Jag hade förmånen att få åka med ett antal varv runt Mantorp som passagerare i hans helt nya Volkswagen Golf R. Föraren och tillika bilägaren hade kört långlopp och hade bra körteknik runt banan. Bilen presterade bra och hela bankörningen kändes helt odramatisk från passagerarsätet.
Hondor och Subarus på banan upplevdes stå mer eller mindre still och omkörningar skedde i löpande band men trots detta var fartkänslan effektivt bortmaskerad i Golf R.
Om Golf R Standardstolar + Mjuka Däck
Standardstolarna i tygliknande material hade bra friktion och tillsammans med tilltagen skålning hölls kroppen på plats i kurvorna. Kraften från motorn och fyrhjulsdriften pressade bilen ut från kurvor och hade bilen haft däck med hårdare stommar hade bilen gått ännu lite bättre. Nu tryckte istället sidokrafterna (skapade av hög vikt, hög tyngdpunkt och ihop med hög kurvhastighet) däcken i sidled och standarddäcken hade svårt att hålla emot utan vek sig en aning.
DSG lådan gjorde sitt jobb bra och jag måste nog ändra mig och säga att DSG mycket väl lämpar sig till track-day körning.
Det dynamiska chassiet var givetvis inställt på Sport och resten av bilen var helt original precis som den levererades från VAG handlaren i Haninge. Motorn lät tyvärr i stort sett som i en vanlig GTI och jag tycker Volkswagen borde döpt hela bilen till GTI-R som den hette på nätet innan den blev officiell.
Förbrukning Golf R + Bankörning
Efter en heldag på Mantorp Park så hade dragit snittförbrukningen enligt färddatorn gått upp till 17,5 Liter/100Km vilket kan jämföras med min Golf Mk1 GTI som bara drog 25 Liter på 24 Mil bankörning. Klivet från min Ur-GTI till denna stora, tunga klump var rätt komiskt – inte några likheter alls mellan dessa Golfar förutom namnet :)
Jag skulle sammanfatta att nya Golf R är en GTI med R-Kit. En GTI med lite råare attityd med fortfarande en GTI. Golf R är enligt mig ingen ersättare till R32 och kommer troligen inte nå samma kult status bland VAG freak som jag. Detta skriver jag utan att ha kört bilen själv, den kanske är nåt helt annat när man själv rattar den.
Update 2017:
Nu 5-6 år senare har jag haft förmånen att köra Golf R på flera olika banor och även långtestat två generationer i vardagen.
Du hittar alla dessa tester under arkivtaggen #Volkswagen.