-->

Test: Passat R36 Variant (DSG6 + DCC)

Efter att ha slitit hårt på jobbet under flera nätter unnade jag mig idag en långlunch hos den lokala Volkswagen handlaren.

Där fanns det flera intressanta bilar att titta och känna på. Jag diskuterade bland annat om Passat R36:ans framtida ersättare och valde därför att provköra den nuvarande eftersom jag rankar den som en av de bästa inom kategorin KFR (KompromissFamiljeRäcer).

Rear-Volkswagen-R36-Estate

Passat R36 Fakta:

Motor: Bensin V6 på 3597 cm3
Max effekt: 300 hk/220 kW vid 6600 varv/min
Max vridmoment: 350 Nm vid 2400-5300 varv/min
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 s
Toppfart: 250 km/h
Bränsleförbrukning blandad körning: 10,5 liter/100 km
Tjänstevikt: ca 1830 kg
CO2-utsläpp: 249 g/km

Black-VW-R36-Variant

En Sleeper!

Utsidan på R36 är inte så vulgärt avslöjande men vi biltöntar ser direkt vad det är för bil ändå på fronten, de blåa oken, karosshöjden, utblåsen bak och det fina kjolpaketet..

Bilen är en snygg sleeper tills man startar VR6:an, OMFG!!

Volkswagen-DCC-in-R36

Första testet av DCC

Passat R36 har jag velat provköra en längre tid och speciellt med DCC chassi som provbilen hade.

DCC går att ställa i tre lägen: Standard, Comfort och Sport.

Under R36-provturen testade jag främst Comfort och Sport som faktiskt visade sig ge märkbar ändring i svajighet och styrrespons. Sport kändes standard, Comfort borde kanske heta “Svärmorsläget”?

Har numera skrivit ett helt separat inlägg om DCC ifall du är mer nyfiken på denna option.

Avgassystem-R36

Hög Tjänstevikt

Passat R36 ÄR en tung koloss, ingen nyhet kanske när man ser tjänstevikten men det är faktiskt det första man tänker på när bilen börjar röra på sig och man slutat lyssna på tomgångsmullret.

V6:an (som får en oscar för bästa motorljud!), DSG lådan och 4Motion från Haldex gör bilen ändå rapp iväg men den känns lite som en stel nyvaken brottare första metrarna. Kraften och kontrollen finns där, gäller bara få igång musklerna.

Bilen är såklart precis lika lättkörd som vilken annan Passat med DSG och är lika praktisk och fungerar i alla väderförhållanden.

Den riktiga festen börjar när man ska upp på motorvägen och inte har någon liten pensionärs-Corolla framför sig. Har man dessutom dragit ner växelväljaren i S-läge innan påfarten så har man en riktig röjarskiva att vänta.

R36 är som en tjuren Ferdinand när han sätter sig på biet. Först en lugn helt “vanlig” Passat sedan plötsligt ylar Motorn för fulla halsar och de breda däcken slungar karossen precis dit ratten pekar. Den enda kråksången är att festen oftast blir rätt kort för antingen har man kört i kapp en "Corolla" (Toyota får ta all skit) eller så sneglar man på hastighetsmätaren och tänker “hel*#¤te nu är det dags å släppa av”.

Instrumentering-VW-R36

Summering Körglädje

DCC = SPORT
DSG = S
HÖGERFOT = TUNG
BRÄNSLEFÖRBRUKNING = SOM ETT REAPLAN
MOTORLJUD = SOM ETT REAPLAN
NÖJESFAKTOR = SOM ETT REAPLAN (ALLTSÅ SKYHÖGT!)

Det påstås att R36 är snålare än sin lillebror V6 4Motion eftersom R36 har FSI teknik (direktinsprutning). Testrundan visade runt 1,5 L/milen tills vi kom ut på motorvägen, sedan slutade jag kolla.

Varför köper man R36?

En R36 köper du inte för att spara pengar! Du köper den för att njuta bakom ratten hela vägen till mataffären och så en lång omväg tillbaka hem. Kjolarna, fälgarna och det låga chassiet ger bilen ett riktigt bra stuk som man inte skulle behöva pilla på alls efter köp. Fälgarna är snygga och passar bilen riktigt bra men börjar bli lite för vanliga tyvärr eftersom de även syns på mer på R-line smyckade Passat bilar.

Calipers-Rims-VW-R36

Bitiga Blå Bromsar

Det som sitter innanför fälgen och lyser blått fungerar extremt bra. Bromsarna nyper nåt kopiöst och lite aktiv körning på vanlig väg får dem inte att skämmas det minsta. Fem bromsbelägg av fem möjliga!

Inredning-VW-R36-Silver-Durkplåt

Inredning

Inredningen går i temat diskbänk men är klart roligare än svart plast. De röda lamporna från växelväljaren reflekteras fint i den silvriga plasten i mörker.

Framstolar-R36

Framstolar

I denna R36 sitter nog Volkswagens just nu skönaste stolar. Greppar nog kroppen bra även vid bankörning eftersom det är bra friktion i alcantara-mittenpartiet och rejäl skålning. Som grädde på moset är de på ren Svenska skitsnygga att titta på!

Ryggstöd-VW-R36

Och glömmer man bort i vilken bil man sitter i kan man bara vända sig om och kika i stolsryggen. R36 står det i varje ryggstöd, snyggt inpräglat i skinnet!

Parkeringsvarnare-R36

Multimediaskärm & Utrustning

Alla Volkswagen modeller just nu verkar har denna multimediaskärm. Park assist låter å piper när man fickparkerar men det är nog bäst att inte lita på tekniken för den gör inte alltid helt rätt. Mer om detta i Touran inlägget.

Elektronisk-Parkeringsbroms-R36

Elektronisk parkeringsbroms ska det vara för att.. fråga inte mig, säkert billigare att tillverka än det gamla hederliga?

Motorljud-R36

Lite Mer Motorvrål Eller Inte?

Lite personliga önskemål. Motorljudet kunde varit lite högre tycker jag och minns jag rätt lät den mindre Passat syskonet V6 4Motion mycket mer likt Golf R32. Passat R36 är lite mörkare i tonen och inte lika framträdande när man kör som folk.

Kör du hårt får du höra sången och det är inte några småfåglar. R36 mullrar fint på tomgång så man lär imponera lite på grannen om denne nu är minsta intresserad av bilar. Så det kanske ändå vinner i längden att ha mer subtilt ljud när man glider..

Bränsleförbrukningen Då?

Soppaförbrukningen får man helt enkelt acceptera, bara tanka å se glad ut för du kör ju den perfekta KompromissFamiljeRäcern du kan köpa.. Eller kan man skita i att bilen smutsar ner som minst 3-4 snåla miljöbilar? Kan man försvara sig och säga att man kör 3-4 gånger mindre eller vad tycker du, är prestanda och ett underbart motorljud så viktigt i en familjebil?

Summering:

Ni som nu är sugna på R36, passa på och beställ – snart kommer nya Passat 2011 och då finns inte R36 modellen kvar i programmet, inte exakt i samma form i alla fall. Skall finnas en V6 GT som har samma antal hästkrafter men den lär inte bli lika hårig som denna R36:a tror jag, vi får väl se..

Länk Passat V6 4M

Länk Danni Passat V6 GT

Länk Test #NyaPassat-SportsCombi-GT-TDI190-4Motion

Update: Ovan ett par liknade Passat-testinlägg, besök gärna även mitt bloggarkiv där du hittar över hundra andra #Biltester.

15 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Mycket rolig läsning! Bra provkörning helt enkelt :)

Nu har ju priserna på nya Passat kommit, och med det en intressant nyhet... Drivlinan från R36 har baxats ner i modellen som helt enkelt heter "Passat V6 GT" och ger fortfarande 300 hk med brutalt mycket standardutrustning, men nu för bara 360 000 kr i sedanutförande! Det enda som saknas är R-stylingen och de grymma stolarna. Detta betyder dels att man kan få R36-roligt för mycket mindre pengar, men också att det troligen kommer en ännu brutalare Passat R om något år...

FixarFarsan sa...

Tack Danni för informationen! Hade helt missat pressreleasen från den 14/10. Ser inte i texten att den får 300hk men det är precis samma volym på 3,6L på V6:an som dagens R36:a så den borde bli minst samma antal pållar.

Kul att du är här och läser :D

Danni sa...

Jorå, visst är det den på 300 hk, men de har skalat en tiondel från tiden 0-100 och ändå gjort motorn väldigt mycket snålare.

Jag har lagt upp en broschyr här: http://dl.dropbox.com/u/599230/Nya%20Passat%20Fakta.pdf

FixarFarsan sa...

Tack Danni! Ska läsa den som godnattsaga till barnen! :)

Anonym sa...

Man blir så glad när man läser din välskrivna recension kring dem ultimata kombin R36!!

Finns det en Passat R idag eller är GT den med mest pulver?

/luftwaffe

FixarFarsan sa...

Tackar LuftWaffen!

Tror inte jag sett någon "R" av senaste passaten, värst är nog den GT på 300 hästar som t.ex. Danni kör..

Danni sa...

Det stämmer, V6 GT på 300 hk (exakt samma drivlina som i R36) är just nu fetaste versionen av Passat. Jag har inte hört något om en Passat R, och jag tror inte det kommer komma en sån i denna generation heller. Särskilt inte när man redan har en prestandadrivlina. Tittar man på R-divisionens fokus just nu är det ju på downsizing och överladdning som hos alla andra, och det finns helt enkelt ingen mindre turbomotor de skulle kunna stoppa i Passat för att ge den mer än 300 hästar men ändå få ner bränsleförbrukningen.

Nej, det dröjer nog till nästa generation (på MQB-plattformen) innan vi får se en ny Passat R, om ens då. Men vem vet vad de hittar på ifall de ska göra en sån - elhybrid med bensinturbo kanske?

Anonym sa...

Vad synd att nya Passat Variant Premium R inte ser hälften så tuff ut som R36an gjorde fast den med TDI 170 är såååå mycket snålare så man kanske får nöja sig med den mesiga karossen

Ha dé Fixar Farsan! /Tompa

FixarFarsan sa...

Jag hade gärna sett lite mer "vulgodesign" på hela senaste R-Line gen. Större luftintag, Större fälgar och lägre kjolar.. Mer av allt helt enkelt!

R36 är en Väldigt trevlig kompis men han har lite törstiga vanor :-P

King36 sa...

Jag har köpt en jättefin Passat R36 som är chiptrimmad och jäklar vad den går men har man lite för roligt så tänds "check engine" lampan men den försvinner lika fort när man släpper av.

Ett långskott att fråga här men något idé om vad det kan vara? Motor går fint nästa gång man startar och lampan tänds bara när man krämar på!

FixarFarsan sa...

Skulle koppla in en VCDS (f.d. VAG-COM) och läsa av felminnet som steg1. Tippar att det är någon komponent som inte riktigt orkar med, t.ex. LMM, soppamatning eller avgasrening. Grattis till en kul Passat BTW!

Johan sa...

Har läst denna Passat R36 recension flera gånger när jag googlat efter R36 info och jag håller med om att den är både snygg att ha på uppfarten och härlig att köra.

Faktum är att svågern besällt en ny Passat GTS och säljer därför sin R36. Vill så gärna köpa den men 16000 mil på mätaren oroar. Har har servat den enligt bok sedan dag1 och skött den som sin baby men har du några tips vad jag ska tänka på eller bara slå till och njuta av 4Motion och motorsången?

FixarFarsan sa...

En Passat R36 med 16000 mil, den VR6 motorn med kamkedja skulle jag kolla lite extra nog så att den inte rasslar vid tomgång, att service och oljebyte har gjorts tätare än var 3000:e mil. Kolla även med en lokal VW verkstad vad de skulle ta för ett kamkedjebyte?

Kolla även i serviceboken att DSG-lådan samt Haldex fått oljan bytt samt att bilen fått alla uppgraderingar från fabrik.

I övrigt kan jag bara gratulera, Passat R36 är än idag en brutalt cool kombi med underbar drivlina!

Unknown sa...

Blev faktiskt i går ägaren till testbilen i fråga!
Den har nu gått ca 16 000 mil.
Fullstämplad servicebok på Volkswagen och låter som en dröm i motorn!

FixarFarsan sa...

Vilken häftig grej att du äger bilen jag testflög 2010. Stort grattis och håll i körkortet nu! 😉