-->

Verktyg för Att Trycka in Bromsok Bak (VW/Audi)

Skrev i ett tidigare inlägg om hur jag försökte smörja upp bromsarna bak på vår Touran men blev ändå tvungen att byta beläggen då de kärvade och låg på. Köpte för detta jobb en verktygssats för att pressa/skruva in bromsokets kolv för att de nya beläggen skulle få plats.

Specialverktyg-Bromsok-Bak

Verktyget var rena himmelriket när man byter belägg, varför köpte jag inte detta tidigare?

Beläggbyte-Bak-VW

Bromskolv-Bak-Bromsok

Brake Caliper Tool

I satsen finns flera adaptrar så det första steget var att prova ut en som passade perfekt mot märket i kolven. Sedan gänga och spänna mot plattan om vartannat. Sprayade på riktigt med gummivänligt smörjmedel så att okets gummi inte skulle skadas. Skruvade in kolven maximalt till det tog stopp.

Belägg-Kopparpasta-Ändar

Byt-Bultar-Bromsok-Beläggbyte

Dra-Fast-Bromsok

Återmontering Bromsok

Efter rengöring, in med nya belägg och smetade på kopparpasta i de rengjorda skenorna för att de ska glida lätt under lång tid.

Sedan på med oket igen och dra åt 13 mm och hålla emot med en 15 mm nyckel. Med beläggen följde det med nya bultar till oken så dom använde jag såklart.

Suga-Ur-Bromsvätska

Håll Koll På Bromsvätskenivån

När du håller på med bromsbelägg så måste du hålla lite koll på nivån på bromsvätskan i motorrummet. Är den nyligen bytt när beläggen är dåliga så kommer nivån öka för mycket i behållaren när du pressar in oken och då flöda över. Jag sög upp en del bromsvätska efter att ena sidan bak hade fått sina nya belägg.

Hur Lång Tid Tar Beläggbyte?

Med specialverktyget för bromsoket bak tog ett beläggbyte totalt 1h för mig och jag hann åka till bilprovningen och visa upp bilen innan de stängde klockan 15.00.

Fler liknande inlägg hittar du under arkivtaggen #Bilservice.

0 Besökare har kommenterat :