180 hästkrafter, 0-100Km/h på 8,5 sekunder men med en förbrukning på bara 0,45 L/mil. För 10 år sedan hade folk skrattat åt dessa siffror, nu har Saab bevisat att det går.
Receptet lyder:
Man tar en vanlig Saab 9-3 sedan, lättar den 50 kilo och stoppar i en optimerad dieselmotor (från Fiat). Man byter ut däcken till lättrullade saker och ser över luftflödet under bilen samt justerar växellådans utväxling och vips har man trollat fram en miljöbil med prestanda!
Synd att Saab inte lyckades få ner CO2 utsläppen under den magiska 120 gränsen för kombin (122 g/km) – då hade det varit en riktig guldstjärna!
DN undrar i deras artikel vem denna bil är till för? Den är helt enkelt till för personen som tidigare körde bränsletörstiga V6:or och nu vill bli mer miljömedveten men har kvar kravet om pulver under huven!
Bilden ovan är lånad från saabsverige, klicka på den för att komma till originalet för att läsa mer om denna smarta sedan.
Hej!
Jag har haft flera Saabar och alltid gillat dem men idag tycker jag att de känns hopplöst gamla....
Andrahandsvärdet tror jag dessutom är väldigt osäkert...
Men det är roliga bilar.....
Har du haft någon Saab?
//m
Hej M
Jag har haft en SAAB 600 (en Saab-Lancia),en 900i 16v med stora bakluckan och en 9000i från -88. 9000 var en trevlig bil som under min ägo drevs av flera olika motorer bl.a. en nybyggd AERO motor.. 'en riktigt sleeper' :)
9000 hade en modern inredning och den var klassledande i många år anser jag..
I modern tid har jag kört tusentals mil i första generationens 9-5 (firmabil) och varit spekulant på första generations 9-3 Aero med de otroligt vackra och sköna elstolarna.
Nya 9-3 sedan är riktigt snygg men jag håller helt med dig om andrahandsvärdet, riktigt osäkert tack vare alla stormar kring SAAB den senaste tiden..
Shit, en roman igen.. :)
Hopplöst gamla, utveckla gärna..
Hejsan
Har haft några 9-5:or, 2002, 2005 0ch senast en 2008 och när jag klev in en den faceliftade -08 kändes det som om tiden hade stått still. I princip samma inredning som på -02:an som i sin tur kändes som en 9000 från 88.
Däremot är Saab = körglädje för mig!
2008:an var en 210hk Biopower som gick hyfsat men ack så törstig. Bottenrekordet från tankning till tänd bensinlampa var 38 mil. Jämför gärna med den A6 jag kör nu som jag lätt kommer 110 mil på tanken (i för sig diesel... :-) )
Nya 9-5 har en design som inte passar mig men om jag ska vara ärlig har jag aldrig tittat på den seriöst eftersom den inte finns som combi.
Jag hoppas att Saab överlever sin nya ägare. Det borde finnas plats på marknaden för ett uddabilsmärke som Saab och det kanske blir så med de nya motorerna från BMW.... vad vet jag.
Tack en bra blogg!
//M
Okej M, då förstår vad du menade med "hopplöst gamla" och håller helt med dig i det du skriver. 9000 var en modern bil helt enkelt. När 9-5 kom kändes den också fräsch enligt mig men sedan blev 9-5:an bara fulare och fulare med sina påklistrade kromsargar i fronten och törstiga E85 motorer.
Nya 9-5 kommer nog inte heller slå i Sverige. Kanske i USA eftersom den har sådana svulstiga yttermått.
Jag hoppas också att SAAB styrs upp till det märket en gång var, körglädje och lite egen design och egna lösningar. Varför inte en ny Talladega med nya rekord?
Minns första SAAB 900 Aero! 2 dörrar, Svart med mörkgråa kjolar från midjan och ner, stor baklucka med jättevinge.. Det var en våt pojkdröm för mig!
Tack M för trogen läsning och bra kommentarer! :)