-->

Test: Mustang V8 GT & 2.3L EcoBoost

Ford Mustang med 2.3 liters turbofyra, nej det är inget skämt! Det finns en sådan EcoBoost-modell. Jag testade den först i ett par dar och direkt efter lånade jag den klassiska GT modellen med 5.0L V8.

Test-Mustang-V8-vs-EcoBoost-2016

#Inköpspris

Vi börjar med att jämföra inköpspriset på Ecoboost kontra V8 GT.

Den täckta karossen heter Fastback och en sådan manuell bil med 2.3L EcoBoost turbomotor börjar på 346.400:-, med 5L V8 392.400:-.

Skillnad i grundpris är alltså 46.000:- vilket känns skäligt utan att ens ha startat bilarna. V8 GT har även större bromsar fram från Brembo.

Den dyraste Mustangen är "glidaren" V8 GT Cabriolet med Automat, den spinner iväg till 446.400:-. Utöver grundpris så tillkommer inte så värst mycket extra som på många andra bilar, en metalliclack kostar 6400:- extra (förutom färgen "Triple Yellow" för 11.700:-).

Mustang-Recaro-Säten

#Recarosäten

Riktigt sköna och SNYGGA Recaro Sportsäten fram finns också som tillval för 16.400:-. De ställs in helt manuellt och känns lite mer "race".

Standard-Seats-Mustang-2016

#Originalstolar

Även original-stolarna (ovan) är fullt godkända med bra sidostöd så Recaro är "lite utöver det vanliga".

Mustang-Inredning-Knappar

#CustomPackage

Ett s.k. "custom paket" kostar 22.800:- och ger navigator, 12st högtalare, säten med kyla/ventilation (gäller ej Recarostolar) samt att det finns möjlighet att välja till svartlackerat tak och få stripes på huven för några lusentappar extra.

Men nu lämnar vi optionerna och går över till exteriören tycker jag.

Mustang-EcoBoost-2016

Orange-Mustang-Fastback-Test

Tänk ovan bil med svartmålat tak, skulle nog passa som en smäck!?

Mustang-GT-V8-Front

Mustang-V8-Rear-End

#Exteriör

Det är inte mycket som skiljer en EcoBoost mot en GT, inte om man står på håll i alla fall. Går man närmare ser man att GT har en tuff läpp fram, lite annorlunda grill och att den stegrande hästen är ersatt med ett GT emblem bak.

Oavsett Ecoboost eller V8 under huven så är Mustangens kaross en fullträff rent estetiskt. Bilen är stilrent designad, karossen är bred, stor, sjukt maffig och har snygga coola lysen runt om och det går att få karossen i många kraftfulla kulörer!

Bilen utstrålar klassisk Musse samtidigt som designen är 2016 och det enda som inte tillför något extra tycker jag är den karossfärgade diffusorn nertill bak, den hade gärna fått vara mörk enligt min smak!

Alltså en grymt maffig, modern muskelbilskaross med riktigt snygga standardfälgar oavsett vilka man väljer!

Mustang-2016-Ratt-Mätare

Mustang-Kvalite-Inredning

#Interiör

Interiören är en mix mellan retro-muskelbil och delar från andra moderna Ford modeller. Navigator/skärmen är samma som i Mondeo och S-Max t.ex. men den känns helt ok.

Mustangen har kanske inte den lyxigaste inredningen men allt känns rejält och fungerar precis som man förväntar sig.

Barnstol-Bak-Mustang-V8

#Barnstolar

Nu har mina grabbar växt ur sina bakåtvända barnstolar hela bunten men femåringen ville absolut sitta i sin framåtvända stol i baksätet en dag så vi knökade in den där och då såg han faktiskt ut genom de små bakrutorna.

Att fälla framsäten och kliva i/ur baksätet gör man helst bara i nödfall eftersom framstolarna måste fällas/dras framåt och sen tvärtom varje gång någon ska i och ur baksätet = bökigt!

Mustangen är ingen vidare praktiskt familjebil med andra ord men säg den Coupé som är det?

Mustang-V8-GT-2016-Familjebil

Mustang-Drar-Blickar-Till-Sig

#oAnonym

En orange Mustang med V8:a syns och hörs så köp inte en sådan om du INTE vill ha uppmärksamhet. Alla som passerar och tittar, flera har åsikter men de flesta är positiva och lite småavundsjuka men sen finns det ju även de fotbollsmorsor som tycker man är ett miljösvin! ;)

Mustang-Med-2.3L-EcoBoost

#Drivlina

Om utsidan på GT och EcoBoost är lika så är det desto mer skillnad på drivkällorna. På pappret är det inte så värst stor skillnad, inte när man kollar på effekten i alla fall. Men Innan vi pratar om varje motor för sig så måste jag nämna den manuella sexväxlade lådan. Den korta växelspaken är knubbig och växlingarna är rejäla. Känslan är metallisk och det känns att lådan sitter rakt under spaken!

#Ecoboost

Imponerande 314 turbohästar tas ur 2.3 litersmotorn EcoBoost mot 418 sughästar ur 5.0 liter V8. Tyvärr är karaktören på EcoBoost inte alls kul under 3000 varv och det liksom totalt utplånar all lust att välja denna motor oavsett hur mycket pappershästar den presterar.

Hade motorn låtit mer ettrig, smattrat eller "puttrat" lite mer eller ja på nåt annat sätt visat att "här är jag och jag har 314 hästar" redan på tomgång så hade jag inte dissat den men i verkligheten så rasslar den och låter ack så tråkig tills man kommer över puckeln runt 3000 rpm. DÅ är den helt OK och ger både ljud och bra knuff men nä, dess ljudbild måste göras om totalt!

Endast 10 av årets ~125 sålda Mustanger i Sverige var en EcoBoost.

Summering-EcoBoost-GT-V8

#V8

Kontrasten är enorm när man parkerar den knallröda EcoBoosten och kör därifrån med den orangefärgade GT'n med recarosäten.

När man väcker den 5 liter stora V8:an med den lilla startknappen så väcker man även bilsjälen i en till liv. Ett magiskt motorljud och trots att V8:an inte har urkraft den heller direkt från tomgång så njuter man ändå bara för att den låter så maffigt.

#Chassi

Mustangen klarar rätt aktiv körning även när det svänger. Bilen känns inte så värst tung heller och det är en bra balans (kika gärna på filmen längre ner). V8 modellen väger lite mer men sugmotorns effekt och större vrid är snäppet lättare att jobba med när det ska bromsas, växlas ner och gasas ur kurvan. Chassit var inte alls stötigt eller för hårt och karosshöjden var perfekt!

Mustang-Förbrukning-V8-vs-EcoBoost

Mustang-Faktablad-Förbrukning-Effekt

#Förbrukning

EcoBoost-motorn skall enligt faktabladet dra 0,8 l/milen vid blandad körning, det är lite väl optimistiskt kanske. Min sluttankning visade 1,3 liter per mil.

V8:ans färddator stod på 1,4 liter milen (långmätning) när jag tog över bilen och efter min sista tankning räknade jag ut att den dragit 1.7 l/mil under mina testdagar.

Med tanke på att motorerna varvades väldigt friskt så är V8:ans förbrukning inte så farlig, den känns faktiskt mycket mer "ärlig" än turbomotorns 1,3 liter per mil.

#Prestanda

EcoBoost gör 0-100 på 5.8s och V8:an gör samma sprint på 4.8s så på pappret presterar EcoBoost väldigt bra med tanke på att motorns volym är mindre än halva V8:ans och att bilen ändå väger cirkus 1,7 ton. (Ecoboost har tjänstevikten 1655kg och V8:an 1720kg).

#MustangFilm

Ovan ser ni lite videomaterial som jag tidigare publicerade på bloggens youtube kanal. Filmen ger kanske lite känsla för hur de båda bilarna lät och gick.

CHEVROLET-CAMARO-1973

Summering av Mustangerna

Det är synd att EcoBoost-motorn inte hade ett råare, rappare motorljud från det att man tryckte på startknappen. En muskelbil MÅSTE låta rätt. Det behöver inte vara klassiskt V8 muller men det måste vara ett ljud som matchar det tuffa yttre.

Summeringen blir att V8 GT är den Mustang jag skulle köpa trots att V8:an drar soppa som 2-3 vanliga personbilar. Fast jämför man med rökmolnet och bensindoften när grannen startar sin trimmade Camaro från 1973 så kan man nog köra en Mustang V8 årsmodell 2016 med relativt gott miljösamvete.

Ford lämnar 5 års garanti (eller 10000 mil) på Mustangen så vill man ha fem roliga och problemfria år i en modern muskelbil utan att bli helt ruinerad så är Mustang V8 GT ett bra val.

Vill man sen klimatkompensera så kan man alltid cykla till jobbet i veckorna och köra modern muskelbil på helger och kvällar..

Läs gärna fler av mina #Biltester eller inlägg taggade med #Ford.

2 Besökare har kommenterat :
projektledarna sa...

Kollar på att köpa en ecoboost just nu! Men alla gnäller på ljudet, så tänkte att jag köper annat slutför från cjpony, får ut lite mer hästar och råare ljud! Eller är detta en dum idé?

FixarFarsan sa...

Jag skulle aldrig köpa en Mustang utan V8, är så pass gammaldags av mig! :)