Test: Porsche 991 Carrera 4S PDK

En äkta Porsche 911:a ska vara luftkyld och manuell, så säger nog många Porscheentusiaster och jag var en av dem tills jag..

Front-Side-Carrera-2013-Porsche-991-S4

Porsche Carrera 991

..nyligen fick långtesta denna racing-yellow-gula Porsche Carrera 991 under ett gäng dagar.

Porsche-964RS-1992

964RS

Även om min nioelva närmast hjärtat fortfarande är en RS från -92 (ovan lilla söta 964RS körde samtidigt som vi nere på Ringen och gick som en dröm) så får denna 991:a en klockren 10:a för sin design, den är helt enkelt så otroligt vacker!

Front-Porsche-991-S4

Denna och föregående 997 generation har starkare designband till ur-elvan än vad generationen innan hade (996).

Framljusen på denna 991 har den mer klassiska runda formen och framskärmarna är något förhöjda så att det inte går att ta miste om vilken bil detta är! Modernt strömlinjeformat men ändå så "klassiskt".

Rear-Porsche-991-Spoiler-Up

991 4S = 4WD

Denna lånebil är en 4S och fyran står för 4WD och "esset" för större motorvolym, mer effekt, mer vrid samt en breddad rumpa.

Porsche-911-S4-Avgasutblås-Sportläge

3,8L Motor På 400hk & 440Nm

Kryper man in i dessa avgaspipor och fortsätter längre in hittar man en 3,8 liter stor boxersexa som levererar 400 hk och 440 Nm. Motorns karaktär går från UR-stark på låga varv till UR-vild på lite högre varvtal mycket tack vare "vario cam" som ställer om kammarna över cirkus 3000 varv.

Servicelucka-Porsche-991

991 Har Torrsumpssmörjning

Boxermotorn är vattenkyld och en ljusskygg sak, det enda man som chaufför kan få se är dessa servicelock under den minimala huven.

När jag var aktiv i Porscheklubben körde många bana med då nya 996:an och vissa fick problem med smörjningen av motorn, speciellt om bilen hade R-Däck. En lösning var då att montera X51 powerkit eller byta ut oljetråget mot ett med skvalpskydd. En annan lösning var att köpa en mer bananpassad 996 GT2, GT3 eller RS :)

Med detta sagt (eller skrivet?) så är det kul att läsa att 991:an har torrsumpssmörjning och att motorn är anpassad för att klara hårdare bankörning redan från fabrik!

Seats-Säten-Porsche-991

Porsche 991 Framstolar

Om vi lämnar motorn en stund och går in å sätter oss..

Framstolarna var ena riktiga höjdare och jag placerar dem i min top-tre lista över de bästa stolarna jag suttit och kört i. Allt utom nackstödet gick att justera och det gjordes elektroniskt med högen knappar ni ser nere vid sätets vänstra sida.

Ratten den justerades i två ledder, med el såklart och du kunde spara både stol och rattinställning i minne 1, 2 eller 3.

Vardagskörning-med-Porsche-991

Körställning

Den låga körställningen var helt makalöst bra och mätarna i provbilen var lika gula som bilens kaross (men det såg man bara såhär på dan).

Porsche-991-Mätare-Nattbelysning

På kvällen/natten var mätarna hur o-gula som helst och vad sa du? Om bilen var körglad? Den överträffade faktiskt mina förväntningar!

Jag förstod att den skulle vara brutalt snabb med sina 4,3 sekunder till 100 och 9,2 till 160 km/h men jag var lite orolig för ljudet (jag vet, old school uppväxt med fläktwaffetänk).

Motorljudet, speciellt med sportknappen intryckt var helt fenomenalt mulligt och redan på tomgång fick jag starka flashbacks till min gamla luftkylda 911:a från -86 så glöm att luftkylt är det enda som gäller ;).

Motorn både mullrar, gurglar, råmar, vrålar och ylar! Du väljer själv läte med din högerfot!

Farthållare-Färddator-Porsche-991

Förutom att motorn var ren terapi för själen när den varvades så imponerade den även när den kördes snällt, i 110 puttrade den på i under 2000 varv som ni ser på ovan bild.

Alla mätartavlor utom en hade gul bakgrund, i den kunde man växla bild och visa färddator, däcktryck eller hur mycket bilen drev på respektive axel (plus lite annat ).

Parkeringssensorer-Porsche-911-4S

För mig är drivlina, chassi och körställning det viktigaste i en sportbil men 991:an hade såklart alla finesser som en modern lyxbil ska ha, som t.ex. parkeringssensorer, stort glastak, navigator, en mäktig stereo (som jag körde med avstängd), klimatanläggning osv osv.

Förbrukning-Porsche-991-4S

Bensinförbrukning 991

Den var dessutom rätt snål och körde man lugnt och fint kröp färddatorns siffror snart under 1 liter milen. Min sluttankningen visade dock en något högre snittförbrukning än litern :D

Tanken sitter fortfarande nästan över framaxeln och tanklocket i höger framskärm.

PDK-Porsche-Dubbelkopplingslåda-991-S4

PDK

Den andra fördomen mosade Porsches PDK låda! Jag erkänner nu officiellt att en ÄKTA Porsche 911:a faktiskt kan få ha automat, eller rättare sagt en PDK-låda som passar 911:an som handsken.

I sportläget var den ett precisionsmonster med gummislägga som dunkade in växel efter växel utan vare sig ryck eller ljud, bara hårt och bestämt! Vid lugn körning växlade den mellan alla sju lägen utan att du lade märke till växlingarna.

Jag gillar PDK lådan och den passar denna 4S helt perfekt men många knorrar nog lite när nya 991 GT3 endast kommer säljas med PDK, jag menar en äkta GT3:a ska växlas manuellt.. eller?

Justerbara-Dämpare-Sport-Crono-Package-991

Sportläge

Sportläget gjorde bilens motorsång ännu råare och högre tack vare att den öppnade spjäll i avgassystemet. Den ändrade även karaktär på servo och PDK lådan så att en mindre växel än normalt alltid låg i.

Chassit på provbilen gick att ställa i normal och sport och jag tyckte inte sport var för hårt så den låg i nästan hela provtiden.

Alla nio-elvor har en väldigt speciell känsla vi acceleration, även de gamla och vikten över drivhjulen bak är bra för fästet men på äldre elvor (läs med original torsionsstavar) kan framaxeln bli lite lätt och fladdrig. Några såna tendenser fanns inte på denna 4S, den gick som besatt dit man styrde och man hann i displayen se en ökad framhjulsdrift vid påstämpling ur APEX så fyrhjulsdriften gjorde nog nytta.

Greppet var alltså helt fantastiskt och man luras lite av den låga tyngdpunkten och tror bilen väger mer än sina 1,5 ton (tjänstevikt).

Lastutrymme-Porsche-991

Bagageutrymme

991:an skulle jag säga är rent tvåsitsig även om den har baksäte.

Fram under huven fanns ett rätt stort lastutrymme för att vara 911:a, där fick du plats med en kabinväska och en liten bag, resten slänger du in i baksätet.

Hade lite problem att slå igen den lätta huven efter att ovan bild hade tagits, man fick ta i rejält för att den skulle gå i lås.

Porsche-911-991-Alla-känner-igen-karossen

Racing Yellow

En Porsche 911 är verkligen en bil som väcker känslor. Vet faktiskt inte hur många grannar som kommit fram, kommenterat och pratat om just denna bil och det är kul att alla vet vad det är för bil redan på långt håll.

Tyvärr finns det även folk som har svårt när man kommer till skolan och ska hämta barn i en sån här vräkig bil. Blev nästan påkörd av en pappa som bara var tvungen att köra precis intill där jag stod även om det fanns en bredare väg ut, rakt framför där han stått parkerad. Samma sak gäller på stormarknadsparkeringar, spelar ingen roll hur ensam och långt bort man ställer sig det kommer alltid någon och placerar sig som ett frimärke.

Videoblogginlägg-om-Porsche-991

Porsche 991 Grundpris?

Har jag ingen kritik att balansera upp allt beröm med då?

Om du har minst 1,1 miljoner (grundpris) att lägga på en tvåsitsig bil så är den hur grym som helst och det enda som jag skulle vilja ändra på är de två extra spakarna vid ratten som styr farthållare och färddator, dessa kommer man åt av misstag när man famlar efter blinkers eller torkare.

Byta-till-Polo-efter-Porsche-991

Min andra långtest-Porsche är nu återlämnad och steget till Polon var smått komiskt, det var som att sätta sig på en barstol och köra en bil helt utan motorljud.. jaja går ingen nöd på mig eftersom nästa tysk med motorn "bak" redan är inbokad! :)

Läs gärna mina andra inlägg om #Porsche eller mina #Biltester

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

7 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Det är okay att berätta om du grät efter återlämningen.

Grym recension av en helt sjukt grym bil! Får man lov att fråga vad nästa boxerkärra blir? Finns ju inte särskilt många bilar med boxer i röven så en ganska trygg chansning är Boxster eller Cayenne!

FixarFarsan sa...

Tack, ja de fick ta till tårgas och bända loss mig!

Nästa inbokade Porsche är faktiskt en Cab, så mycket kan jag säga utan att avslöja allt...

Eller vänta det var ju precis det jag gjorde :D

Danni sa...

Haha, japp! Men du har ju inte sagt om det är en vanlig, S eller Spyder, så lite spänning blir det! Boxster känns som en perfekt sommarbil. Men om jag skulle ha den i Sverige skulle jag nog hellre köpt en Cayman :)

Det ska bli intressant att höra dig jämföra den med 911:an. Småbilarna är ju trots allt oerhört mycket billigare än 911, men kan nog vara minst lika kul att köra. Om du ändå anser att 911:an är tvåsitsig så är då förstås frågan - varför ska man köpa en 911:a istället för en av de mindre modellerna?

Byta Bil Jocke sa...

Jag får nog erkänna att jag e lite avis på dig här

FixarFarsan sa...

Danni, ja dom är mycket billigare än ikonen men är dom lika råa, ljudliga, snygga och roliga? Kommer jag att bli tvungen att vara ute å köra hela nätterna igen är frågan? ;)

Jocke, 991:an var verkligen nåt i hästväg så jag förstår dig :P

Anonym sa...

Har du även testat nya turbon? Vore kul att höra om man känner dess fyrhjulstyrning I praktiken /Leo

FixarFarsan sa...

Det fanns en plan att jag skulle testa både nya #Porsche 991 Turbo och senare GT3 men det har inte blivit av.. än :)