-->

Bankörning med Original Golf GTI Mk7 DSG & DCC

En Volkswagen Golf GTI bör klara lite lättare banracing out of the box för att få kallas "GTI" (min egen personliga åsikt) och därför fick min långtestbil hänga med på GTIklubbens sista banträff för 2013.

Vit-Golf-Mk3-M7-GTI

Alla Svensksålda Golf GTI:er är den starkare "Performance" modellen med 230hk och 350Nm (samma vrid som förra Golf R generationen).

Performance innebär även att skivorna är större och ventilerade, 340 mm fram och 310 mm bak.

Lättare, starkare, kralligare bromsar och ny diffbroms (XDS+). Allt detta låter som ett kanonrecept för en kul modern GTI på bana!?

Golf-GTI-2013-Mk7-230-Performance-ESC-Sport-ASR-Antispinn

Dags att testa! Ställer bilens DCC-chassi och DSG-växellåda i Sport och ger mig ut på ett par uppvärmningsvarv.

Antispinn på bana är ingen hit och på nästa körpass körde jag med den helt av eller i mellanläget ESC Sport och då blev bilen genast mycket mer "hungrig" ut ur kurvorna men utan att framvagnen spann bort all effekt (tack vare nya XDS+ diffen?).

De större performance bromsarna var lysande, den snabba precisa styrningen likaså helt perfekt men chassit hade gärna fått vara hårdare i DCC Sport läget.

DSG växellådan fungerade bäst om man växlade den med manuellt med paddlar eller spak. Jag körde den ändå mycket i automatiskt Sport läge för att testa. Då tvekade den ofta och valde för hög växel genom kurvan och när det var dags att kliva på gasen igen var lådan tvungen att byta kugg.

Trots att bilens vikt sjunkit sedan Generation 6 känns bilen ändå lite tung och klumpig på en knixig racingbana som Gelleråsen. Golfen har helt enkelt blivit lite för stor genom åren för att kännas helt smidig tycker jag.

Tjänstevikten på 1400 kilo pressade gatdäcken hårt i kurvorna och när man stämplade fullt ut på långa rakan så hade det varit skönt med lite mer tryck i ryggen men nu är jag accelerationsskadad och får aldrig nog. Faktabladet säger i alla fall 0-100 på 6,4 sekunder.

Varma-Gatdäck-Bana

Slutsummering av Bankörning 
Välj däck med hårda stommar (sidor) som har bra grepp, kör bilen manuellt med paddlar och utan antispinn så har du mest glädje av nya GTI Mk7 runt en racingbana.

Vet du med dig att du ska köra mycket bana med din GTI Mk7 redan innan köpet, välj då en manuell (något lättare) bil som du sedan optimerar med ett lägre och hårdare chassi (skippa alltså DCC).

0 Besökare har kommenterat :