Test: Mitsubishi Pajero Business

Dags att summera årets första testbil: Mitsubishi Pajero Business.

Test-Pajero-Recension

Test-Mitsubishi-Pajero-4x4

Reservhjul-Pajero

Pajero - Exteriör

Den snygga karossen utstrålar arbetsvillig terrängbil lång väg.

När man beskådar bilens utsida ser man även provbilens enda tillval, metalliclacken som heter "Silky White" (+5400:-). Metalliclack är alltså det enda tillval du KAN göra när du beställer en Pajero 2017.

Därmed är allt som syns i detta inlägg och på mina videoklipp kring denna 2,5 ton tunga (tjänstevikt) bil standardutrustning och ingår i grundpriset 449.900:-.

På utsidan ser man lite av den långa listan standardutrustning i form av 18" hjul med 60-profilsdäck inkl. fullstort reservhjul. Ett manuellt delbart drag som man kan dra upp till 3500 kg med (se video där jag ger mig på att montera det) samt Xenon-ljus och tonade rutor.

Ratt-Knappar-Pajero

Pajero-Radio-Mittkonsol

Pajero - Interiör

Öppnar man dörren och kliver UPP i bilen så möts man av en ratt fullproppad med knappar och en rätt klassisk japansk bilinredning av den något äldre skolan. Färddatorn är lågupplöst men den vägs upp av en modern pekvänlig multimedia-enhet som både klarar DAB radio, visar backkamera och har stöd för HDMI, Bluetooth och CarPlay.

Provbilen hade ljus skinnklädsel (standardalternativ B är att välja svart skinn) och ett stort panoramatak. Klimatanläggning fram och extra AC reglage i baksätet, klassisk farthållare, elhissar, handsfree, parkering och regnsensorer..

Man sitter högt i Pajero, man har bra sikt och det är E X T R E M T luftigt och gott om plats på alla ledder inne i kupén. Sittplats 6+7 (visar deras uppfällning och gör provsittning i videon längre ner) har dock lite begränsad yta på längden.

Öppna-Tanklock-Pajero

Hur Öppnar Man Tanklocket?

När jag skulle tanka bilen första gången fick jag inte upp tanklocket och var tvungen att fråga instruktionsboken. Knappen som öppnar tanklocket sitter dold under ratten.

Ratten som för övrigt endast är ställbar i höjdled vilket gör att man kan ha lite svårt att hitta den allra bästa sittställningen i Pajero. Jag fick t.ex. kompensera med att ställa ryggstödet rakare upp än jag brukar ha. Ingen showstopper men det märks på dessa små detaljer att Pajeron som modell har några år på nacken.

Pajero-Lågväxel-Automat-Mitsubishi

Pajero-Underredsskydd-Tjock-Plåt

Pajero - Drivlinan

Drivlinan är förvald i Pajero Business, alla får en 3.2L stor commonrail diesel som knattrar fram 190 hästkrafter och 441 Nm. Dessa levereras till hjulen via en klassisk automatlåda.

Terrängbilen har en mekaniskt urkopplingsbar framhjulsdrift för snålare motorvägsmil, ett vanligt AWD läge och två 4x4 lägen med spärrad centraldifferential där ena har lågväxel. I lågväxel-läget kan du även låsa bakdiffen med en knapp. Att växla mellan dessa lägen gör man enklast med automaten i neutralläge och sedan kanske man får hjälpa med lite lätt rull för att kuggar lättare ska "klonka" på plats.

Motorn har gott om kraft och även om bilen på pappret gör 0-100 på 11 sekunder och har en toppfart på 180 så känns den ändå inte alls slö utan den klarar lätt att hålla jämna steg med Stockholmstrafiken. Ute på motorväg dundrar den fram och färden är då riktigt bekväm tack vare hög profil på däcken.

Automaten är femväxlad och matchar motorn bra. Hela framfarten blir mer harmoniskt terrängbilseffektiv än SUV-komfortabel om ni förstår hur jag menar?

En grymt robust och mekanisk känsla i hela drivlinan som dessutom skyddas undertill av tjock "pansarplåt" ända från fronten. Ni som kikar på off-road videon längre ner kommer se hur lätt Pajeron tar sig runt en snötäckt crossbana så den är en ÄKTA terrängbil direkt från fabrik!

Markfrigång-Mått-Pajero

Pajero - Terrängkörning

Pajero har en markfrigång på 21 cm, bilen klarar 35 graders klättring, vadar i 70 cm djupt vatten och ovan video visar mina off-road tester på en stängd MX bana. :)

Pajero - Testvideo

Körde Pajeron mycket under testveckan och den fungerar både till en stor familj OCH som duktig terrängbil men helst ska du dock ha båda dessa krav för att den ska komma till sin rätt.

Kika gärna på videon ovan där jag bland annat visar säten/interiör, dragkroksmontering och hur man gör om bilen till 7-sits samt lite annat löst svammel. :)

Toyota-Landcruiser-V8

Pajero - Summering

Land Rover och Land Cruiser är Pajerons främsta konkurrenter men utrustar du alla tre till samma nivå som Pajeron så blir den sistnämnda den mest prisvärda.

En terrängbil ska man inte köpa överhuvudtaget OM man inte har nytta av dess duktiga terrängegenskaper anser jag. Att köpa en 2,5 ton tung bil som drar minst 1 liter diesel per mil (min sluttankning stannade på 1,33 l/mil) och har en årsskatt på 8000:- UTAN att behöva dess bruksvärde är bara dumt.

Har du däremot nytta av lågväxel och kanske även behöver dra tunga släp i dålig terräng/snö eller bara behöver komma fram med din familj där det knappt finns vägar så är #Mitsubishi Pajero ett riktigt bra val som du kommer trivas i oavsett årstid eller väderlek.

Läs gärna mina andra #Biltester eller hoppa direkt till #SUV (där även detta inlägg arkiveras trots att Pajeron är en terrängbil).

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :