Bankörning Sviestad med VW Polo GTi 9N3 2009

En original Volkswagen Polo GTI från 2009 med H&R fjädrar var mitt fordon (alltså vår andrabil :-) när jag för första gången körde på Lindköpings Motorstadium eller Sviestad/Sviesta som de flesta kallar racingbanan. Banan ligger något öster om Lindköping, drygt 20 mil söder om Stockholm.

Sviestad Banskiss

Banan är 2200 meter lång, är smalare än andra Svenska racingbanor och passar motorsvaga småbilar som Polo Gti väldigt bra.

Bankörning Provkörning Polo Gti Linköping Motorstadium Svistad 2011

På licenskursen gick vi igenom varje parti till fots och koner hjälpte oss att hitta broms och tangeringspunkter.

Volkswagen Polo GTi 2009 9N3 Instrument Ratt

Förra generationen av Polo GTi har inte mer än 150 hästkrafter ur den välkända 1,8T motorn men tack vare den relativt låga tjänstevikten på 1239 Kg känns bilen riktigt pigg, rapp och lätt på banan.

Polo GTi 2009 Mätare

Förbrukningen enligt färddatorn steg från 0,63 liter/milen (vid 100Km/h motorvägskörning) till 1,5 liter/milen efter alla regniga varv på banan.

Sviestad Banskiss

På den långa rakan förbi “Fartböjen” kunde man varva ut 4:an och Polons mätare visade då runt 160 Km/h och den följande högersvängen påminde om den på Mantorp men denna krävde mycket mer inbromsning och svängen var nästintill 90 grader in mot “Rondellen”.

Att hitta lagom fart och Apex vid torparsvängen kommer också att ta ett par besök och min favorit var helt klart partierna “Rondellen” och “Esset” där jag fick ett bra flyt direkt.

ESP knapp Polo GTI 9N3 2009

ESP systemet (även kallat antispinn/antisladd) på Polon grep in ofta vid mitt första besök på Sviestad men jag vågade inte testa utan då banan var plaskblöt av ett ihållande ösregn. På konbanan i Lunda gick bilen att köra snabbare med ESP urkopplad.

RacingLicens Linköping Motorstadium Svista (23)

Stolarna i Polon är skålade och klädda i klassiskt GTi tyg och ger rätt okej stöd i kurvorna och går att sänka så djupt att hjälmen utan problem får plats.

Instruktören gav bra tips om att styra genom att pressa upp ratten istället för att dra ner den. Provade detta och det är stor skillnad, man pressar in kroppen mot stolen och hänger inte i ratten.

Regnsensor automatisk torkare

Ett tillbehör som också visade sig vara riktigt användbart vid bankörning i regn var den automatiska regnsensorn på Polon som höll undan regnvattnet så att man kunde koncentrera sig på körningen.

Synd att Sviestad ligger så långt bort (precis som alla racingbanor), skulle gärna köra där ofta. Vore en Perfekt bana för mig och lilla Polon att träna bankörning på när de håller kvällsöppet på vardagskvällarna !!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Är i färd med att byta min polo 1,4 -05 mot en GTI 9N3. Pendlar 2x3,5 mil om dagen, oftast med 3 samåkare med i bilen. Kanske galet att byta till en törstigare bil men hur är det med förbrukningen om man försöker köra "ECO"? 0,63 i 100 är ju ingen större skillnad mot min 1,4 iaf. Tror att det är farthållare i den aktuella bilen & jag har hälften 80 & hälften 90-väg.
Mvh//Fredrik

FixarFarsan sa...

Hej Fredrik

Går att köra snålt med GTIn om turbon inte laddar mkt men är ni 4 i bilen får du räkna mrd 0,7-0,8 kanske. Kolla förs och räkna med högre servicekostnader.

Men när du bestämt dig för gti'n så tycker jag du ska tests den på lite bana i sommar!