-->

Test: Mercedes-AMG GLC 43

Dagens biltest-inlägg ska handla om Mercedes-Benz AMG GLC43.

Denna AMG känns på pappret både praktisk, prisvärd (med AMG mått) och förnuftig men hur var den i verkligheten? Detta tänkte jag skriva en massa om men vi inleder (som alltid) med exteriören..

AMG-GLC43-Test

Exteriör-GLC43-Coupé

GLC43 - Exteriör

Måste börja med att säga att jag var en stor fan av GLC 220d (länk) och dess mer kantiga GLC SUV kaross så jag blev först lite besviken att GLC 43 hade en s.k. Coupé-kaross. Besvikelsen gick dock fort över och ärligt talat så passar denna rundare Coupé-kaross en sportig AMG bra mycket bättre.

19" fälgar är standard (med 235 däck fram och 255 bak) på GLC43 men pressbilen hade ännu större 21" fälgar som bara ökade på bilens kralliga look. Tänk att 21" fälgar inte ser groteska ut längre utan sitter verkligen som en pjäxa på denna GLC43.

Sedan måste jag kommentera denna "moderna" biltyp som är något udda, även om jag gillar den. Karossen är som en fyradörrars-sedan, fast med coupé-tak och så har hela bilen höjts upp något, men inte riktigt SUV-högt utan någonstans mitt-i-mellan. De bästa bitarna ur varje karosstyp kanske?

GLC43 - Vikter

Tjänstevikten på GLC 43 är 1845 kg och trots att detta är en AMG bil så har Mercedes-Benz typat den för dragkrok, ett väldigt bra beslut som ger denna AMG ett ännu bättre bruksvärde.

Maximal släpvagnsvikt är respektabla 2460 kg, endast 40kg mindre än de mer arbetarbetonade dieselmodellerna.

Test-AMG43-Motor

GLC43 - Drivlina & Chassi

Luftfjädringen Air Body Control är standard och i kombination med dynamic select så kan bilen snabbt ändras från mjuk, tyst och snäll till råmande, hetsig och snabb.

Via en annan knapp kan du även höja upp bilen 50 mm när vägarna blir sämre och när du kommer ut på snabbare, slätare vägar så sänker bilen automatiskt ner sig igen.

Motorn i GLC 43 är en BiTurbo V6:a på 3 liter, 367hk och 520Nm. Den är bultad till en snabb och bekväm 9-växlad (9G-TRONIC) automat som i sin tur via fyrhjulsdriften (4Matic) fördelar kraften till alla fyra hjulen. Kraften läggs initialt 69% bak och 31% fram för att få GLC 43 att kännas som en bakhjulsdriven bil men ändras givetvis vid behov.

Interiör-Mercedes-AMG-GLC43

Baksäte-AMG-GLC43

GLC43 - Interiör

Interiören i provbilen var en mix av skinn (med röda sömmar), bruna träpaneler (eller plast som såg ut och kändes som trä) och aluminium. GLC43 interiören är exklusiv, sportig och städad, en rätt stram stil som faller mig helt i smaken.

Jag satt gudomligt bra i sportsätena som justerades elektroniskt och att hitta en optimal körställning var allt annat än svårt, man tog bara ett tjog elmotorer till hjälp för att steglöst ställa in lårstödet, dynan, ryggstödet, ratten, nackstödet, svankstödet, midjestöden o.s.v.

Baksätet var rymligt på alla ledder (trots coupé-karossen alltså) och lika ombonat och lyxigt som fram. Lastutrymmet bak var inte lika bra som i vanliga GLC men med fällda ryggstöd i baksätet var det inga problem att lasta in en 29" MTB som jag visar i videon längre ner i detta inlägg (i videon ser du även ett baksätestest samt mer kring interiören).

Mercedes-Menyer-Knappar

GLC43 - Förbättringspotential

Det finns småsaker i GLC43 som enligt mig skulle kunna bli ännu bättre. Menynavigeringen är en sådan sak där jag skulle vilja skippa den överliggande "saken" helt och bara ha kvar det traditionella menyhjulet. Jag har förstått att "saken" går att använda till att t.ex. handskriva på när man matar in adresser till t.ex. navigatorn men rent estetiskt skulle det bli snyggare utan den och istället lägga fler funktioner på en större pekskärm.

En liten städning bland "rattknapparna" och diverse spakar runt ratten skulle jag också vilja se i nästa GLC generation men rattväxeln är däremot ok, den vänjer man sig snabbt vid och även den i princip automatiska handbromsen som dras åt när man petar in P-läget.

GLC43 - En Körmaskin Av Rang

När man kört bilen ett par dagar på olika underlag och hastigheter så är det bara att konstatera att GLC43 är en körmaskin oavsett hur eller var du kör den. Bilens dynamiska drivlina och chassi är bilens absolut starkaste kort enligt mig.

GLC43 ger dig effektiva starter (0-100 tar 4,9s) tack vare motorns höga vridmoment från låga varv, den snabba automaten och sist men inte minst fyrhjulsdriften. Håller du kvar gaspedalen i vågrät position så spelar V6:an upp en ljudorgie (som gärna hade fått vara ännu mer högljudd) medan varvräknarnålen rusar mot rödmarkeringen och hastigheten vandrar mot fartspärren på 250km/h.

Förbrukning-AMG-GLC43

Mercedes-AMG-GLC-43-4Matic

GLC43 - Förbrukning

Att köra bilen aktivt i Sport+ eller glida lugnt i Eko-läget gjorde stor skillnad i tankens virvel. Min sluttankning tog fram en snittförbrukning på 1,3 liter/mil och jag tror det är något sådant du får räkna med eftersom det är skitsvårt att INTE framkalla det fina morret från V6:an.

På långa etapper med bilen i EKO-läge är det däremot skönt att kunna sänka förbrukningen till runt 0,8-0,9 l/mil.

GLC43 - Video

Som jag tidigare redan varit inne på så har jag även testat att göra en Engelsk recension av denna GLC43.

I videon ovan hör du massa trevligt motorljud och ser mer av både baksäte, höj/sänkning av luftfjädring, interiör samt lastutrymme.

Recension-AMG-GLC-43

GLC43 - Ekonomi & Summering

GLC43 har ett grundpris på 623.900:-. I detta ingår luftfjädring, automat och fyrhjulsdrift, allt det viktigaste med andra ord!

Jag gillar möjligheten att kunna växla mellan Eko-läget, det 50 mm högre off-road läget och det låga sportiga samt hetsiga Sport+ läget som lätt maskerar bort att man faktiskt sitter bakom ratten på en 1845 kilo tung och relativt hög bil. GLC43 har grymt bra balans och grepp i alla lägen och en skön knuff ut ur kurvorna med lätt sättning av rumpan.

Även om GLC43 kanske inte ger den där monster-AMG-prestandan så anser jag nog ändå att den uppfyller just det Mercedes har tänkt att dessa mindre "AMG 43" bilar ska göra.

Kör man långt kanske en GLC 350d är ett bättre alternativ då en sådan med 4Matic, automat och luftbälgar kostar 100' mindre men är det AMG loggan man vill åt så är GLC43 en väldigt "lagom" AMG.

Läs gärna mina andra #Biltester eller gå direkt till #SUV arkivet.

0 Besökare har kommenterat :