Subaru STI Racing (S) 2013 Provkörd/Långtest

Dags att summera veckan ihop med Subaru Impreza WRX STI, eller vänta lite.. den heter ju inte Impreza längre.. eller? Dubbelkollar, bilen jag provat heter STI Racing S och inget annat säger Subaru men det står ju WRX STI på bakluckan? Vi säger väl Subaru WRX STI Racing S.

Exteriör
Impreza-WRX-vinge-Subaru-STI-Racing-(S)

En knallblå sedan med bulliga hjulhus och jättevinge - Ingen missar att detta är en Subaru Imp.. Subaru STI Racing (S). Tillägget S ger den stora vingen som denna bil verkligen ska ha tycker jag.

Front-Subaru-STI-Racing-S-2013-Mica-Blue

Jag skrev tidigare i veckan (länk) om äldre STI modeller och att min favorit var en historisk modell men nu efter en vecka ihop med denna 2013 tycker jag att den till det yttre är riktigt maffig! Kanske Inte helt 100 procentig i sin yttre design men klart över 90% i alla fall :).

Subaru-STI-Grill-Emblem-huvscoop-luftintag

Det stora luftintaget i huven suger in kalluft till laddluftkylaren.

Luftutsläpp-hjulhus-framskärm-Subaru-WRX-STI

Varmluft släpps ut vid gälarna bakom framhjulen. Finns liknande utblås i sidan av frontspoilern som enligt Subaru inte bara är design utan har en funktion.

Interiör
Inredning-Förarplats-Subaru-Racing-S

Interiören har blivit något bättre med åren men fortfarande är det inte för den man köper en STI.

Det knakar lite i blinkersspaken (läs hela inredningen), knappen till vindrutespolningen känns som den ska lossna och fläktvreden är hala och lite svåra att hantera men detta är ju en utpräglad körmaskin så då spelar inte detta någon större roll eller?

När vi ändå har denna bild framme så ska jag nämna att jag gärna hade velat kunna vinkla ratten högre upp. Ville inte ha "bussläge" men dess maxläge i ovankant var 1-2 cm för långt ner tyckte jag.

Framstolar-Subaru-WRX-2013

Framstolarna är klädda i mocka i mitten och skinnmaterial på sidorna och dessa har liksom växt för varje dag jag kört bilen. Först muttrade jag om att ryggstödet endast ställdes in i hack och att det inte fanns några andra inställningar än höjd och fram-bak reglage men man finner ändå en bra sittställning och de är komfortabla plus att man inte halkar runt när det svänger lite.

Bakåtsikt-Subaru-STI-Racing-Vinge-FramStolar-SittKomfort

Här tänkte jag visa hur sikten bakåt är men kameran ville inte visa det man ser i verkligheten vilket är en stor fet vinge :)

När det snöar blir bakrutan lätt igensnöad och det var lite ovant att inte kunna använda torkaren för att hålla sikten fri bakåt.

Baksäte-STI-Racing-Familjebil-Barnstolar

I baksätet sitter två vuxna eller två lite större barn bra.

Drivlina
Subaru-Diff-SI-Drive-DCCD-VDC-STI-Racing-S

Ni som varit här ett tag har nog redan läst inlägget om fyrhjulsdriften, antispinn och SE-Drive (läs i nytt fönster/flik) men själva drivlinan är det som hela bilen handlar om.

Bilen har tre diffar och den i mitten som reglerar fram/bakhjulsdriften kan du själv ställa in manuellt eller välja autolägen. Motorn kan du också mappa om i drift så att den blir monsteralert (även +10 törstigare sägs det) eller superslö med hjälp av ett tryck.

Boxermotorn med turbo är urstark med sina 300hk/407Nm och du kan nästan lägga i sexan i 50 knyck och sen gasa upp till topphastighet. Motorn gör bilen till en best om den hålls över 4000 varv, en vilde man i början kan bli lite skraj för men som sedan underhåller en i varje hal kurva.

Men smakar det så kostar det, både vid köp och vid pumpen! Mer om detta under "Förbrukning" och "Ekonomi".

Chassi
Sedan-Sida-Blå-Subaru-STI-Racing-S

Relativt lågt och fast chassi som gick hem hos mig även om jag närmar mig 40 strecket.

Subaru skryter om att boxermotorn ger låg tyngdpunkt och den är faktiskt märkbar i STI'n. Drivpaketet känns massivt men karossen är lätt så tillsammans ger det en tjänstevikt på låga 1,5 ton.

Körglädje
Körglädje-Prestanda-STI-Racing-2013-300hk-5,2s

Det går att ha mycket kul med en Subaru STI men allra roligast har man nog om man hittar en stor öppen plats på vintern.

På en stor hal plats blir bilen en leksak (en dyr sådan) och det är nog en bra övning att lära sig bilens balans där innan man leker i trafiken som man ser många göra..

När man väl blivit kompis med bilen är den en brutal vän även ute på vägen och levererar mycket nöje men konkurrensen är hård i denna prisklass och jag vet flera andra mellanbilar runt 400' som både låter trevligt, har pulver och fyrkrafs (även om den inte är lika justerbar som på subban).

Förbrukning
Bränsleförbrukning-Subaru-WRX-STI-RAcing-S-2013

Färddatorn låg på mellan 1,4-1,6 liter milen under veckan jag hade bilen men sluttankningen visade att bilen sörplat i sig precis 2,0 liter per mil i snitt. I dessa två liter ingår en del lek och tester på öppna ytor men det är ändå mycket så räkna med denna förbrukning om du är STI spekulant för bilen inbjuder till lek.

Familjebil
Har redan svamlat en massa om detta (läs i nytt fönster) men bilen går bra att använda som familjebil om du är lite Subaru-entusiast och inte längre behöver barnvagn.

Dragbil
Subaru-Symmetric-4wd-Fyrhjulsdrift

Dragvikt 1200 Kg står det i faktabladet så det går att montera dragkrok och skaffa en matchande blå rallyhusvagn till sommarn :D

Finesser
Gammaldags-startnyckel-STI-Racing

Under rubriken finesser brukar jag skriva om raffinerade finesser men STI Racing lägger utvecklingen på drivlina och diffar. Det märks och pengarna tog slut när startnyckeln skulle designas så man tog en nyckel från 1985.

Nyckelkort med startknapp läste jag om men hittade inte det som tillbehör i Sverige. Inget jag vill ha egentligen, ge mig bara en vikbar nyckel som får plats i jeansfickan så är jag nöjd!

Subaru-Öppnare-Baklucka-Tanklock-Golvet-Snö-Smuts

En annan lite skum "finess" är spakarna som öppnar baklucka och tanklocket, dessa hittar du framför sätet, på golvet precis där det blir som smutsigast?

Instrumentering-Funktioner-Blinkers-Spolare-Färddator-Plottrigt

Farthållare fanns på bilen men den var ej i toppklass när det gäller användarvänlighet och likadant var det med färddatorn som stod på snittförbrukning hela tiden och jag hittade ingen knapp att bläddra med (kan ju vara så att den bara visar snittförbrukning?).

Blinkers var av den klassiska typen som inte hade "3-blinks-dutt" utan helt manuella som jag är uppväxt med på 80 och 90-talet.

Ekonomi
Grundpriset är sänkt med 45' till 389.900:- och därutöver finns det faktiskt inte så många dyra tillval.

Jag hittar endast Metallic, Parkeringshjälp och Larm i den Svenska broschyren. Serviceintervallerna är 1500 mil och de första tre bjuder Subaru på. Nybilsgarantin är 3 år eller 10'000 mil.

Service/Reservdelspriser skiljer en hel del, här ett par exempel:
En Originalfälg: 12.481:-
Bromsskivor fram: 9395:-
Bromsbelägg fram: 4667:-
Ett Kamremsbyte: 3151:-
Framskärm: 1768:-

Summering
Bild-Mätare-STI-Racing-Subaru

Denna bil är verkligen en robust körmaskin med avancerad fyrhjulsdrift och härlig motor ihop med en metalliskt skön växellåda.

Chassi och tuff kaross får även de tummen upp men interiören är hopplöst plastig, gammaldags och den ihop med bränsletörsten är en kvarleva från 90-talet.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Tommi Mäkinen körde Nürburgring, Nordslingan på 7:55:00. Sägs vara den snabbaste tiden för en sedan? /S

FixarFarsan sa...

Denna kommentar har jag missat helt :(

7:55 är fort även om det är en galen rally-finne bakom ratten men om jag fattat det rätt så körde han en moddad STI med massa "mods" från t.ex. japanska modeller?

Hade ju smällt högre om man tagit en rakt från bandet och satt den där tiden, så som det lät när man såg rubriken för en tid sedan.