Jag skrev lite fakta om #Snowareg strax före årsskiftet och nu har jag faktiskt fått göra ett eget test och fått provköra den på en stor öppen plats med massa snö.
Förhållningsregler
Instruktionerna från Volkswagen Sverige var att inte svänga fullt för att banden inte skulle ta i och att hålla hastighetsnålen under 90 km/h (64 km/h verklig fart) samt att man endast skulle köra på det oplogade området på sjöisen.
Mullrande Tomgång
Den stora dieseln-V8:an mullrade mysigt vid tomgång men så fort man fick rull på ekipaget över det tjocka snötäcket så lät det mest från Mattracks-banden inne i bilen.
Snowareg tog sig fram över halvmeter djup snö som ingenting men den var inte alls villig att sladda i djupsnön och jag ville ju inte skada bilen så svängarna blev stora.
Snön från banden sprutade upp på vindrutan och det blev inte riktigt den adrenalin-upplevelse man hade hoppats på.
Sladdrig Utanför Djupsnö
Hade gärna velat testa Snowareg på den plogade delen av isen och just testa hur hal den hade varit då. Pratade med Snowaregs pappa lite dagen innan provkörningen och han berättade att den knappt går att köra på plogad väg/is eftersom banden är rent gummi.
Jag tror honom men hade ändå varit kul att testa monstret i lite mindre snödjup men jag förstår att VWSverige är rädd om sin fina PR-kärra.
Kanske Hårigast Utanför Bilen?
När man efteråt stod utanför bilen och såg andra motorjournalister bränna iväg reste sig håret på armarna däremot. Där utanför kändes accelerationen, det vinande metalliska ljudet, snön som yrde och isen som vibrerade under ens fötter. Skulle också kunna vara så att andra inte stirrade lika blint på att hålla hastighetsnålen under 90 som jag gjorde men jag kastar inga bittra anklagelser åt några håll.. ;)
Ett fantastiskt bra PR-bygge är Snowareg hursomhelst för precis ALLA gillar bilen oavsett om man är bilfreak eller inte och det var en sann ära att få ta den på en liten (odramatisk) provtur.
Läs gärna mitt andra Faktainlägg kring Snowareg (direktlänk) där jag skriver om ifall Snowareg är registrerad för att köras på väg som den är, om tidigare versioner och om själva ombyggnadssatsen med larvfötterna..
Mina andra mer normala automobiltester hittar du här: #Biltester.