Nu har jag varit och tagit debutlicens för Racing på Linköpings Motorstadium eller Sviesta/Sviestad som det kallas av de flesta.
Detta var ett par dagar sedan nu har helt enkelt inte haft tid att blogga under de sista lediga dagarna..
Regnet började ösa ner när jag var halvvägs ner och bara ökade i intensitet under dagen för att bokstavligen vräka ner när det var dags att köra hem 30 mil i bäckmörker med en trött kropp och ännu tröttare ögon.
Första 4 timmarna satt vi och lyssnade mest på en rätt ointressant och lite gaggig genomgång om SBF reglementen och organisation men ju närmare vi kom själva körpasset desto intressantare blev teorin.
Den sista delen efter lunchen (pannbiff och potatis) innehöll de olika flaggorna samt lite annan bra teori om körning, bromsteknik, kurvtagning och andra praktiska bra körtips. Dessa herrar visste vad de talade om eftersom de själva kört och fortfarande tävlade i olika racingklasser.
Genomgången av Säkerhetsutrustning vid racing var också väldigt nyttig. Skall jag köra oftare och mer seriöst i framtiden kommer det köpas overall och riktiga brandsäkra underkläder.
Sedan kom vi till själva körningen i våra egna bilar och regnet var inte nådigt. Bilens antispinn lös frekvent och man kunde inte gasa på riktigt men instruktören gav ändå beröm för bra körning och spårval. Bromspunkterna kunde dock förbättras så att man bromsade kortare och hårdare för att få med bilens vikt in i kurvan. Vet inte riktigt vad han menade jag skulle ändra på men vid nästa tillfälle skall det nötas bromspunkter och kurvtagning :)
Blandningen av olika bilar var stor, från Porsche GT3 RS till Touran.
Mycket Volkswagen och Audi bilar var på plats under dagen och förklaringen var att stora delar av Volkswagen Finans och Marknad var där och tog racinglicens inför deras långlopp dagen efter på Mantorp. Kul event som jag inte hade tackat nej till :D
Medan vi turades om att köra på banan med instruktörerna gjorde vi även ett 32 frågor långt teoriprov där varje fråga hade ett a,b,c svarsalternativ samt att man skulle fylla i var i regelboken svaret fanns. Jobbigt prov och jag vet inte riktigt om jag tyckte detta var vettigt? Ta bort hälften av frågorna och gör det till ett riktigt prov utan att få slå i en bok istället.
Efter en sen kvällsmacka och betalning av de 1800:- kursen kostade var det dags att vända hem igen. Lite småskrämmande resa i bäckmörker, massa tung trafik och så regnet som någon hällde ner och som inte hann rinna undan från vägbanan. Men jag kom hem med livet och bilen i behåll.
Nu återstår bara att skicka in ansökan om licensen och få den stämplad av Gtiklubben.nu, därefter kommer platskortet med posten inom ett par veckor. Kommer även ansöka om funktionärslicens så att man kan hjälpa till vid riktiga racingtävlingar som STCC eller TTA i framtiden.
Mina varv med Polo’n på Racingbanan Sviestad skriver jag ett eget inläg om lite senare..
Tjena, var och tog min racinglicens den 19 augusti 2011 på motorstadion i linköping, hade en blå 320 (e36).
Tjena! Har du hunnit med några race med din licens än?
Skickade in papprena till min bilklubb i veckan, som sedan skickar dem till sbf. Får väl ta och börja tävla någonstans, kanske Volvo Orignal :)