Har med spänning följt bilder, nyheter och tester av nya Volvo XC90 på nätet och nu har jag själv testat dieseln D5 och bensinaren T6.
Båda testbilarna hade 8-växlad automatlåda, samma lyxiga inredning och utrustning så jag skriver om båda bilarna i samma testinlägg..
Fortsätter med mitt tre-F-betygsystem. Ett F betyder underkänt, två FF godkänt och tre är samma sak som TOP NOTCH! ;)
Exteriör [FFF]
När man bygger nya XC90 på nätet får man välja mellan Inscription eller R-Design stil, båda testbilarna var Inscription.
Volvos gamla design känns igen från denna bakre vinkel fast den har ju såklart fått en nyare modernare uppdatering, snyggt!
Hade dragkroken synts hade jag direkt kunna säga att nya XC90 får dra 2,7 ton tunga släp med den, men jag säger släpvagnsvikten ändå.
Inscription ger en "bling bling" look, t.ex. den stora kromade grillen och alla inlägg av krom samt de ljusa 20-tum stora standardfälgarna.
En R-Design har svart grill, mörka fälgar och mörkare inredning.
Dynamic-Sport-Låg
Bilen är nästan 5 meter lång och 214 cm mellan ytterspeglarna men de har lyckats bra med designen tycker jag och den känns slank.
På ovan bild ser ni luftfjädringen sänkt i botten och skärmen ligger personbilsnära de stora 21-tums fälgarna (tillval).
Off-Road-Hög
På denna ser ni bilen i sitt högsta Off-Road läge, skillnaden i höjd känns mycket mer i verkligheten.
Gillar man inte provbilens lite skumma skärmkanter så kan man välja ett paket som ger en mer robust look och "hasplåtar" fram och bak.
Ger ändå utsidan full pott, nya XC90 är en mycket snygg/slank SUV.
Interiör [FFF]
Om man gillar den exklusiva utsidan så blir man inte besviken när man öppnar ytterdörren och kliver in. Det ljusa doftande skinnet och det stora glastaket gav mig en wow-reaktion!
Inredningen är duktigt rensad på knappar och mycket styrs via en touch-skärm eller via en "rulle" bakom växelspaken.
Gillade dock inte riktigt den blanksvarta ytan på vissa knappar, blir mycket putsande om man är lagd åt det hållet och samma sak gäller touch-skärmen som snabbt blir geggig.
Blond-Blond
Vill man ha en ännu ljusare albino-look på insidan så finns denna blond-blond inredning men jag tror ingen med småbarn kommer välja denna eller vad tror ni? :)
Instrumentering [FFF]
Mätartavlorna "levde sitt eget liv" på ett bra sätt. De ändrade sig när man ändrade Drive mode mellan Normal, Dynamic och Off-Road.
Riktigt trevligt med stor navigator mellan mätarna samt HUD där man såg aktuell maxhastighet på vägen. Körde man snabbare blinkade skyten för att påminna om körkortet.
Förarstol [FFF]
Framstolarna var inte bara snygga, man satt oförskämt bra i dem och provbilens stolar hade tre minnen samt elektronisk justerbart lårstöd, svankstöd och sidostöd. Om jag får ge lite kritik så var svank och sidostöden lite väl långsamma att ställa in.
Stolens inställningar ändrades med ett vred nere vid sittdynan och man såg sedan på multimedia-skärmen vad man höll på att ända.
Baksäte [FFF]
Baksäte som i en limousine låter kanske lite klyschigt men här märker man verkligen hur stor nya XC90 är.
Extrasäten/7-Sits [FFF]
Alla Svensksålda XC90 är 7-sitsiga sas det till mig och insteget till sätesraden nr 3 var ovanligt smidigt för att inte vara en minibuss.
Andra biltestare tyckte att det var trångt men jag satt faktiskt bra med mina 186 cm. Ok, inte lika bra som i vanliga baksätet men det var inte mindre plats än i vår #CrossTouran.
Bagageutrymme [FFF]
Här ser man ytterligare ett exempel på att nya XC90 är en lång bil. Kolla in vilket bagageutrymme som finns bakom sätesrad tre.
Drivlina: T6 vs D5 [FF]
Man startar och stänger av nya XC90 med detta lilla vred när växelväljaren är i läge P.
Snabba Fakta, D5:
Effekt: 225hk, 470Nm
0-100: 7,8s
Utsläpp: 152
Blandad förbrukning: 0,58
Snabba Fakta, T6:
Effekt: 320hk, 400Nm
0-100: 6,5s
Utsläpp: 186
Blandad förbrukning: 0,80
Motorkaraktär D5/T6:
Både D5 och T6 är fyrcylindriga tvåliters motorer så förväntar man sig samma motorkaraktär och ljud man är van vid ur dessa "bokstäver" blir man lite besviken.
Jag VET att biltillverkarna måste krympa motorer, få ner förbrukning och så vidare men har bilen en tjänstevikt på 2,1 ton och vill spela i den övre ligan så måste den ha en motor som morrar och ger knuff utan funderingar..
Dessa "små" tvålitersmotorer är lite surriga tycker jag och även om T6:an på pappret är starkare än den gamla raka dubbelturbosexan så kändes den "mindre".
Kanske "växer" motorerna när man äger bilen och kör varje dag, eller så är monster-SUV-tiden förbi då man kände en tjurspark i skrevet när högerfoten limmades fast i golvet..
Körglädje [FF]
Nya XC90 är lättkörd och smidig trots sin storlek. De olika drive mode profilerna ger rätt stor skillnad i gung-känsla och Comfort eller Eco tycke jag passade bäst.
Alla elektroniska hjälpmedel är förfinade och t.om. bältespåminnaren låter trevligt, inte alls som i gamla 240 om ni minns det ljudet?
Säkerhet/Utrustning [FFF]
Detta inlägg kommer inte handla alls om säkerheten i nya XC90, är för dåligt påläst helt enkelt. Lite roligt kanske att jag hoppar denna del eftersom det ändå är det som gör att många har förbokat sin nya XC90 utan att ha provkört den.
Folk räknar nämligen med att Volvo har överträffat sig själv igen och jag är övertygad om att det är så.
Tillval: Luftfjädring [FFF]
Om du köper en XC90 så bara måste du välja tillvalet luftfjädring som även ger det justerbara Four-C chassit.
I sitt högsta läge man man köra över 24 cm höga lådor (markfrigång) och kolla hur slätt och fint underredet är.
Ekonomi [FF]
En exklusiv bil måste ha ett högt pris, annars är den inte exklusiv och nya XC90 D5 börjar på 600'000:-, T6-modellen startar på 620'000:-.
Tillvalen varierar i pris, vissa paket är hutlöst dyra medan t.ex. större fälgar nästan inte kostar något alls (i jämförelse, ja jag gillar fälgar).
De snålare motorerna har fått bra CO2 värden och därför är skatten inte heller SUV-dyr som förr i tiden.
Volvo säger att de redan sålt 16000 exemplar så det finns många som anser att nya XC90 är värd sitt pris, jag låter det vara oskrivet vad jag tycker.
De som får de första bilarna lär kunna sälja den med ett riktigt bra andrahandsvärde i alla fall och det lär dröja innan nya XC90 blir svårsåld som begagnad.
Summering: D5 & T6 [FF]
Tyckte redan den förra XC90 modellen var "exklusiv" men skulle man köra den gamla och denna nya samma dag så hade en av dem säkert känts som en traktor.
Jag tycker Volvo har lyckats bra med att bygga en exklusiv JÄTTE som inte känns stor och klumpig. Tack vare luftfjädringen blir bilen grymt skön att färdas i men de nya motorerna måste man nog vänja sig vid.
Min favorit av T6 och D5 blir ändå D5:an och jag hade valt den i mörk kulör och bling bling look, givetvis med luftfjädring. Den kostar mindre och jag tycker inte T6:ans extra hästar tillförde något så.
Kommentera gärna, alltid kul att höra vad ni tycker och kolla gärna i arkivet under #Biltester ifall ni vill läsa fler liknande inlägg.
Jag tycker Volvo verkar ha lyckats fruktansvärt bra med den här. Den är riktigt snygg, verkar oerhört lyxig, stort fokus på säkerhet, och liksom alla rätt på något vis.
Ändå slås jag aldrig någonsin av tanken att jag skulle köpa en. Den väcker ingenting hos mig. Inga känslor. Bara en axelryckning. Lustigt, det där.
Herr Jag-väntar-på-min-Tesla!! :)
Gamla XC90 D5 var en arbetshäst, speciellt när man har BE kort och den gick bra i snö och terräng dessutom.
Ogillar att alla märken hela tiden ska bli mer och mer exklusiva. Fast fin är den nya XC90, jättefin lyxbil.
Gamla XC90 hade ett grundpris på 383' när den kom 2002 och många sa nog samma sak då men jäklar vad den har sålt bra genom åren. 2005 sålde den nästan dubbelt upp mot målet.
Nya XC90 lär sälja lika bra (det gör den redan) men vi får se om du kommer tillbaka hit om 10 år och kommenterar att den också fungerar bra som arbetshäst! ;)
Nya XC90 är så svulstigt vacker och lyxig, förstår att folk vill ha den och givetvis i sin lyxigaste version men hur har folk råd i detta Svenssonland undrar jag?
Kul blogg, jag försöker hitta vad det är för typ av växellåda i nya Volvo XC90, vet du modellbeteckning på automatlådan?
Nya Volvo XC90 har en 8-växlad Geartronic automat med momentomvandlare.