Toyota döpte sin Coupé till GT86 och Subaru kallar sin version för BRZ. Båda dessa bilar är i stort sett identiska och föddes ur ett samarbete där Subaru tog fram hela drivlinan samt chassi medan Toyota skissade på designen och resultatet, det blev väldigt lyckat tycker jag!
Många andra Coupéer har säkert gett inspiration till denna kaross som har allt en Coupé bör ha enligt mig. En uppsättning andra fälgar hade gjort att bilens yttre nått ända fram till 100% hos mig (många andra har just sagt hur häftiga fälgar den hade så det här men smak är..).
En låg, lång svepande Coupékaross målad i klassisk Subaru WR BLUE.
En enkel men kraftfull front, snygga lysen, upphöjda bulor i taket och väldesignad motorhuv med upphöjda hjulhus.
Ok, BRZ har en väldigt lyckad utsida.. Var det allt? Eller finns det mer?
Interiör
Dessa stolar väser sportcoupé! De klämde till rejält vid midjan och man satt skönt och nästan på golvet precis som man ska i en Coupé!
Det enda som var lite jobbigt var att komma ur dem när man börjar komma lite till åren, speciellt om dörren inte kunde slängas upp helt. Då fick man verkligen lirka ut vänster fot först och sen ta stöd någonstans för att dra sig upp men hey, det ska vara så i en Coupé!
När man stänger dörren ser man detta, en modern sportig dörrsida som känns sportcoupé anno 2013. Svart läder med röda sömmar är så rätt i denna bil.
Baksätet är också väldigt mycket Coupé, min 6-åriga son krälade sig in där men såg knappt ut och hade knappt plats för sina kängor.
Men det finns ISO-Fix fästen för barnstol ;)
Hela inredningen känns modern och känslan i allt är mer racing-rejält än super-premium och det är som det ska vara i denna prisklass!
Man får mycket för pengarna och känslan i hela interiören är så mycket modernare än i förra subban jag testade: STI Racing S.
Snygg mittkonsol med lite egen design med vippströmbrytare och de får mig att tänka på gamla klassiska racingbilar.
Navigatorn från Pioneer är standard i BRZ och den stödjer anslutning av blåtandsenhet samt ljudingång via usb eller aux (till höger framför växelspaken syns dessa kontakter).
Reglagen var inte bara retro-coola, de fungerade riktigt bra att använda även när man hade handskar på sig, en typisk grej jag annars hakar upp mig på när det gäller bilar som ska gå i Sverige (gubbgrej jag vet, unga behöver aldrig handskar på sig :).
Instrumenteringen var också trevlig med en sportig stor varvräknare i mitten och en lite otydligare hastighetsmätare till vänster. Den kollade man inte så mycket på eftersom det även fanns en tydlig stor digital hastighetsmätare i varvräknaren.
Växlingsindikatorn fungerade också över förväntan och hela interiören får full pott! Notera 2500 varv när farthållaren står i hundra knyck.
Drivlina
Den lågt monterade boxermotorn (2 liter delat på 4 cyl) gav en märkbart låg tyngdpunkt och lät trevligt både vid tomgång och på höga varv.
Bakaxeln är Torsen-diffad och bilen går att mappas om genom att trycka ner VSC sport knappen. Då accepterar bilens antispinn att bakvagnen släpper lite mer samt att responsen i styrning och gas blir rappare.
Bilens effekt (200hk/205Nm) är fullt godkänd när man kör normalt men det är mellan 5000-7500 varv som den verkligen vaknar till liv och ger bilen lite "klipp" och sportbilsljud. Om vi kikar i faktabladet så ser vi att 0-100 inte går så våldsamt snabbt som det låter och känns, det tar 7,6 sekunder. Toppfarten är 226 km/h.
Inget som var "mindre bra" då? Jo, växlarna kunde vara riktigt tröga att få i när det var minusgrader och bilen var kall. Annars var lådan härligt metallisk med korta klonk-lägen som i en gammal Porsche.
Chassi
BRZ är låg, hård och stum i sin sättning men just nu går det inte att testa dess väghållning fullt ut. Har provat lite lättare kurvövningar där det har gått och det enda som hände var att jag ville pressa den hårdare. Tackar inte nej till att testa denna bil på bana i sommar.
Ett ord kring bilens vikt när vi är inne på ämnet chassi, den låga tyngdpunkten lurar en lite att tro att BRZ väger mer än sina 1300 kilo.
Körglädje
Hela bilen andas körglädje! BRZ är riktigt lyckad på den fronten med sin sportiga look, sitt trevliga motorljud, den låga sittställningen och så det som händer när man passerar 5000 varv. Direktstyrd är den också och balansen i chassit känns bra!
Förbrukning
Runt 1 liter per mil får man nog räkna med om man gillar att höra brölet från motorn när den varvar mot det röda. Faktabladet säger att bilen ska gå att köra på 0,78 vid blandad körning. Subaru skriver också att denna boxermotor är utrustad med tvåstegs insprutning som sägs sänka förbrukningen.
Är du singel med ett barn så kan du stänga av passagerarairbagen och ha din familj med dig men glöm baksätet. Barnen ser inte ut och har knappt plats för benen om du ska kunna sitta bra.
Skippar snacket om barnvagn bak, skriver istället att matkassar får läggas ner med om ditt barn spelar golf så kan man fälla baksätets ryggstöd så att två bagar får plats på längden.
Dragbil
Vissa svagheter finns, typ som att dragkrok inte ens får monteras :)
Navigatorn smälter in bra och själva navigatordelen är helt ok. Radion var däremot väldigt svår att använda och jag stängde snart av den. Snygg enhet men inte helt användarvänlig blir min snabba slutdom.
Farthållaren fungerade väldigt bra och jag gillade att den korta lilla spaken följde med ratten. En enkel och bra farthållare.
Start och Stop funktion via knapp och öppna den låsta bilen gjorde du genom att dra i handtaget. Fungerade riktigt bra! Shit vad jag är positiv, märker ni det?
Ekonomi
Grundpriset är sänkt från 309.900 till 259.900 och så 5.900 för metallic, resten är standard (för ingen vill väl ha automat för 15.000 i denna bil?). Fri service första tre åren ingår också i priset och likaså vagnskada i tre år. Skatten är på 1580:-/år.
Summering
Jag skulle vilja säga att en BRZ är en Coupé för folket! Den är inte vrålsnabb men går och vrålar ändå precis lagom mycket när man vill. Den är inte billig men är ändå en väldigt ekonomisk sportbil och så är den så grymt snygg att titta på. BRZ är helt enkelt en äkta Coupé som går att köra året om med även om den inte är helt optimal på vintern.
Jag har samlat alla Subaru taggade inlägg här: #Subaru, där hittar du även lite mer om denna BRZ. Jösses, över 1100 ord om en liten Coupé, nu vill jag höra era åsikter om ni orkar skriva en kommentar?
Tack för att ni delar inlägget! Känns gött!
Cosworth släpper FA20 Power Package 1, 2 och 3 till BRZ under sommaren 2014. Upp mot 380 hästkrafter och bibehållen garanti utlovas.
Mycket bra synpunkter. Subaru BRZ tilltalar verkligen mig och jag har försökt hitta en lätt begagnad men faktum är att det nästan är billigare att beställa en helt ny så det lutar åt en helt ny till våren.
Subaru BRZ kostar förresten bara 259.900:- i grundpris numera och inte 309.900:- som den gjorde förut, Med all säkert därför de beggade bilarna ute ligger så högt i pris.
Det stämmer att priset är sänkt på Subaru BRZ (numera står det även rätt i inlägget). Hoppas du får din BRZ lagom till våren är här! Kul att du kommenterade!
Tack för ett bra Subaru BRZ test, onekligen mycket bra coupe för rätt lite pengar!
Tack! Skulle vara intressant att testa hur en BRZ uppför sig på bana, misstänker att man saknar lite mer effekt där..
Dörrsida och baksäte påminner om Toyota Celica GTi av 1988 års modell, kul!
Subaru blir säkert rätt nöjda om de läser din kommentar Björn, en Toyota Celica GTI har nog varit en av modellerna när BRZ skissades fram..