Jag har nu provkört Nya Volkswagen Touran med DSG växellådan och 170 Dieselhästar. Kombinationen ultraflexibel kompakt kaross, vridstark motor och supersmidig växellåda kan nog inte bli bättre.
Motor / Växellåda
Bilen behöver aldrig varva högre än 2000 varv eftersom DSG lådan petar upp växlar obemärkt i smyg och motorn levererar kraften som behövs. Gillar man inte dieselknatter är det också bara hörbart vid kallstart och därefter existerar det inte alls.
Dessutom är Volkswagens moderna common rail Dieslar väldigt varvvilliga och har bra klipp ända upp mot rödmarkeringen.
Skatt
Kollade upp skatten på provbilen eftersom Dieselbilar brukar ha hög sådan (utom miljöklassade bilar) och den ligger på 3543 Kr/år. Inte alls hutlöst dyrt för att vara en diesel som bara vill ha runt 0,5 - 0,6 liter “olja” per mil. Som jämförelse kostar vår 2006:a 2,0 FSI bensinkärra 1845 Kr i skatt per år och drar mellan 0,7 och 0,8 l/milen.
Chassi
Provbilen hade fina stilrena sjuttontummare skodda med 225x45 däck. Chassiet är bra kalibrerat och bilen känns stabil, stum men samtidigt komfortabel trots lågprofildäcken. De 7 sitsiga versionerna har lite hårdare fjädrar och kan upplevas något stötigare och saknar också reservhjul eftersom de extra stolarna fälls ner i det utrymmet.
Inredning
Inredningen har blivit lite mer “premium” jämfört med vår 2006 som jag hela tiden har som referens.
Ratten har fullt med (väl fungerande) knappar för stereo, färddator o.s.v. Mätarna är omringade med krom och displayer är skarpare och visar mer pedagogiska bilder. Snyggt och precis samma stil som i alla andra VW bilar just nu.
Mittkonsolen har sminkats upp och bilen har parkeringsassistans med backkamera. Bilden om dual värme var kanske lite över-pedagogisk, var i bilen sitter man med ryggarna mot varandra eller menar de bakåtvända barnstolar.. :)
Klädseln var någon sorts plysch med mockaliknande i mitten som kändes mycket lyxigare än “trendline-tyget" i vår Touran. Vårt tyg har fått vara med om en del olyckor med barnen men går alltid att få snygga med lite tvätt. Frågan är hur enkel den nya klädseln är att hålla ren.
Xenon / Baklysen
Sedan det här med lysen..
Först började biltillverkarna pimpa bilarnas baklyktor ett par år tillbaka. Bilmärken som Lexus ledde utvecklingen och snart kunde man köpa Lexus bakljus till i stort sett alla bilmärken. Nu är det dags för strålkastarna fram, Audi var tidigt ute och skapade en våg av dioder på sina nya bilar och fick till elaka miner på sina bilar.
På nya Touran 2011 är framlyktorna som små konstverk med flera olika delar i samma lykta. Bilbranschen är lite rädda av sig, nu vågar ingen släppa en ny modell utan en massa bling bling i lyktorna och alla försöker hitta sin egen stil på hur diodraden skall se ut.
Nog sagt om lysena, de är snygga på nya Touran 2011 och lyste fint på bilen jag lånade. Hoppas bara glödlamporna är enkla att byta. På vår 2006:a utan Xenon har VAG löst lampbytet så bra att jag aldrig tidigare på någon bil har bytt en lampa så snabbt.
Eller förresten, ett par ord till om bilens lampor. Bakdelen på nya Touran har inte blivit snyggare enligt mig, tvärtom! Den förra looken som vi har på vår, med stående lysen tycker jag passade karossen bättre men man vänjer sig nog.
Parkeringshjälp
Nu till något helt annat. Den Touran jag lånade hade två olika parkeringshjälpmedel varav jag lyckades testa den ena, park assist. Den aktiveras genom en liten knapp framför växelspaken.
Lägger man sedan i backen dyker en bild upp på monitorn som visar lite gula linjer och ska väl hjälpa en var bilen hamnar. Kameran är bra ut säkerhetssynpunkt, man ser om små barn eller annat står bakom bilen. De gula linjerna förvirrade däremot bara mig – ge mig hellre ett par bra speglar så backar jag in precis varsomhelst (Har sett att fler provkörare stört sig på linjerna).
Det andra parkeringshjälpmedlet som styr in bilen i en parkeringsficka vågade jag inte ge mig in på. Kanske återkommer senare med ett sådant test men då får nog en säljare följa med och ge en snabbkurs.
Summering / Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan man säga att nya Touran 2011 inte är en NY bil utan en facelift med annan (snyggare) front, andra baklysen och snålare, starkare och roligare motorer samt högre säkerhet.
Har du en dynamisk familj som varierar från dag till dag kommer du att älska även nya Touran. Har du samma antal familjemedlemmar varje dag kommer du också älska bilen. Vill du däremot inte lägga pengar på en helt ny bil kan du leta efter en bättre begagnad med DSG och få en nästan lika bra bil som nya Touran 2011.
Jag har bloggat en massa om vår egen 06:a och lagt alla dessa inlägg i arkivet under taggen #Touran. Följ gärna länken och botanisera bland inlägg om fullastad smesterbil, bromsbyten, dragkroksproblem, lampbyten och andra inlägg kring hur bilen fungerar i en vardag med fotbollsträningar, båtiläggningar och husrenovering. :)
Läs gärna även mina andra Biltester där du t.ex. hittar långtest av Alhambra eller mitt snabbtest av Sharan.
Vet du vad det är för fälginfo på den nya touranen då? bultmönster, offset, hål?
Tack för en bra sida annars!
/Anders
Bultdelning: 5x112
Offset: ET47 (ET48,5 på en 6Jx17 fälg)
Centrumhål: 57 mm
Hade en liten mailväxling med ovan nyblivne Touran GT ägare om hur sätena i Touran sitter fast?
För att montera öglor för barnstol så måste man lossa på bultarna som håller sätet och de har en 10mm XZN skalle (även kallat 12 kants bits).
Nu när alla har skaffat sig bra Torx-satser så kommer det något nytt :)
Här var den nyblivne ägaren igen! Tackar för hjälpen. Öglorna är monterade. Var tvungen att ha dem under stolsskenan.. inte helt 100% men det sitter bra, både stol och öglor. Man måste ha de långa öglorna bak och eventuellt korta fram (köpte öglorna på skruvat.se)
Julas 199:- sats har TNX så det är mitt tips till andra!
Nu har jag fått hem instegsskydd (transparenta) och ilastningsskydd (transparent) som ska monteras i helgen. Köpta från tyskland.
RNS510 navigatorn är uppflashad till 3810 så man kan ha svenska som språk.
Nu ska det bara beställas sommarskor.. 19" RS4 lutar det åt, sen är jag pank! :)
Jag kan passa på att fråga då: En ny bil med avtagbar dragkrok, som i mitt fall, har i bilregistret draganordning okänd. Får jag dra släp med den eller måste jag regbesiktiga först?
Hej Anders!
Tack för bra feedback, det uppskattas!
19" RS4!! Wow! Satt precis och kollade på 17" RS4 replikor till vår Polo :D Du måste nästan skicka en bild på din bil sen när den är klar!
Din bil borde redan vara reg.besiktad och klar annars får dom som levererat din bil lite backjobb men du kan snabbt verifiera det på registreringsbeviset under "kopplingsanordning" - ska stå kula där och så lite dragvikter.
Går även att kolla på nätet direkt:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Det ska vi försöka göra.. det dröjer väl till det blir varmt nog för sommardäck, men..
Precis! Men saken är att det står OKÄND:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1210
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3925
Max lastvikt, kg: 630
Kopplingsanordning : OKÄNT
Men på en bil som inte har drag är det alltid tomt..
Anders, din bil är ok att dra släp med, hittade detta på Transportstyrelsen:
Dragkroken syns inte på registreringsbeviset
Har din nya personbil en dragkrok (kopplingsanordning) men det står inget om det i registreringsbeviset, eller till och med OKÄNT? Det är ingen miss eller ett förbiseende, det ska vara så. Är dragkroken monterad när fordonet registreras och tas i bruk får den i de flesta fall användas för att dra ett släp. En förutsättning är dock att bilen är EG-typgodkänd och att dragkroken och dess montering ingår i det godkännandet.
Kanon!..
Tackar för det! (återigen)
Fick en intressant fråga i Sharaninlägget:
"Funderar nu på att byta vår andrabil till en Touran med DSG-låda. TSI eller TDI? Årsmodell 2007-2010 i prisklassen SEK 130.000 - 150.000:-"
Ska kika lite vad man får för max 150' och återkommer lite senare..
Efter snabbkoll på nätet skulle jag personligen välja en bil med runt 6000 mil (och som gjort den större servicen).
För under 150' får man upp ett par riktigt fina 7-sits exemplar med 1.4 TSI och DSG.
Känner inte till att det förekom några större skillnader mellan 2007-2010. Kolla att tändspolarna är kontrollerade/bytta opå garanti och att bilens bakbromsar är i bra skick.
Såg även ett par TDI 140 för din budget men de hade lite mer mil.
På en TSI 1.4 är det viktigt att oljan är bytt, helst oftare än var 3000:e mil.
Leta upp en så fin och välservad bil du kan hitta för din budget som har den utrustning som du behöver..
Nu kutar minigrisen ut, jag eft..
Tack för bra svar. Var i helgen och testade en TSI DSG med ca 7.500 mil på mätaren. Frun tyckte den var lite stor/"skåpig".... "Räcker det inte med en 7-sitsig bil?". Nu jagar jag en pensionärs-Golf istället --> Golf Plus. Fördelen jmf. vanliga Golf är att baksätet går att skjuta så det i nödfall kan pressas in 3 st barn. Nu kanske jag ska flytta till Golf-tråden?
Har rätt många Golf-inlägg men ingen om Golf Plus, inte den snyggaste bilen VW byggt tycker jag.. :-P
Btw.. vi har kört hela familjen (3 småkottar å två vuxna plus ett par kälkar) i vår polo gti så du behöver ingen panschå-golf ;)
Vi har haft vår Touran Ecofuel (biogas och bensin) i ett halvår nu och jag är faktiskt imponerad över hur pigg den är på gas. Trodde gasbilen (som frun valt ut) skulle vara slö men den lilla TSI motorn ihop med DSG ger bilen bra prestanda. Lite surrig i motorväg är den och så ska man även helst hålla sig under 100 strecket för att komma 30-32 mil på en gastank.
Jag har också varit lite skeptiskt till att köpa en gasbil men jag åkte nyligen i en Gas-Touran-Taxi faktiskt och tänkte på att den kändes precis som en helt vanlig Touran. Taxiföraren sa att det var "Jättttebra" räckvidd men 30-32 mil låter ju inte så värst jättebra tycker jag eller? På en Taxi betyder det många tankningar per dag säkert?