-->

VW Caravelle TSI 204 DSG7 4M Provkörd/Test

Dags för nästa långtestbil och denna gång är just ordet “långtest” lite extra passande eftersom bilen, en Volkswagen Caravelle med lång hjulbas är hela 5,3 meter lång.

Inlägget är nu uppdaterat med lite nytt material nu efter en vecka ihop med bilen så det är inte en miss att inlägget åter dyker upp som “nytt” :)

Volkswagen-Caravelle-vs-Touran

Det kan hända att en å annan bonusbild även har slunkit ut direkt på bloggens Facebooksida under veckan så kolla in även den [länk].

Caravelle-Extraljus-Båge-Fronten

Denna Caravelle är inte bara lång och hög (1,94 m), den har även en tjänstevikt på 2,2 ton (men på en så här stor bil känns det inte högt).

Storlek-VW-Caravelle-fyller-en-parkeringsruta

Provbilen hade även fyrhjulsdrift (Haldex 4Motion) och en sjuväxlad automatlåda (dubbelkopplingslåda DSG7) och drivkällan var en TSI motor på 204 hästkrafter (bensinhästar alltså).

Stepside-tål-att-kliva-på-Caravelle

Stepside plåten som ni ser på bilden längre upp är förresten en “äkta” som tål att kliva på – rejäla stålreglar håller upp den under bilen.

Förbrukning-Volkswagen-Caravelle-TSI-204-DSG7-4Motion

Blandad förbrukning sägs vara 1,05 liter milen och hemresan från Volkswagen i 100-110 under en timme fick färddatorn att säga 0,95.

Skjutsade Sambon med rejält mycket tyngre gasfot till tåget samma kväll och efter den resan hade färddatorn lagt till en 1:a framför komma-tecknet så det ska bli kul att se vad veckans totala förbrukning stannar på.

Ser ni förresten att varvtalet nästan är dieselklass i motorvägsfart?

Tankning-Bensinförbrukning-Caravelle-TSI-204

En långresa i rask motorvägsfart slukade runt 1,3 liter milen men sänker man farten till runt 100 Km/h hamnar förbrukningen precis under litern per mil.

Även om bilen i grunden är en transportbil så rör den på sig mycket rappare än man kan föreställa sig när tar långpromenader runt den.

Förarmiljö-VW-Caravelle-2012

Förarmiljön är trevlig i Caravellen och har mycket personbilskänsla i form av ratt, instrumentering och reglage men körställningen är mer “VAN” än personbil. Men man vänjer sig väldigt fort vid den (gjorde i alla fall jag och stortrivdes).

Kenwood-Multimedia-skärm-Navigator-Caravelle

Den stora Kenwood/Garmin skärmen i mitten var positivt övertydlig och snabb att mata in adresser på (touchskärmens tangentbordet menar jag).

DivX stöd Kenwood Multimediaenhet

Kenwoodenheten hade även stöd för USB minnen med DivX filmer på men utan slavskärmar i baksätet var det inte till så mycket nytta.

Armstöd-VW-Caravelle

TSI motorn på 204 hästar ger den stora bilen skön prestanda. DSG7 lådan piskar mjukt i växlarna och 4Motion hjälper till att “pressa på” bakifrån så det gäller att fälla ner båda armstöden och koncentrera sig för att hålla det två meter breda skåpet på vägen för chassiet är lite mer transportbilsgung än “race” :)

Den klassiska mätningen 0-100 ska gå på 9,5 sekunder enligt faktabladet och det är väl klart godkänt för en bil som kan frakta upp till 9 personer och dra ett 2500 kilos släp?

Caravelle-fast-dragkrok

Undrar vad den gör 0-100 med ett sådant släp efter sig tro?

Extralysen-Roadkills

Detta är för övrigt den mest motorstarka och även den snabbaste Caravellen som finns att köpa idag och håller du stumt ner gasen slutar skåpet att accelerera vid 200 strecket.

And for the record, nej – jag testar inte toppfarter på allmän väg :)

Caravelle Front Parkering Ljusbåge

Att fickparkera en stor lånad bil som Caravelle kan kännas lite smått stressande men..

Caravelle fickparkering bra speglar

Men tack vare stora ytterbackspeglar, en fyrkantig kaross och backsensorer gick det nästan lika lätt som med vår egna Touran.

Caravelle Lång Hjulbas Stepside Dragkrok

Provbilen har säteskombinationen som gör att den är registrerad för totalt 8-personer och har då två rader med 3 stolar i bredd samt två kaptensstolar längst fram.

Skjutdörrar på båda sidor av bilen underlättar lastning av passagerare och är lite extra bra om man har en fast bakåtvänd barnstol bakom föraren.

Insteg-Sätesrad3-Volkswagen-Caravelle Barnstolar-Volkswagen-Caravelle

Tre barnstolar i bredd var inte mycket att prata om, det gick galant och barnen sitter högt och ser ut bra genom de mörktonade rutorna.

Insteget till den bakersta raden är väldigt smidig och man ser att denna bil utan problem kan frakta 7 passagerare varje dag och stuva in deras packning där bak (bakom en rejäl gallervägg dessutom).

Lastutrymme-Bak-Caravelle-8-presoner

Lastutrymmet bakom gallret är högt och såpass djupt att en vanlig barnvagn går in på längden och ihop med ett par resväskor ser det ut som ovan, inte ens halvfullt.

Tips på andra mindre “bussar” jag provkört (Länk här till alla biltester)

Volkswagen Sharan (Klicka och läs mer) Volkswagen Touran (Klicka och läs mer) Ford S-Max (Klicka och läs mer)

Tänkte avsluta med ett par snabba +/- kring bilen:

+ Den starka TSI motorn
+ DSG7 lådan som satt som an pjäxa ihop med den starka TSI motorn
+ Ovan två PLUS ihop gav en “VAN” som var grymt rolig att köra
+ Den coola mörka “Maffia” looken = Detta är en modern “VAN”
+ De slösiga passagerar och lastutrymmena
+ Lättillgänglig bakre rad med säten
+ Robust kvalitétskänsla i hela bilen
+ Lättkörd tack vare bra sikt och kantig kaross
+ Otroligt bra Kenwood/Garmin GPS och multimediaenhet

- Ryggstöden i de bakre sätesraderna gick inte att justera
- Förarstolen var lite bussig – t.ex. saknades justerbart svankstöd
- Svårtillgängliga 12v uttag för de där bak
- Torkararmarna bak/fack i dörrarna blev lätt “handtag” av misstag
- Backkamera borde vara standard, svårt att se precis bakom bilen
- Chassiet matchade inte riktigt prestandan, lite för mkt “transportbil”
- Soppakontot om man utnyttjar bilens prestanda
- Inköpspriset kanske på över en halv miljon med lite “extra”?

Volkswagen-Caravelle

Sådär, inlägget nu uppdaterat med mina senaste tankar och erfarenheter efter ett antal bensintankar ihop, nu vill jag gärna höra just vad du tycker om inlägget eller bilen så kommentera gärna?

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Du borde ha testat en Caravelle Diesel! Jag menar vem köper en bensinare i denna typ av bil? /Pekka

FixarFarsan sa...

Jag håller med dig Pekka, en effektiv common rail diesel passar nog Caravellen bättre i långa loppet.

TSI 204:an var lite törstig men hade bra "klipp"!