Test: Kia Cee'd SW CRDi (DCT+GT Line)

Jag inleder direkt med att säga att jag inte har någon lång gedigen erfarenhet av märket Kia. Det första jag associerar märket med är låga priser och långa nybilsgarantier på 7 år.

Detta test av Kia Cee'd GT line får därför inleda min karriär som biltestare av detta märke! :)

LED-Kia-Ceed-GT-Front

Test-Kia-Ceed-GT-Line

Exteriör [FF]

Tycker exteriören/utsidan är helt ok, inget märkvärdigt åt varken det positiva eller negativa hållet utan en helt ok, lagom stor kombi.

De fyra LED-lamporna i frontens båda nedre kanter stack ut på flera sätt, de och låtsasdiffusorn samt de extra fina utblåsen bak ingår i GT Line paketet.

Framsäten-Förarmiljö-Kia-Ceed-GT

Baksäte-Kia-Ceed

Interiör [FF]

Interiören är också helt OK. Inget man direkt retar sig på men det är mycket knappar överallt och det känns billigt.

Men så är det också en lågpriskombi så med det i åtanke ger jag interiören betyget FF, alltså godkänt.

Baksätet var dessutom otippat rymligt, ovan visar mina knän bakom min förarstol inställd för 186 cm.

Knappar-Kia-Ceed

Drivlina [FF]

Motorn var en diesel på 1,6 liter, 133 hk och 285 Nm.

Växellådan var automatisk, en sjuväxlad DCT som på Kia språk betyder "Dual Clutch Transmission" alltså en dubbelkopplingslåda som är byggd för att tåla maximalt 300Nm.

Man luras kanske lite av tillägget "GT Line" och tror att detta är en sportigare kombi (en s.k. #KFR) och det är den verkligen inte, 0-100 går på 10,9 sekunder och bakom den knappövertäckta ratten hittar man snabbt en lugnare körstil.

Kör man bilen städat levererar den komfort och bilens deklarerade förbrukning på 4,4 liter per 100 km blandad (EU-robot) körning är inte heller fel om den nu stämmer.

Hög Släpvagnsvikt [FFF]

En trevlig sak med Cee'd är att den har en ovanligt hög dragvikt för släp när man bara har B-körkort. Hela 1560 kg vilket innebär att du kan hyra ett 1500 kilos bilsläp och dra en lätt hobbybil lagligt till banträffen, t.ex. min gamla banbil Golf Mk1 GTi. :)

Ekonomi [FF]

Provbilens skatt var däremot relativt hög tyckte jag (1311:-/år) och jag kan inte riktigt förstå varför eftersom utsläppen enligt bilregistret ligger på låga 115 g/km.

Eftersom "GT Line" inte går att bygga på Kia's hemsida ännu så vet jag inte heller hur mycket den kommer att kosta. Gissningsvis runt 230' med provbilens diesel och den nya sjuväxlade DCT-lådan.

Den billigaste versionen av Cee'd SportsWagon är just nu en 1.4 CRDi Diesel på 90 hk och manuell låda med grundpris på 174.900. Även den klarar duktigt tunga släp, 1590 Kg med ett vanligt B-kort.

Summering

Hittar inga större brister på Kia Cee'd SportsWagon GT Line men den höjer inte pulsen märkbart heller så jag hade inte köpt en GT Line utan valt en enklare Cee'd SW version, med bättre ägandekostnader.

Varför inte vänta tills en förmånlig kampanjbil med vinterhjul dyker upp och sedan utnyttja den trygga långa nybilsgarantin (läs ändå det finstilta, har hört bilägare med trasig AC som biltillverkare kallat för slitageskada efter bara ett par år, gäller inte specifikt Kia).

Äger du en Cee'd, eller är spekulant på en, kommentera gärna!

Du hittar "tyngre" biltestinlägg i mitt arkiv under #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Unknown sa...

Jag äger den ovannämnda bilen, är mycket nöjd! Inte den snabbaste bilen men behaglig att köra och billig att äga/köra!

FixarFarsan sa...

Kul att du är nöjd! Kia Cee'd SW är nog inget dumt val alls om man vill ha mycket komfort för lite pengar!