Äntligen har det hänt lite saker i garaget, som är värt att skriva om.
Montera Glasfiberhuv På Golf Mk1 GTI
Jag skiftade motorhuv på Golf Mk1:an till den lätta glasfiberhuven som följde med bilen.
Först Spackla, Slipa & Måla
Glasfiberhuven som följde med bilen var rätt kantstött så den lagades med glasfiberspackel, finspackel, samt slipade ett par vändor och lackades slutligen mattsvart.
Montering av Fästen & Huvlås
Två huvlås av samma modell som de befintliga fram beställdes och sattes i huvens bakkant. Höjden på huven justerades genom att en gummislang kapades i rätt längd och limmades lätt på huvpinnen (för att de inte ska snurra å ha sig).
Skruvade fast huvlåsens övre del i huven och limmade fast muttrarna så att de inte snurrade loss.
Flyttar Spolarmunstycke Till Torkaren
Var även tvungen att göra en specialare och flytta spolarmunstycket från gamla huven till torkararmen framför föraren.
Målade aluminiumbiten med svart hammarlack och drog en svart gummislang från spolartanken som jag "strajpade" fast så att den knappt syntes.
Hur Mycket Lättare Blev Bilen?
Jag vägde gamla motorhuven till 15 kg och den nya huven inklusive de nya fästena till 4 kg, en total viktminskning på 11kg.
Spana gärna i mitt bloggarkiv under taggen #GolfMk1 där ni hittar alla blogginlägg kring denna härliga Golf Mk1 med 160 hästar stark sugmotor, semislicks och helbur..