-->

Köra Elbil i Motorvägsfart kostar många kiloWatt

Åååååka Pendeltåg! Precis så känns elbilen Renault Kangoo ZE att köra! Samma sug iväg och så låter den även likadant men den stora skillnaden är att du slipper lägga räls dit du ska och denna Kangoo klarar även ett par blöta löv på vägen!

Kangoo-Z.E.-Prestanda-som-ett-Pendeltåg
Andra elbilsartiklar i media just nu: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Kangoon ska klara upp till 17 mil på en laddning och när jag hämtade den i morse hade den stått och laddat hela natten så tanken var proppfull med strömming (tankningslampan på bilden lyser av en annan anledning, mer om det senare).

Kopplade ur ECO läget (som jag också testar senare) och körde mitt eget flat-out läge istället och det suger Kilowatt kan jag säga, efter 5 minuters kurvande och smågasande var mätaren nere på första strecket.

I 110 Km/h går det också åt mycket "kräm" och håller man den farten är nog räckvidden kanske totalt 5-6 mil och kör man plattan i mattan och når toppfarten som är 130 Km/h så kanske man precis kommer ett varv på Nurburgrings Nordschleife innan sladden måste i.

Accelerationen i Renaulten är trevlig och helt linjär dessutom eftersom den inte växlar nåt utan bara suger iväg bilen. Jag tyckte dock inte att den gav samma kick som de elbilar jag testade runt gärdet (e-Motion Golf och Skoda e-Green Line) i somras och läser man lite fakta så ser man att 0-100 tar över 20 sek för Kangoo ZE och runt 11 sekunder för de andra två så känslan stämde!

Sådär, va tvungen att få ur mig det första intrycket bara. Givetvis är det inte såhär en elbil är tänkt att brukas i långa loppet men det är kul att börja testet så, det skulle du också göra ;)

Fredag! Nu Helg för 80 procentaren! Är på G att hämta hem alla ungar och skolkillen ska faktiskt få ta "tåget" hem idag!

0 Besökare har kommenterat :