Volkswagen Taro 2.0 heter egentligen Amarok (Ama.. japp, det blev nog rättstavat denna gång :) och nytt för årsmodell 2013 är att den två liter stora BiTDI'n (biTurbodiesel) nu levererar 180 hästar, den har fått en 8-stegad automat (traditionell sak, ingen DSG) och byggs numera i Europa (tidigare i Argentina).
Test Landsväg + Terräng
Jag fick äran att vara med och provköra den på lite kurvig landsväg, skogsväg och så i ett grustag nära Eskilstuna.. Om det var kul?
Trendline eller Highline
Amarok finns i två utrustningsnivåer, Trendline och så den högre nivån Highline som alla provbilarna hade.
Eftersom Amarok främst är ett "nyttofordon" så finns det i stort sett hur mycket nyttig tillbehörsutrustning som helst, här med ljusbåge och..
Kåpa
.."king-cab" kåpa och någon typ av krompaket. Ber att få återkomma till resten av alla tillbehören i ett separados inlägg om det är ok?
4WD + Lågväxel + Off-Road
När det gäller fyrhjulsdriften är jag tyvärr lite dåligt påläst måste jag säga. Amarok finns nämligen som bakhjulsdriven, med permament fyrhjulsdrift samt med inkopplingsbar fyrhjulsdrift (inkl lågväxel).
Provbilen hade inte lågväxel så den bil jag körde hade permanent fyrhjulsdrift. En mekanisk Torsen-differential fördelade kraften 60/40 mellan fram och bakaxeln. Rätta mig gärna kring 4x4 om du har bättre koll eru snäll?
OFF ROAD knappen hjälpte till att ta ner bilen kontrollerat nerför kraftiga backar och knappen över den låste bakdiffen så att vänster och höger bakhjul drev på lika mycket.
Flakstorlek + Heavy Duty
Amarok ur denna vinkel påminner om en Cheva tycker jag och det är väl ett bra betyg för en pickis? Flaket är lite drygt 1,2m brett och du kan därmed lyfta in en EU-Pall med truck..
Lastar du mycket tunga saker på flaket finns tillvalet HEAVY DUTY som förstärker bladfjädrarna bak och tillåter då 1 tons last.
Terrängkörning
Jag har ingen gedigen Off-Road kunskap (förra året körde jag Tiguan) men Amarok känns väldigt kompetent och robust när den får agera vuxenleksak i grustaget.
Trots att fjädringen stressades maximalt var det aldrig några problem att öppna eller stänga dörrar eller att karossen knakade eller knirrade.
50 Graders Sidolutning
50 graders sidolutning ska bilen klara och även om rampen vi körde i säkert inte var så mycket så var det helt "lagom" för mig.. :)
På draget kan du hänga på ett 3,2 ton släp om du har behörighet!
Test: OFF ROAD läget
Med OFF ROAD knappen intryckt var det helt odramatiskt att köra nerför branta backar som ovan. Elektroniken grep in så fort lutningen var mer än 8 grader och därefter var det bara att styra.
Ovan ser du lite filmklipp jag tog under dagen..
Inredning / Interiör
Inredningen i Amarok är typisk Volkswagen och jag kände mig därför rätt hemma. Knappar, reglage och mediaenheten kändes dock som från förra generations VW personbil men detta är ju först och främst ett arbetsfordon så vem bryr sig? Dubbelhytten har plats för fyra fullvuxna och i sätet bakom mig hade knäna dessutom lite plats över.
Bränsleförbrukning
Provade Amarok:en även på lite snabb kurvig landsväg men den var klart roligast när underlaget var grövre. Körde man bilen lugnt på landsväg var den däremot väldigt komfortabel och skapligt tyst för att vara en fyrhjulsdriven pickup.
Vid blandad körning skall denna terrängbil kunna köras på skapliga 0,8 liter diesel per mil. Efter vår grusrunda kalkylerade färddatorn fram ett snitt på över 2,6 liter per mil.
Pris + Skatt
När vi ändå pratar pengar så har Amarok en årsskatt på runt 6000:- och den kostar från runt 350'000 i Highline utförande (skriver "runt" eftersom jag inte fått priser för årsmodell 2013 med den nya starkare motorn).
Terrängkörning är beroendeframkallande, jag vill köra mer!! Såg videos idag på lunchen från riktiga lerpölar med höjda 350-jänkare och kände ett sug att låna en Amarok och hänga på nästa gång :D
Eftersom detta mest var en kortare provkörning i terräng så skippar jag att jamsa några siffror om diverse kategori - Konstaterar bara att Volkswagen Taro har fått en värdig ersättare i nya Amarok, eller Taro 2.0 som jag döpt den till! Automaten kändes helt rätt i bilen och den behövde inte skämmas för sina terrängegenskaper..
Update: Nya Amarok V6
Volkswagen Amarok V6 - Jag blev lite förvånad när VW väljer att ÖKA motorstorleken till en 3 Liters V6:a i årsmodell 2017. Det finns två V6:or att välja mellan. En 224hk/550Nm (+20hk boost) och en svagare 204hk/500Nm och båda har 3 liters volym och kopplade till en 8-växlad automatlåda (Dessa två säljs i Sverige). Grundpriset är 298.000:- för den svagare motorn i Comfortline-utförande.
Jag körde även nåt mer "galet" nerför berget samma dag och något nytt litet snabbt på landsvägen också.. Men mer om dem hittar du en annan dag framöver under taggen #Volkswagen eller #Biltester.
Den ser rätt lyckad ut tycker jag men synd att Volkswagen ska vara så dyra! /N
För prisinformation, gå gärna in på vår hemsida, www.volkswagen.se, där ligger vår prislista och information om utrustning mm.
Priset som nämns på Amarok är inklusive moms.
Med vänlig hälsning
Lisbeth Hansson
Volkswagen Transportbilar
Hej Lisbeth!
Kul att du hittade hit och tack för en rolig Tisdag i Eskilstuna!
Hittar inte priser på nya 180 hästars Amarok:en med Automat på er hemsida än?
Även i konfiguratorn är det en manuell 163 hästare som börjar på 342.500:- (inkl moms).
Nu hittade jag, info och priser ligger under "Aktuella Erbjudanden Hösten 2012".
En Amarok Highline TDI 180 Automat Årsmodell 2013 som jag körde börjar på 295.900:- exkl moms.
Grannen (snickare) kom precis hem med sin nya svarta Amarok TDI180. Vilken lyxig och fullsmetad snickarbil måste jag säga.
Är sugen på nya Amarok V6 men vet inte om den är värd sitt högre pris, mitt bygge på nätet slutade på en halv miljon!! Läser man detta inlägg så verkade 180 hästaren klara terräng riktigt bra..
Nya Volkswagen Amarok 2017 kommer bara med 3.0L V6 på antingen 204 eller 224 hk, båda med 8-växlad automat.. Vill du ha 2.0 TDI'n får du helt enkelt leta beggat! :)