Min första långtest-BMW blev en stor, fyrhjulsdriven familjekombi med dieselmotor och automatlåda, en BMW 525xd Touring.
Säkert en drömbil hos många föräldrar men hur funkar den när man har behov av en bakåtvänd barnstol, en barnvagn och så två till barn på bälteskuddar. Jag tar och testar den grundligt..
Exteriör
Min favoritvinkel på denna stora BMW med M Sportpaket är denna, snett bakifrån så jag tar och inleder med den.
Den andra favoritvinkeln är snett framifrån..
En till favoritvinkel! Svart och Vit är en klassisk färgkombination som fungerar lika bra på en bil som i ett badrum eller kök.
Och så nästa favoritvinkel.. ni fattar nog var jag vill komma, karossen är stor och väldesignad så jag tycker den fungerar ur alla vinklar!
Original Angel-Eyes
Innan vi kliver in i värmen, spana in dessa moderna "Angel Eyes" med Xenon-halvljus.. Originalet är alltid bäst!
Bak på bilen sitter det också två mästerverk fast i rött och tittar man på t.ex. den kommande BMW 4-Serie Coupé så ser man att det inte blir sämre "med tiden".
Interiör
Kliver in i bilen och stänger den tunga dörren som svarar med en dov duns. Sätter på bältet, trycker på startknappen och släpper på den elektroniska handbromsen samt petar i "driven". När bilen börjar rulla dras bilbältet åt en aning.
M-Sportratten är verkligen som gjord för mina två händer och känslan den förmedlar vid körning är sådär härligt trög, exakt och distinkt.
Gillar verkligen brunt skinn men jag tror faktiskt att min 525:a hade fått en nyans mindre inne i kupén men det är bara min smak det.
Levande Mätare
Framför ratten hittar man skarpa "levande" mätare, eller ska jag kanske kalla dem dynamiska. De är i alla fall så sjukt fina att vila ögonen på och varje gång jag kör bilen så känns de som nya, jag ser alltid något nytt som jag gillar.. Tror minsann de flörtar med mig?
Typisk 5-Bred Mittkonsol
Så länge jag kan minnas så har jag tyckt att BMW 5-Serien har haft en galet bred mittkonsol, alltså den delen precis framför växelspaken och denna design lever kvar än i denna "F11:a".
Inte riktigt min favorit men knappar och reglage känns toppklass och allt ligger i snygga rader så jag klagar ändå inte det minsta.
Fin-Fina Framstolar
Justeringen på framstolarna var först lite udda eftersom hälften sköttes av elektronik och andra hälften med manuella spakar.
Två saker som BMW är rätt unik på är att förarstolen går att vinkla i bakkant så att fronten åker upp, lite som en kontorsstol och så lår-stödet som är så himla skönt för oss med långa ben.
Provbilen hade ett väldoftande läderpaket och stolen hade även justerbart svankstöd, tillval för 3900:-.
Baksäte
BMW 5-Serien är en stor koloss på utsidan men baksätet är inte så jättestort faktiskt. Två vuxna sitter riktigt bra i sina skålade platser men jag återkommer till barnstolar längre ner i inlägget.
Drivlina BMW 525xd
Motorn är en rak "liten" dieselfyra på 2 liter med BMW TwinPower Turbo som ger 218hk och 450Nm. Växellådan en 8-stegad Steptronic som driver på alla fyra hjulen. Normalt 60% bak men vid behov kan bilen bli helt fram eller bakhjulsdriven.
Dynamic Select
De olika körprogrammen ställer bland annat om hårdheten i bilens redan hårda M Sportchassi och stänger även av antispinn helt i Sport+ läget. Lekte lite med fyrhjulsdriften på en hal tom plats och bilen har en härlig balans när SPORT+ är aktiverat och tvåans manuella växel ligger i.
Men ärligt talat så skulle jag behöva göra en riktig långresa med bilen för att bli helt såld ännu mer såld :) Bilen har ett sanslöst skönt vrid från tomgång och den elektroniskt styrda lådan smeker i nästa växel så mjukt och fint vid låga varvtal så egentligen finns inget att klaga på men jag saknar ändå...
Mer MORR Önskas
..en lite mer framträdande Motor! Trots sina 218 pappershästar är den aningen åt det tråkiga hållet tycker jag. Den morrar där långt borta under den enormt stora motorhuven och den inbjuder inte till mycket "bus" utan körningen blir istället lugn och man slappnar av och njuter istället av komforten.
Update: Nu har jag kört mer med bilen och jämfört körprogrammen Eco, Comfort och Sport lite mer och bilen känns märkbart rappare i läge Sport, speciellt om man är bestämt tung på gasen. Då pinnar bilen på riktigt bra och man hör även ett trevligt motormorrande. Comfortläget är klart mjukare och Eco spar droppar genom att avsevärt slöa ner bilen, perfekt när du prioriterar lång räckvidd.
Elektronisk Växelspak
Växelspaken är en joystick utan någon mekanisk kontakt med lådan som likväl kunde vara ett par knappar på mittkonsolen men den är snygg, ser high-tech ut och fungerar ypperligt så den får gärna vara hur mycket joystick som helst!
xDrive
Testade fyrhjulsdriften på många olika underlag och jag har aldrig någonsin kört en tryggare bil på vintern än denna. I djup snö, vid oplogade slaskiga parkeringar eller moddsträngar vid omkörning, bilen går som tåget oavsett underlag!
Man märker aldrig hur xDrive fördelar kraften, bilen bara tuffar på utan hjulspinn. I läge SPORT får du det bästa ur båda världarna, framkomlighet i toppklass och ett antispinn som tillåter lite vift av bakändan.
M-Sport Chassi
Provbilen hade det hårdare M-Sport chassit och 18" vinterdäck vilket gjorde att bilen även i läge Comfort var åt det fastare hållet. Ett underbart stumt och tryggt chassi som jag stortrivdes ihop med.
Markfrigång 525xd
Standard markfrigång på en 525xd är 141mm för er som söker denna info. Normalt sänker tillvalet M-Sportchassi 15 mm men just i kombination med xDrive är det samma chassihöjd/markfrigång som gäller, alltså 14,1 cm.
Körglädje
Ett underbart "dynamiskt" chassi ihop med en stum skön styrning väger upp tjänstevikten på 1,9 ton och den lite sega motorn. Om jag får kalla det för "glidarglädje" så har 525xd en överdos av det :)
Update: Jag måste revidera ovan lite till BMW's fördel. Visst ÄR bilen en gudomligt tyst och skön glidare men i läge SPORT är bilen faktiskt även en riktigt underhållande pigg kamrat. Speciellt nu när det är plusgrader och 2-3 dm modd ligger på vägarna, då går den som ett tungt lok utan minsta tendenser att avvika från den kurs du bestämmer via den grova klockrena M sportratten. SPORT tillåter som sagt även lite drift med rumpan också utan att det blir föör roligt.
Förbrukning
5,4 liter diesel per 100 Km är fina förbrukningssiffror om det står sig i praktiken utan robotar bakom ratten. Min förbrukning har legat på runt 0,8-0,83 l/milen men så har vi inte heller gjort några långresor utan mest "glidit" omkring och kört rena nöjesturer..
Som Familjebil
En stor klassisk kombi-barnvagn går faktiskt in på längden så det var lite bättre än jag trodde.
Tre barnstolar går in i baksätet på 5-Serien men kardantunneln är hög i mitten och det är även jättetrångt för fötterna samtidigt som bältena kräver ett par kilo smidighet och tålamod. Ska en normalstor vuxen sitta i passagerarsätet fram kan man även glömma "sovläge" för hen som sitter i den bakåtvända barnstolen.
Stänga Av Airbag Fram
Man kan ju även sätta ett barn fram och jag hade en av de stora fram på Bälteskudde under ett par nöjesturer och stängde då av krockkudden med nyckeln som du hittar inne i fjärren.
För att summera utrymmen för barnstolar: 5-Serien är i stort sett lika bra eller dålig på att frakta 3 barn som t.ex. Touareg, Cayenne och Superb som jag testade i somras.
Dragbil
Med rådande regler får du bara dra 1040 Kg med B-körkort och med BE kort precis 2 ton.
Finesser / Funktioner
PDC eller parkeringsvarnare varnar för hinder men klarade inte riktigt snödrivor som var låga men ändå så höga att de tog i kjolarna fram och bak.
iDrive Menyer
Via iDrive (läs mitt andra inlägg) kunde man hitta massor med kul info, t.ex. hur mycket luft däcken var fyllda med, "lufttrycket" är vad jag försöker säga :)
Tvådelad Baklucka
Bakluckan är delad och öppnar man bara glaset öppnas även insyns-skyddet så att du kan kasta in din lilla kasse. Däremot får du manuellt stänga glasluckan.
Elektrisk Baklucka
Öppnar du hela bakluckan via fjärren kan du även stänga den via samma knapp. Du måste dock ha liite tålamod när du stänger bara för det går inte så fort och du måste hålla nere knappen nästan hela vägen ner annars stannar luckan halvöppen. El-baklucka är standard.
Finns såklart massa fler finesser som varning för filbyte som brummar i ratten,bälten som stramas åt vid start och att höger ytterbackspegel vinklas ner när backen läggs i och återgår när man kör framåt igen.
Ekonomi
BMW 525xd Touring börjar på 459.000:- och då ingår t.ex. Steptronic automatlådan, Dynamisk Stabilitetskontroll DSC och klimatronik men de flesta lägger nog till ett M Sportpaket för 53.000:-, Comfortpaket för 18.400:-, dragkrok för 12.500:- och navigation för 28.400:-
Nu ska jag inte rabbla upp alla tillval som finns utan nöjer mig med att konstatera att bilen är en riktig premium-kombi för minst en ½ miljon.
Skatten är måttliga 2545:-/år.
Summering BMW 525xd Touring
Efter ett par moddiga vinterdagar är man rätt galet förtjust i bilen, inte för att den är bilen för oss med tre småbarn utan för att den är så... dynamisk :D
Vi kom hem från en julfest i Lördags kväll och ser flera framhjulsdrivna bilar som har problem i den plusgradiga modden och några kom inte uppför sin uppfart. 525:an glider malligt sakta förbi i modden och backar sedan upp rumpan på uppfarten utan minsta tendens till slirande, sånt är respekt! :)
525xd är inte nån dräpar-prestanda-maskin, det ska den inte vara heller men den är inte heller så seg som jag först trodde utan levererar mycket mer än jag först trodde så dessa s.k. långtester ger ofta en mer rättvis bild av en bil. Den "lilla" motorn kanske inte låter så kul eller har samma kraftfulla karaktär som de klassiska sexorna men att den i bästa fall kan frakta din familj i en 2 ton säker sportkombi på under 6 deciliter diesel per mil är kanske värt mycket mer?
Läsa Mina Andra Blogginlägg?
Kommentera och skriv gärna vad du tycker och läs därefter gärna mina andra #Biltester eller alla mina inlägg om #BMW.
Ja, det är lite lustigt - jag upplever faktiskt också 5-serien som mycket mer av en komfortbil än en sportig vardagsbil, trots att det normalt är BMWs signum. Där får man se till 3-serien istället.
Den stora knäckfrågan till dig är: om du fick välja på den här bilen, eller en helt fullutrustad Passat 3,6, vilken hade du då valt? Ägandekostnaden är nog liknande - BMW:n är dyrare i inköp men håller nog värdet lite bättre och är mycket billigare vid pumpen. Det är ett val som ju var aktuellt för mig för ett par år sen, och du vet vad jag valde till slut ;)
Vilken jobbig i-landsfråga! :D
Jag hade inte köpt någon av dessa två eftersom de inte klarar våra transportbehov men rent hypotetiskt om någon står och ber mig ta en av dem så hade jag nog valt GT'n för jag förutsätter att jag även får tillgång till ett soppakort :D
Intressant! Jag är mer och mer inne på att jag hade trivts bättre med Beamern. Men gräset är väl alltid grönare...?
Jäklar vad lika de tyska bilarna börjar bli. Audis mittkonsol på nya A3 är väldigt lik Bimmerns.
Ett riktigt välskrivet test för att vara en blogg och jag gillar också den bruna inredningen göörmycket =)
Tror detta var det mest ärliga BMW 5-Serie test jag läst på nätet. Kul att läsa att du inte automatisk kallar den för sportig utan beskriver lite mer. Har själv provkört flera modeller av 5-serien och håller med i mycket av det du skriver.
Tack AP, kul att du gillade mitt BMW 525xd inlägg :)