur sin håla.

Väl hemma satt jag och jämförde storebror R36 med den mindre V6 modellen jag provade och förundrades över att R36 angavs dra mindre bränsle per mil i alla kategorier och släpper således även ut mindre föroreningar (men ingen av bilarna är direkt några miljöbilar) .

Som jag skrev i tidigare inlägg, ha ett öppet sinne utan bilfördomar. Jag trodde aldrig en Passat kunde dölja en R32 och ge så mkt körglädje. Synd att provturen var så kort bara, hann inte testa DCC (ställbara stötdämpare) som ingår i R-Line – såg inte ens vad den var inställd på.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :