Test: Nya Touran TDI 170 DSG

Jag har nu provkört Nya Volkswagen Touran med DSG växellådan och 170 Dieselhästar. Kombinationen ultraflexibel kompakt kaross, vridstark motor och supersmidig växellåda kan nog inte bli bättre.

Touran-TDI170-Test

Motor / Växellåda

Bilen behöver aldrig varva högre än 2000 varv eftersom DSG lådan petar upp växlar obemärkt i smyg och motorn levererar kraften som behövs. Gillar man inte dieselknatter är det också bara hörbart vid kallstart och därefter existerar det inte alls.

Dessutom är Volkswagens moderna common rail Dieslar väldigt varvvilliga och har bra klipp ända upp mot rödmarkeringen.

Skatt

Kollade upp skatten på provbilen eftersom Dieselbilar brukar ha hög sådan (utom miljöklassade bilar) och den ligger på 3543 Kr/år. Inte alls hutlöst dyrt för att vara en diesel som bara vill ha runt 0,5 - 0,6 liter “olja” per mil. Som jämförelse kostar vår 2006:a 2,0 FSI bensinkärra 1845 Kr i skatt per år och drar mellan 0,7 och 0,8 l/milen.

Chassi

Snygga-Originalfälgar-Touran

Provbilen hade fina stilrena sjuttontummare skodda med 225x45 däck. Chassiet är bra kalibrerat och bilen känns stabil, stum men samtidigt komfortabel trots lågprofildäcken. De 7 sitsiga versionerna har lite hårdare fjädrar och kan upplevas något stötigare och saknar också reservhjul eftersom de extra stolarna fälls ner i det utrymmet.

Inredning

Inredningen har blivit lite mer “premium” jämfört med vår 2006 som jag hela tiden har som referens.

Touran-Mätare-2011

Ratten har fullt med (väl fungerande) knappar för stereo, färddator o.s.v. Mätarna är omringade med krom och displayer är skarpare och visar mer pedagogiska bilder. Snyggt och precis samma stil som i alla andra VW bilar just nu.

Mittenkonsolen-Touran-Facelift

Mittkonsolen har sminkats upp och bilen har parkeringsassistans med backkamera. Bilden om dual värme var kanske lite över-pedagogisk, var i bilen sitter man med ryggarna mot varandra eller menar de bakåtvända barnstolar.. :)

Stolar-Mittenrad-Touran

Klädseln var någon sorts plysch med mockaliknande i mitten som kändes mycket lyxigare än “trendline-tyget" i vår Touran. Vårt tyg har fått vara med om en del olyckor med barnen men går alltid att få snygga med lite tvätt. Frågan är hur enkel den nya klädseln är att hålla ren.

Xenon / Baklysen

Sedan det här med lysen..

Xenon-Touran

Först började biltillverkarna pimpa bilarnas baklyktor ett par år tillbaka. Bilmärken som Lexus ledde utvecklingen och snart kunde man köpa Lexus bakljus till i stort sett alla bilmärken. Nu är det dags för strålkastarna fram, Audi var tidigt ute och skapade en våg av dioder på sina nya bilar och fick till elaka miner på sina bilar.

På nya Touran 2011 är framlyktorna som små konstverk med flera olika delar i samma lykta. Bilbranschen är lite rädda av sig, nu vågar ingen släppa en ny modell utan en massa bling bling i lyktorna och alla försöker hitta sin egen stil på hur diodraden skall se ut.

Nog sagt om lysena, de är snygga på nya Touran 2011 och lyste fint på bilen jag lånade. Hoppas bara glödlamporna är enkla att byta. På vår 2006:a utan Xenon har VAG löst lampbytet så bra att jag aldrig tidigare på någon bil har bytt en lampa så snabbt.

Baklampor-Touran-Facelift

Eller förresten, ett par ord till om bilens lampor. Bakdelen på nya Touran har inte blivit snyggare enligt mig, tvärtom! Den förra looken som vi har på vår, med stående lysen tycker jag passade karossen bättre men man vänjer sig nog.

Parkeringshjälp

Nu till något helt annat. Den Touran jag lånade hade två olika parkeringshjälpmedel varav jag lyckades testa den ena, park assist. Den aktiveras genom en liten knapp framför växelspaken.

Parkeringshjälp-Touran

Lägger man sedan i backen dyker en bild upp på monitorn som visar lite gula linjer och ska väl hjälpa en var bilen hamnar. Kameran är bra ut säkerhetssynpunkt, man ser om små barn eller annat står bakom bilen. De gula linjerna förvirrade däremot bara mig – ge mig hellre ett par bra speglar så backar jag in precis varsomhelst (Har sett att fler provkörare stört sig på linjerna).

Backkamera-Touran

Det andra parkeringshjälpmedlet som styr in bilen i en parkeringsficka vågade jag inte ge mig in på. Kanske återkommer senare med ett sådant test men då får nog en säljare följa med och ge en snabbkurs.

Summering / Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att nya Touran 2011 inte är en NY bil utan en facelift med annan (snyggare) front, andra baklysen och snålare, starkare och roligare motorer samt högre säkerhet.

Har du en dynamisk familj som varierar från dag till dag kommer du att älska även nya Touran. Har du samma antal familjemedlemmar varje dag kommer du också älska bilen. Vill du däremot inte lägga pengar på en helt ny bil kan du leta efter en bättre begagnad med DSG och få en nästan lika bra bil som nya Touran 2011.

Jag har bloggat en massa om vår egen 06:a och lagt alla dessa inlägg i arkivet under taggen #Touran. Följ gärna länken och botanisera bland inlägg om fullastad smesterbil, bromsbyten, dragkroksproblem, lampbyten och andra inlägg kring hur bilen fungerar i en vardag med fotbollsträningar, båtiläggningar och husrenovering. :)

Läs gärna även mina andra Biltester där du t.ex. hittar långtest av Alhambra eller mitt snabbtest av Sharan.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Följ eller kontakta mig gärna via Instagram.