-->

Evolution: Golf Mk4 R32 - Golf Mk7 R

Våren 2004 var jag och en kollega hos Volkswagenhandlaren och provkörde en ny tvådörrars manuell R32:a. Säljaren lät oss inte låna bilen utan följde med. Kollegan satt i baksätet och var efter turen rätt lomhörd :). Den här bilen hade ett motorljud som hette duga.

Front-Golf-R32-Blue

Golf Mk4 R32

Denna Golf R32 provtur satte djupa spår och även om denna R32 inte längre är den starkaste eller snabbaste så var den först ut och är enligt mig fortfarande den råaste Golfen som byggts.

Motorljudet, Karossdetaljerna, de "enorma" fälgarna och chassihöjden är perfekta redan som original. Enda kritiken var egentligen stolarna fram, hur tänkte dom? Allt annat andas lite racing med så slänger de in ett par svulstiga jättefåtöljer (som dock var extrautrustning)?

Golf-R32-DSG-2005-Blue

Golf Mk5 R32

Den andra generationen Golf R32 har jag kört flera gånger men aldrig en manuell. VW handlarna har aldrig haft en sådan för demo.

En Manuell R32:a stod med få mil på mätaren under ett halvår hos handlaren i Akalla och ingen verkade vilja betala dess pris.

Ljudet i andra generationen är nästan snäppet bättre än i ettan, låter inte alls mycket på låga varv men desto mer ylande när det närmar sig det röda. DSG kändes helt perfekt i denna bil, den passade den lite tyngre fyrhjulsdrivna bilen bättre än GTI:erna enligt mig.

VW-Golf-R

Golf Mk6 R

Och så till sist Golf R:en. Den nyaste topp-of-the-line Golfen som inte längre fick behålla den tunga och törstiga VR6:an men ändå fyrhjulsdriften från Haldex.

Detta är en riktigt grym allround Golf som mognat på rätt sätt när det gäller designen och lockar ett enormt "VILL HA" begär hos mig (har provkört en DSG, en manuell på gata och kört Challenge konbana mot VW säljare, åkt med på Mantorp samt bloggat om dem på Lunda).

Golf Mk7 R

När den nuvarande R-modellen kom fick jag låna den för ett långtest som omfattade vardag, bankörning och allt där i mellan. En sjukt bra allround-bil för året runt kul som dessutom har bra utrymmen för två vuxna eller tre barn i baksätet! Läs mer här: Golf Mk7 Långtest.

Vilken av ovan R** Golfar är din favorit och varför? Kommentera!

4 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Jadu... Jag har tyvärr inte heller kört Golf R, men samma drivlina i Audi S3 är ju allt annat än slätstruken. Det poppar och spottar och morrar och fräser. Det hade varit intressant att ta en tur i Golf R som ärligt talat verkar snäppet vassare än S3:an, särskilt om man väljer till skalstolarna.

FixarFarsan sa...

Danni, detta är ett gammalt inlägg. Har nu kört Golf R som manuell och DSG. Även fått känna på den på Mantorp. Sök gärna efter Golf R i sökrutan uppe till höger..

Nate sa...

The first Golf R32 Mk4 was not only loud and wonderful, it was also the first production Volkswagen model with the Transverse DSG.

And yes, i have the "couple of pompous giant armchairs" in my original Mk4 from 2004 but my track day R32 Mk4 has lighter chairs!

FixarFarsan sa...

Thanks Google for the nice translation! :)

We would have bought a Mk4 R32 as second car but we went for a newer Polo GTI instead. Better fuel economy but I miss the VR6 sound!!