I morse började lampan för spolarvätska lysa i Polo’n på väg till jobbet. Jag hade fyllt på med 1:1 blandning som ska tåla upp till –30 men första tanken var ändå att det måste ha fryst? Det måste nästan ha legat en klenare blandning i botten på behållaren?
Svängde förbi en mack och köpte en liten flaska svindyr koncentrat som jag försökte hälla i men det gick inte att få i nåt, det var fullt ända upp. När jag kom hem röjde jag ihop lite saker i garaget (Gräsklippare, skrivare och annan bråte som parkerats där “tills vidare”) så jag kunde köra in Polo’n. Det var på håret att den fick plats ändå. Efter natten i garaget flödade spolarvätskan igen.
Update: Senare fick jag ett följdproblem, det bakre munstycket hade kleggat igen av för lite användning och när man spolade släppte en slangkoppling under batteriet fram och spolarvätskan rann ut under bilen istället för att komma på bakrutan.
Fick hjälp på verkstad med att få på slangen igen, blåsa rent det bakre spolarmunstycket och bilen var åter frisk :)
Så min lärdom av detta är: Från och med nu köper jag alltid färdigblandad spolarvätska och snålar inte med spolningen på fram eller bakruta!