Dags att skriva av sig lite efter förra veckans intensiva testande av Porsche Boxster S (981) med den underbara PDK lådan som även satt i förra Porschen jag långtestade (Porsche 991 S4).
Exteriör - En Söt Röd Cabriolet
Detta var min första långtestbil där taket gick att fälla ner och Boxster S var ingen dålig bil att börja sin taklösa historia med.
Fronten på denna Boxster S med modellkoden 981 är lite lik den större och starkare nio-elvan som jag anser vara en av de snyggaste moderna sportbilar som finns.
Motorn suger in luft i framkanten på bakskärmarna och även dörrarna är med i dessa linjespel som får mig att tänka på Carrera GT som jag ska långtesta nästa vecka.. eller hur var det nu?
Söta 20" Fälgar
Testbilen hade mörka 20-tummare till hjul och dessa gav bilen en rätt tuff exteriör, långt ifrån den snälla looken Boxster hade i början av sin karriär.
Boxster Baken - Är Som Smaken?
Boxster S har en väldigt lång bakkropp eftersom motorn sitter 180 grader vänd jämfört med 991:an. Eh, vad skriver han nu?
Jo, alltså i princip att boxer-sexan i Boxster S sitter framför bakaxeln och PDK lådan precis bakom axeln, drivpaketet är 180 grader "fel" jämfört med den större elvan.
När Boxster kom i sin första version 1996 tyckte jag att bakdelen såg ut som en front och här kommer nog inläggets första och enda kritik :)
Även om Boxster S blivit tuffare och snyggare med åren så skulle jag gärna se en annan design på bakändan när det gäller kombinationen baklysen och den lilla vingen.
När bilen är såhär knallröd så ser det väldigt bra ut ändå och trots det lilla önskemålet så ger jag exteriören en stark 9,9:a av 10.Boxster S - Snygg Även Med Tak
Innan vi går vidare och pratar känsla, rörelse, ljud å sånt så vill jag avsluta med att visa hur snygg den är även med taket uppfällt!
Fenomenal Interiör i Boxster S
Interiören i Boxster S är precis som i den dyrare Porsche 991:an helt enkelt fenomenal!
Körställningen och känslan i styrning, knappar och allt annat i bilen är så genomarbetat på alla ledder och levererar en fin mix av både lyx och sport. Den som letar "fel" hittar säkert att det är svårt att se vad värmen är inställd på eftersom det bara är ett antal små pelare utan grader men "vem bryr sig" som mina grabbar brukar säga hemma.
Boxster är Porsches billigaste instegsmodell och den startar på 491' och vill du ha ett S med i namnet får du ändra en siffra till 591'.
För dessa pengar får du en tvåsitsig öppen bil med lastutrymme både fram och bak och jag handlade en dag och fram är utrymmet så pass stort att du kan ställa ner kassarna på höjden.
Porsches dubbelkopplingslåda PDK får vågen även i Boxster S men jag tyckte den var snäppet mer harmonisk vid lugn körning i större 991:an men det kan bero på att Boxster S inte ens hade gått en hel tank när jag fick låna den..
På mittkonsolen hittar man två knappar för taket, en för att öppna och en för att stänga, bara hålla in tills displayen säger att det är stängt eller öppet. Så enkelt att min mamma hade kunnat göra det och hon har varken körkort eller ett bilintresse.
Här hittar man även knappar för Sport och Sport Plus samt stänger av antispinn/antisladd helt. Mitt favoritläge var "Sport" som var sådär lagom för att göra bilen löjligt underhållande på vägen. Sport+ är nog tänkt att man ska använda på porscheklubbens banträffar för den växlade t.ex. ner från 7:an till 3:an på motorvägen och passade inte riktigt trots att man körde lite mer aktivt.
Motorn i Boxster S är på 3,4 liter och ger 315 hästkrafter. Aktiverar man Sport+ kommer man tillsammans med PDK upp i 100 knyck på bara 4,8 sekunder.
Denna knappa femsekundersresa upp till 100 sker under en konsert av insugsljud och vrålande gurgel ur dessa två pipor. Speciellt väl hörs det om du även "klickat i" öppna spjäll knappen och tagit ner taket..
Virveln i tanken då? Fick upp färddatorns förbrukningssiffror till måttliga 1,56 l/milen efter ett par timmars nöjesåkande men de sjönk ner till nästan 0,7 blankt när jag puttrade tillbaka med bilen till Porsche i tät trafik som ändå flöt fram i måttliga 70 knyck.
Chassit imponerade också stort på mig. Bilen är hela tiden sportigt stum men slår aldrig hårt eller ger ifrån sig några knarr eller andra ljud. Styrningen är direkt och sådär tung och precis som man vill ha den.
Ute på kurviga snabba vägar känns Boxter S helt neutral och den låga tyngdpunkten som en boxermotor ger ihop med breda N-märkta däck kan bli farlig om man inte har ett omdöme.. Läs: Den kränger inte, den studsar inte, den sitter f*nimig som klistrad mot vägen!
Motor, Ljud, Växellåda och Chassi får ihop 40 av 40 poäng.
Summering av Porsche Boxster S
Porsche må vara en dyr bil som inte går att använda till så mycket annat än att köra med men.. jädrar vad bra den funkar till just detta!
Förra 991:an tog död på mina fördomar om att en 911:a måste vara luftkyld för att låta rätt. Denna Boxster tog död på mina fördomar om att en röd cab inte kan gå som en sportbil..
Läs gärna mina äldre och nyare inlägg taggade med #Porsche.
Generellt ogillar jag röa bilar men denna var ju riktigt snygg. Men hade jag dessa pengar skulle jag välja en BMW Z4 med 3,5 liters sexan före boxern.
Tack, uppskattar era kommentarer som en kamel uppskattar vatten efter en vecka i öknen! :D
Innan jag började blogga så lånade jag faktiskt en Z4:a ett par dagar men det var ingen 35a så den måste jag självklart kvittera ut för ett jämföra med boxster test ;)
Helt sjuk bil. Hade älskat att ha en sån här som lekbil. Och även om Z4:an är riktigt läcker så är den helt enkelt ingen Porsche. Det känns lite som att man då köper toppmodellen av en billigare bil, istället för den dyra bil rakt av som en Boxster är.
Z4 sDrive35i har förresten en 3,0-liters sexa, inte 3,5.
Tack D för volymrättningen ;)
35i och 35is har nästan exakt samma grundpriser som Boxster och Boxster S..
Min fördom mot Z4 är att den är lite av en glidarbil och ingen räcer, kanske måste dra på mig toppluvan igen å testa om det stämmer..
Gör det!
Du verkar ju har några att växla mellan.. :-)
/M
Yep, kallt med keps ju.. ;)