Test: BMW 120i E87 (2007)

Först var han snäll min gamle kollega Stefan och tog hand om en M5:a och lite senare en M3:a medan ägaren var bortrest, sedan tog han racinglicens (läs om när jag tog min) och blev medlem i BMW-klubben.

Nu efter mycket letande dyker han upp på jobbet med familjens nya andrabil, en BMW 120i från 2007 med bara ett par tusen mil på mätaren.

UPDATE: Nyligen har även en till 530d flyttat in på gården men den kräver nästan ett eget blogginlägg.

Rear-Bakdel-BMW-120i-M-Sport-2007Silver-BMW-120i-M-Sport-2007

Exteriör: BMW 120iM

Även med vinterhjulen på pratar vi "finbil" och original-vinterdäcken är ersatta med nya Sverigeanpassade dubbdäck. 

Just 2007 kom tydligen en uppdaterad facelift av E87 modellen och detta är en sådan med den starkare 170 hästars motorn ihop med ett M-Sport paket.

Bakre kjolen är som fronten M-Sportifierad och likaså chassit som är lägre och hårdare än på en vanlig 1-Serie. Perfekt för kommande banåka!

Stolar-Inredning-BMW-120i-M-Sport-2007Mätare-Förbrukning-BMW-120i-M-Sport-2007

Interiör: BMW 120iM

BMW är precis som Audi bra på att bygga småbilar som känns stora och mogna bakom ratten. Precis så kändes denna manuellt växlade -07:a på vägen. Den tjocka ratten och den totalt glappfria styrningen måste beskrivas med nåt tyskt ord.. men jag kan typ bara bitte och scheisse men inget av dessa två passar.. Geswint kanske?

Sugmotorn drar på fint från tomgång men ägaren poängterade att sexans ljud inte hade varit fel men denna BMW har 20 hästkrafter mer än vår 140 Kg lättare Polo GTi men ska trots det dra drygt 2 liter MINDRE soppa per 100 Km än vår. Det är en rätt bra ekvation.

M-Sportpaketets stolar, ratt och hela inredningen var i min smak eftersom den gick i klassiska material och färger.

Trög-manuell-växelspak-BMW-120i-M-Sport-2007

BMW M-Paket

Den korta växelspaken var klassiskt sportig och växlarna lite tröga att få i på ett sportbilsmässigt vis.

När jag testade BMW 525xd så kände jag inget riktigt köpsug även om den bilen var fantastiskt skön att köra och mysa i. Denna 120i däremot skulle jag också kunna tänka mig ha som andrabil..

Önskar ägaren Stefan och hans fru mycket nöje i denna lilla hot-hatch! Imorgon presenterar jag nästa långtestbil, gissa vilket märke den bilen har? Hint, den har samma bokstäver på ratten som ovan ;)

Läs gärna mina många andra BMW tester under arkivtaggen #BMW.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Mysig bil det där med! Kör själv en Svart 130i från samma år. Är med i klubben och kör bana med den.

Precis lagom på alla sätt lilla 1-serien

/Danne

FixarFarsan sa...

En kompakt BMW 130i med mulliga sexan måste vara en trevlig kompis både till vardags och på bana!