-->

Test: Camaro Coupé SS/RS/LS3

Chevrolet Camaro har nästan alltid varit en kaxig bil och jag har personligen klassat den som snäppet tuffare än märkessyskonet Corvette.

Skrev nästan för under 90-talet var Camaro inne på Generation 4 och den var allt annat än kaxig och tuff (skulle säga att alla muskelbilar denna tid mest såg ut som tvålkoppsformade klenisar).

Men första generationen Camaro som såldes 1967-69 var i alla fall en grymt läcker muskelbil och dagens retro-modell flörtar en hel del med originalet från 1967.

Front-Camaro-SS-Coupe-LS3-Striped-2013

Detta inlägg ska handla om Generation 5 av Chevrolet Camaro SS Coupe 2013 som jag har långtestat och vi börjar väl med exteriören.

Front-Camaro-LS3-Headlights-Dark-

Exteriör Retro Camaro 2013

Retrofronten utstrålar muskler! Huvens överhäng är som en arg rynka i pannan och de lysande ringarna i hörnen är som ett par lika arga, kisande ögon.

De vita strecken på huven (kostar 5000 extra) markerar upphöjningen där på ett trevligt sätt. Den enda detaljen jag inte riktigt kom överens med var den kraftiga V-båtformen på frontens nedre halva.

Camaro-SS-Coupe-LS3-Gen5-Blue-2013-Swedish-Sunset-

Camaron är 4,9 meter lång och 1,9 meter bred mellan ytterspeglarna.

Rear-Camaro-Coupe-2013- 6.2L-LS3

Även bakdelen på Camaron har attityd! Den är snygg, bred, fet och helt befriad från massa tramsiga vinklar och överflödiga kromlister.

Bakljus-Camaro-Coupe-2013

Snygga baklampor av LED modell som hade kunnat bli ännu snyggare om inte dioderna varit så markerade i de inre vita "ringarna".

Camaro-Brembo-Bromsok

20" Fälgar är standard men dessa kromade är tillval för 5000 SEK.

Mätare-Instrumentering-Camaro-Generation-5

Interiör Retro-Camaro

Kapitlet interiör handlar rätt mycket om hård plast och enkla raka retro-linjer. Ratten är en rätt spinkig stor sak för att sitta i en sportbil men döm den inte för fort. I praktiken var den trevlig att hålla i och den förmedlade dessutom en bra känsla och precision utan mittlägesslapphet.

Front-Back-Seat-Förarsäte-Camaro-2013-Gen5

Förarstolen såg enkel ut vid första anblick men hade tillräckligt med sidostöd och ett fungerande nackstöd så jag ger den fullt godkänt!

Takhöjden i Camaro är lite begränsad och med förarstolen i botten så slog jag ändå skallen i (det mjuka) taket en hel del. Du bör nog inte vara längre än 185-190 cm.

Provsatt även baksätet men där ska man inte vara mer än 170 cm och som ni ser så är bilen registrerad för totalt fyra personer.

AC-Reglage-Camaro-2013

Jag gillade de stora gummivreden i mittkonsolen och mig störde det inte heller att bilen endast hade manuell AC, precis som i vår Polo.

Retro-Mätare-Manuell-Växellåda-Camaro-LS3-Gen-V

Fyra belysta mätare för bl.a. oljetryck väckte massa minnen, såna mätare hade jag också i min första bil (fast de var runda). :D

I bilens hemland USA ingår dessa mätare i RS paket och i samma land betyder SS (Super Sport) att bilen bl.a. har Brembo bromsar och den större V8:an som denna provbil har.

Svenska Chevrolet tar endast in Camaro's enligt SS/RS specifikation som dessutom har ett styvare "Europa" chassi.

Stereo-Camaro-Aux-mp3

Multimedia

Den 7" stora multimediaskärmen med backkamera och radio var rätt basic men smälte in bra i resten av interiören. Funktionen var det inte heller något större fel på.

AUX och USB anslutningar fanns under armstödet och de skrev jag om i detta tidigare inlägg (länk).

Head-Up-Display-Camaro-2013

HUD - Heads Up Display

Vad ska vi säga mer innan vi startar upp sexlitersmotorn, jo att bilen även hade HUD (head up display) som du kunde justera i höjdled samt ändra vad den visade för information.

HUD-Camaro-2013

HUD funktionen var kanon men grafiken (gäller även färddatorn) var lite väl retro för min smak..

V8-6.2-Litre-Camaro-LS3-2013

Drivkällan - En V8 på 6.2 Liter

Nu till bilens huvudämne Motorn! En 6,2 liter stor V8:a (6162 cm3) som kramar ur sig 432 hk (5900 varv) resp. 569 Nm (4600 varv) och ger den stora bilen en 0-100 acceleration på 5,2 sekunder.

Motorn heter LS3, har två ventiler per cyl. och sitter även i vissa modeller av Corvette.

Provbilen hade en sexväxlad manuell låda som var bland de mest trögväxlade lådor jag provat men efter ett par dagar var vi kompisar.

Väljer man automatlådan får man lägre effekt (då en L99 motor) men även en teknik som stänger av fyra cylindrar när de inte nyttjas.

Chevy-Camaro-ESP-Tävlingsläge-Burnouts

ESP gick att koppla ur i två steg. Det andra helt-OFF läget kallade bilen för tävlingsläge, då klagade däcken vid varje kurva och start.

Vill man i detta läge bränna gummi så har Camaron differentialbroms och ritar därför jämna fina streck..

Körglädje Retro-Camaro

Hur går en retro-Camaro då? Jag skulle säga ÖVER förväntan! Den stora sugmotorn är snäll som ett lamm och kraften kommer sakta men säkert utan någon ketchupeffekt.

Man skulle kunna tro att en stor V8:a har kraft i överflöd men kör man Camaron i 80-90km/h, har sexans växel i och stämplar fullt händer absolut ingenting. Växlar du däremot ner till fyran och gör om samma högerfotsrörelse så pratar vi en helt annan reaktion.

Bilen har individuell fjädring (glöm bladfjädrar) och en rätt sofistikerad fyralänkad hjulupphängning. Dessutom är bilens tjänstevikt inte sådär tokhög utan 1769 kg är fördelat 51,6% fram 48,4% bak.

Camaro-275-bredd-Bakdäck-Grepp-20tum

Lägg till rejäla mackor till däck (245/45 fram, 275/40 bak) och ett rätt styvt chassi och du har en riktig körglad och lättkörd bil med ett makalöst grymt V8:muller..

Turn-Lignt-On-Striped-Camaro -Coupe-2013

Camaro Förbrukning

Min högerfot fick bilen att dra 1,76 liter per mil i snitt och det var inte så farligt med tanke på att jag framkallade mullret ofta. Enligt fakta-bladet ska bilen dra 1,4 liter i snitt (Camaron är alltså inte direkt en miljöbil med sina 329g/km) och 2 liter/mil i stan.

På 90 väg, med sexans växel och farthållare är det inga problem att få bilen att gå under litern, testade detta själv under en dryg 10 mil lång motorvägsetapp.

Svenska grundpriset för en manuell Coupe är 387.000:- och under de första tre åren har du både nybils (10'000 mil) och vagnskadegaranti.

Camaro-Inferno-Orange-svarta-Rally-Stripes

Ovan ser ni min Camaro som hade fått färgen Inferno Orange med svarta stripes. Jag hade köpt svarta eftermarknadsfälgar och släppt ner karossen typ 1" (notera tum) för att få till rätt stuk.

Slutsummering

Slutsummeringen blir att Chevrolet Camaro är en ärlig muskelbil som tål att köras även när det svänger. Med ärlig menar jag att den inte försöker vara något annat än just en Amerikansk muskelbil. Även om de klassiska muscle-cars bilarna från 60-talet har en annan charm så har dessa moderna retromodeller en mycket bättre krocksäkerhet, bättre driftsäkerhet och så kommer de med tre års garanti, det kan vara värt mycket om man hellre kör än mekar.

Dela/Kommentera gärna inlägget om du gillade det och vill du läsa fler liknande inlägg så hittar du dem under arkivtaggen #Coupe.

0 Besökare har kommenterat :