Tänkte visa lite bilder från när jag bytte skivor och belägg på vår lilla svarta Polo GTi. Inget jidder alltså, bara guiden pang på ;)
Först lite säkerhet, ett par valfria stoppklotsar framför framhjulen innan du släpper på handbromsen och lossar bakhjulens hjulbultar.
Upp med bilen och bort med hjulet (inte tvärtom).
En bit kartong är bra under innan du börjar spraya på massa rostlösare på alla bultar som ska loss. Kartongbiten fångar upp allt kladd å skit så du slipper fula fläckar och skräp på uppfarten.
Min Farsa sa: ALLTID rejäla pallbockar om man ska in under bilen men för såna här jobb räcker en bra garagedomkraft anser jag.
På Volkswagen brukar oken vara lätta att få loss. Håll emot med en 15 mm nyckel och lossa med 13 mm.
Häng av oket. Ibland kan man behöva hänga upp oket i en ståltråd eller liknande medan man mekar så att bromsrör å dyl inte tar skada.
När du byter även bromsskivor måste okhållaren tas bort och dess bultar brukar sitta som berget. Det gjorde Polons och jag fick vara lite kreativ eftersom jag saknade en kort insexhylsa som fick plats ihop med ett spärrskaft (stötdämparen tog i).
Tog därför en vanlig rejäl insexnyckel och trädde på ett hammarskaft för att få extra moment. Viktigt här är att du gräver ur insex-bulten så att nyckeln sitter perfekt innan du tar, annars kan du få en runt bult som du får lossa med rörtång.
Bromsskivan hålls sedan fast med en liten torx-skruv. Därefter är det bara att knacka lite lätt och bromsskivans "nav" så ramlar den av (iaf på en rätt ny bil som denna).
Kolla att nya bromsskivan ser ut att passa och ta fram verktyget för att pressa in kolven i bromsoket med. Jag brukar trycka i kolven helt men kolla så att inte bromsvätskan rinner över i motorrummet.
Gör rent alla delar, speciellt där beläggen glider eller byt ifall de ser dåligt ut och inte går att få 100% rena.
Montera sedan ny bromsskiva och dra fast.
Sedan hållaren/bygeln för bromsoket men dra inte fast den riktigt hårt.
Sätt kopparpasta i ändarna på beläggen och se till att de glider lätt innan du lägger oket på plats och drar åt dess bultar.
Dra nu fast alla bultar så de sitter och kolla sedan att oket kan röra sig i samma ledd som axeln, det bör gå lätt så länge du inte varit å dragit i handbromsen.
På med hjulet och ut och testa en sväng, lyssna efter missljud eller annat skumt innan du gasar på mer. Nya belägg och skivor ska köras in typ en 20 mil innan du tokbromsar på bana eller liknande ;)
Att byta belägg och skivor på en nyare bil är ett rätt kul mekprojekt som går fort om inga bultar kärvar (säg en timme per sida).
Bra guide men har du nåt tips hur man får loss okhållaren om man redan råkat dra bulten rund?
På just Polon skulle jag ta en lagom stor rörtång, ställa in den, klämma till och sen vrida så in i hlv... :)
"verktyget för att pressa in kolven i bromsoket med",
vad är det? Var kan man köpa sådant?
Verktyget för att pressa in bromsoket med kan du köpa hos alla de stora bilreservdelskedjorna. Det är en sorts tving som pressar och samtidigt vrider in kolven.
...om man har en bil med "skruvade" kolvar.
Annars duger det med en stor polygrip.
(Dina röda ok skulle mått bra av en rengöring och lite ny färg.) ;)
Egentligen är det väl den självjusterande handbromsen man måste ha "tvingen" till, fram räcker som du säger en helt vanlig polygrip (fast på gamla Saab 900 var det handbroms fram).
Mäh, dom är ju skitrena på sista bilden! ;)