-->

Test: BMW M135i (F21)

Vet du vad, jag sparade den bästa BMW'n till sist och vilken grand finale sen då! Denna lilla BMW M135i hamnar direkt i toppen över de roligaste bilar jag provkört (håller på med en sådan topplista här).

Front-M135i-BMW

Jag är nämligen sjukt svag för kompaktbilar med pulver och M135i har just det, kompakta Golf mått och massor med ljudlig effekt!

M135i har en rak turbosexa under huven som ger 320hk/450Nm och väljer du Steptroniclådan kör du i 100 km/h på under 5 sekunder (4,9).

Ovan bild är min absoluta favoritvy av F21 karossen!

M135i-Rear

M135i går att få som femdörrars och med xDrive som är BMW's namn på fyrhjulsdrift (läs gärna inlägget där jag testar 525xd).

Provbilen jag lånade hade tonade bakrutor samt bakljus och hade 19" fälgar ur M Performance katalogen.

Vet inte riktigt om jag gillade dessa tonade bakljus ihop med silver men det svarta partiet i stötfångaren bröt iaf av fint mot det ljusa.

M-Performance-Exhaust-System-18302293765-BMW-M135i

Provbilen hade även ett mer stuprörsliknande avgassystem ur samma M katalog som bidrog till ljudupplevelsen som var helt sagolik. Kolla filmsnutten längre ner där det ettriga ljudet hörs rätt bra..

Inredning-Sportstolar-M135i

Hela bilen är sådär maffigt exklusiv på ett sportigt sätt och när man väl satt sig och kört en bit vill man inte sluta. Gillar man kompakta sportbilar är interiörens storlek helt perfekt men kommer man från 5-serien sitter säkert M135i lite trångt om axlarna.

Den automatiska Steptronic-Sport växellådan kostar 21' extra men den passar bilen. Lite jobbigt att behöva vackla om principen att småbilar ska vara manuella men så är det. Den sänker dessutom förbrukningen och vill man så ska bilen endast kunna dra 0,75 l/milen.

Servostyrningen är variabel och ändrar tröghet och utväxling beroende på hastighet.

Ovan ser ni en av många accelerationer, det är nästan omöjligt att köra bilen utan att locka fram ljudet känna hur bakhjulen pressar fram bilen eller hjälper till att svänga med lite lätt hjulspinn (Sport+ stänger av antispinn och sätter resten av drivlinan i actionläge).

Angel-Eyes-M135i

Jag förstod att den skulle vara kul men inte såhär brutal! Vi får se var i stegen (länk) jag sätter den, den lär inte hamna allra överst tror jag men om man räknar in alla faktorer som att grundpriset är på 374'000:- för en manuell M135i och jämför det mot förstaplatsens pris så kanske..

Väljer man fyrhjulsdrivna xDrive-versionen av M135i med fem dörrar får man även sportautomatlådan på köpet för 414,500:- men det spränger ju min KFR gräns på 400'..

Läs gärna mina andra #BMW taggade inlägg och kommentera gärna, det är alltid kul att höra vad ni tycker om mitt bil-svammel..

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Vill ha!!!!!

Tobbe sa...

Den där drivlina i förra generationens 1-serie så ja tack. Den nya designen är så ful, speciellt när de är så nakna utan M-paketet..
Min farsa är sugen på att sälja sin Audi A4 Avant 3,0 quattro -02 och köpa sig en BMW 120d av okänd årsmodell.. Vad tycker Fixarfarsan om en sådan?

FixarFarsan sa...

Tja, har testat och skrivit om BMW 120d..