Har Nya XC60 Luftfjädring / Four-C?

Alla internetmedier som skriver om bilar har nog de senaste dagarna publicerat massa pressbilder och tekniska fakta om nya Volvo XC60.

Jag ska inte rabbla en massa fakta ur pressmaterialet idag utan har en egen vinkel (som ingen annan verkar lagt något krut på) på nya XC60 men först ska vi ändå kolla in lite pressbilder på underverket..

The new Volvo XC60

Nya XC60 - Front

Fronten är lik storebror #XC90 men den är något rundare/nättare och arvet från föregående XC60 känns faktiskt igen.

Otroligt snygg front tycker jag!

The new Volvo XC60

Nya XC60 - Bakifrån

Att dra in lampornas nederdel inåt och göra bakluckan bredare under glaset känns bara onödigt. Detta designelement stör annars grymt fina linjer men storebror har en ännu snyggare akter anser jag.

Nya-XC60

Nya XC60 - Sidoprofil

Den gamla kilformade sidoprofilen från föregående XC60 känns faktiskt igen (se sista rutan och C-stolpen) men nya XC60 hade blivit ännu snyggare om alla sidorutorna hade följt samma linje nertill anser jag.

The new Volvo XC60 - T8 powertrain

Nya XC60 Får Luftfjädring/Four-C

XC60 får en massa trevliga drivlinor (ovan ser ni hybriden T8) men det allra bästa är att Volvo valde att ge nya mindre XC60 samma typ av höj/sänkbara luftfjädring med Four-C som på storebror XC90.

När jag skriver detta gick det inte att bygga nya XC60 på nätet ännu men räkna med att luftfjädringen (inkl Four-C) kommer kosta runt 25-27.000:- extra.

Ett tillval som du absolut inte ska snåla på om du ändå bygger en fullutrustad XC60! Luftfjädring ger en helt annan komfortdimension eftersom systemet kompenserar en fullastad bil eller när du drar tunga släp. Dessutom kan du höja och sänka karossen beroende på var du kör.

Tillvalet luftfjädring gör att jag klassar nya XC60 som en äkta liten SUV men jag återkommer med ett fylligare inlägg när jag själv fått långtesta modellen! :)

Läs gärna mina tidigare inlägg taggade med #Volvo eller #SUV.

0 Besökare har kommenterat :