Guide: Däckskifte – Skifta Hjulen Själv

På min arbetsplats lämnar de flesta bort sina bilar för att skifta däck. Orsakerna är många och jag förstår de som bor i lägenhet och vinterförvarar däcken hos däckfirman som även tvättar fälgarna och skiftar 2 gånger per år, det är fullservice och kan vara värt pengarna.

De som jag har svårt att förstå är personer som bor i hus, förvarar däcken hemma i förrådet men ändå lastar dem i bilen och köar sedan hos någon däckfirma (givetvis då när snön kommit och ALLA ska byta) och så ska de hem igen och lasta av däck. Förlorad arbetstid och massa slit och dessutom får man betala för det. Har hört många bortförklaringar från dessa, de har ingen vågrät plan plats att byta på, de får inte upp bultarna eller så sitter fälgen fast i navet o.s.v. o.s.v.

Jag bytte senast idag på två bilar, på en sluttande uppfart och det är absolut inga problem om man vill tjäna 3-400:-/bil.

Man behöver absolut ingen muttermaskin, bara en däcknyckel med 17mm / 19mm vändbar hylsa och teleskopskaft. Med en sån drar du loss nästan vilken hjulbult som helst. Lossa dem bara när bilen står kvar på marken med handbromsen och växel i.

Muttermaskin

Lyft sedan upp ett hjul i taget (lyft med en garagedomkraft eller original domkraft på samma ställe – se bilens manual), lossa alla bultar/muttrar. Sitter däcket fast i navet – sätt dig ner framför däcket och vicka eller ge en liten välriktad känga klockan 9 och klockan 15 på gummit så lossnar det. Lite 5-56 i navet i värsta fall och en ny känga.

Lyftpunkter Garagedomkraft

Slipa navet med lite sandpapper eller en stålborste om fälgen kärvade. Dit med nytt däck (kolla pilen “Rotation” på gummit så rotationsriktningen blir rätt). Kör du med muttermaskin, gänga på varje bult för hand så den kommer på rätt gänga innan du matar på med maskinen – använd gärna en 6-kants hylsa när du kör med maskin. Fetta inte in gängorna, gör gärna rent dem men inte smörja eftersom de inte får vibrera loss.

Tips Hur Man Får Loss Kärvande Hjulbultar

När bultarna sitter släpp ner bilen och ta nästa däck. När alla fyra är bytta och bilen står på marken igen efterdrar du varje bult (Normalt 120nm om du har momentnyckel annars på “känn” – du ska kunna få upp dem vid vägen, testa det!). Sedan åker du och kollar luften direkt.

Kolla bultarna igen efter en vecka om du har Alu-fälgar.

När du byter själv kan du även kolla lite bromsbelägg, skivor och annat som kan vara på väg att gå sönder. Gummin på damasker och leder t.ex.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Carl Johan Hall sa...

Bra tips! Här är fler:

http://carljohanhall.blogspot.com/2010/10/dackbytesdags.html

I helgen är det dags för höstens ryggknäckare...

FixarFarsan sa...

Bra inlägg om fälgkorset på din blogg, finns en poäng! Va rädd om ryggen i helgen!