Olika Bredd På Nya Vinterdäcken Fram/Bak

Satt på huk vid macken och fyllde på luft i däcken och läste på däcken fram.. 235.. vänta, vadå 235? Ska det inte vara 225 runt om?

Gick sedan bak å fyllde på. Hmm, 215 stod det där.. Men va i helv har de krängt på olika breda däck fram och bak på vinterhjulen och jag hade självklart lyckats sätta båda "bakhjulen" fram!

215-fram-235-bak-Cross-Touran

215x50T17 + 235x45R17

Det SKA ju vara så på just Cross Touran, 215 fram och 235 bak men på sommarhjulen satt det ju 225 på alla fyra så jag kollade inte detta alls på vinterpuckarna, bara att rotationsriktningen blev rätt.

Lyftpunkter-Bil-Garagedomkraft-Original

Test av Bilens Originaldomkraft

Jaja, lite extra kroppsarbete är aldrig fel och nu fick jag testa bilens originaldomkraft och lyftpunkter också, bara eh.. trevligt..

Lyfte först bak med garagedomkraft, sedan under karossen fram där det är förstärkt och där man ska lyfta och det var ju nästan enklare med originaldomkraft (ny och insmord = gick lätt å veva) då det var förberett för den.

Cross-Touran-Bredare-Däck-Bak

Ogillar starkt detta Däcktrams!

Gillar INTE alls att det är olika bredd fram/bak eftersom det förhindrar rotation och tillför absolut inget på en framhjulsdriven bil, bara dumt!

Vi vet ju att bilen känns bra med 225:or runt om så om 235:orna slits snabbare kommer de att ersättas av smalare 215 gummi så att det blir same-same runt om även vintertid.

Vill du läsa fler liknande inlägg, kika gärna i arkivet under #Wheels.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Följ eller kontakta mig gärna via Instagram.