Test av Subaru AWD (VDC, SI-Drive och DCCD)

Läser man Subaru's faktabroschyr får man lära sig att Subarus AWD är symmetriskt (med det menas att varje drivaxel är lika lång) och att övriga komponenter är optimerade för bästa kontroll och balans.. Ok, alla bilar är bra om man läser deras broschyr eller hur? Men hur bra är Subaru WRX STI och dess fyrhjulsdrift i snömodd, vintervägar och så på en hal isig parkering?

Subaru-Diff-SI-Drive-DCCD-VDC-STI-Racing-S

Fyrhjulsdriften på Subaru ("Impreza") WRX STI Racing S är uppbyggd med en Helical diff fram, en Torsen diff bak och en i 6-steg justerbar mellandiff eller DCCD (Drivers Control Centre Differential).

Du kan låta DCCD stå på AUTO som den gör vid start, men du kan även ställa den i Auto+ eller Auto- samt såklart justera den i sex steg manuellt.

Motorn kan mappas om i tre lägen genom att vrida SI-DRIVE ratten från S Sport (standard vid start) till S# Sport Sharp som verkligen väcker motorn till liv. Sedan finns även ett köra från A till B läge som gör bilen till en snål, slö 90 hästars Corolla. Läget heter "I" som i Intelligent och du aktiverar det med ett tryck på SI-DRIVE ratten.

SI-Drive står för övrigt för Subaru Intelligent Drive för er som undrar.

Subaru-VDC-Traction-Läge-Knapp

Till vänster om ratten hittar du sladdande-bilen-knappen och med den justerar du VDC (Vehicle Dynamics Control) systemet som går att ställa i tre steg. Normal, Traction-läge och Off :)

Subaru-WRX-Förarstol-Racing-S-2013

Nog med faktababbel, häng med ut på en stooor lastbilsparkering som för tillfället var helt tom på bilar, tack för det televerket!

Vi börjar med det lekfullaste och mest roliga testet :)

Subaru_SI-DRIVE-S#_Auto _Diff_test

Börjar med att mappa om motorn med SI-DRIVE till S# läget och det väcker alla 300 hästarna som börjar stampa ivrigt med hovarna.

Sedan VDC i Traction-Läge (grön sladdande bil tänds) vilket betyder att motorn inte stryps så mycket vid hjulspinn och att antisladd ser lite mellan fingrarna innan den ingriper.

DCCD, alltså mellandiffen börjar jag med att låsa i Auto+ läge som låser diffen lite mer än vanliga Auto. Auto- gör åt andra hållet och passar bättre när man kramar kurvor och har bra fäste.

Jag kör i väg, får i tvåans växel och med motorn runt 3-4000 varv så är det inga problem att hålla bilen i ett skönt ställ medan man kör i en stor rund oval.

Subaru-VDC-Vehicle-Dynamics-Control-System

Nu när pulsen ökat lite och jag börjat känna mig som Ken Block så tar jag nästa steg i förhållandet och sätter VDC i "Off-Läge" och då stängs både antisladd å antispinn av helt och endast ABS är aktivt.

Den sladdande bilen ändrar färg från grönt till gult.

Test-VDC-Ipreza-WRX-STI-Racing-S-2013

SI-Drive får vara kvar i S# men nu låser jag mellandiffen i läge LOCK så att fram och bakaxel får dela på 407 Nm Boxervrid.

Den isiga parkeringen blev nu ännu isigare kändes det som och efter ett tag kunde jag balansera bilen i nästan fullt 90-graders ställ i en stor åtta och kasta runt 1500 kilo sedan precis hur som helst.

Om det var kul? Japp, hur kul som helst och jag ska försöka få med lite Ken Block körning på film under veckan om jag hinner mitt i all vardagshets. Körde även en referensrunda på parkeringen med bilen i läge "I" med alla elektroniska hjälpmedel påslagna och det var hur tryggt, långsamt och trist som helst :D

På en stor hal parkering är Subban alltså hur underhållande som helst. Där är den kung men jag har lite kritik också. Kör man runt i rondeller och påfartsramper till motorvägar som svänger friskt får man vara lite på sin vakt så att inte bakändan sticker iväg för den viftar gärna till om man t.ex. släpper gasen något (jag vet, man ska inte släppa gas eller bromsa i kurvor men i rent testsyfte måste man ju provocera lite). Vet inte om det är bakdiffen som låser lite väl mycket för en amatör som jag? Gjorde även en långsam U-sväng i snömodd och då kanade bakändan iväg och jag fick räta upp bilen igen med högerfoten.

Ute på vägarna har jag mest kört motorn i S mappning och resten i Auto men den är helt enkelt livligare än t.ex. BMW 525xd som jag testade precis före jul men så pratar vi ju också två helt olika bilar.

Update: Efter ett par dagar till bakom ratten märker man knappt bakändans viftande längre. Visst finns tendenserna kvar men man har helt enkelt lärt sig bilens balans bättre och att man så lätt kan gasa upp bilen på kurs igen ifall det behövs :)

Kommentera gärna, fyrhjulsdrift brukar många ha olika åsikter om?

Klicka och läs hela Blogginlägget kring Subaru WRX STI Racing S

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :